Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

LM 620 med dåligt oljetryck i lådan

24 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

dlon21 (trådstartaren)

#1 » 01:45:49, 05-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

För ett tag sedan inköptes en LM 620 av en herre i Dalarna, denna levererades igår med tillbehör och nu börjar äventyret.

Det är ju en gammal välanvänd maskin med sina problem och brister, vissa är kanske ej värda att åtgärda och en del kanske är absolut nödvändiga för att kunna använda maskinen utan att den rasar och det är här ni kunniga på forumet kommer in i bilden.

Det är ju inte första gången som jag kanske kunnat köpt en bättre maskin för pengen..

Det som är bra är: ett rejält snöblad, med tredjefunktion och vettig skopa. Nya drivhjul samt bra piggkätting. Bromsarna tar bra vad jag upplever det, och jag tycker att motorn känns pigg och maskinen driver bra både framåt och bakåt.

Såklart glapp i lastare och styrning, det kan jag leva med. El behöver ses över, det klarar jag själv. Motorn ventilerar ut troligen oljedimma ur påfyllningen vid ventilkåpan, har ej kollat nog för att se om motorn trycker ur sig olja också.

Transmissionens tempmätare funkar ej, tryckmätaren visar på trycket i lådan ca 5 på tomgång,, dvs på rött och ökar inte när man kör heller. Om detta stämmer, eller om det kan vara så att en givare eller instrument kan visa fel vet jag inte. Hytten behöver ny plåt här och var men jag har svets och tillgång till gratis plåt.

Gammal maskin som sagt, jag har ej kunskap eller möjlighet att helrenovera en 1113 motor och inte converter heller om den nu är på väg att rasa. Alldeles möjligt att jag köpt ett vrak, eller en maskin som funkar för det jag ska ha den till vilket är finkörning på en liten gård, främst i form av snöröjning.

Tips, idéer och vad ni nu tycker jag ska prioritera för åtgärder??

Ska jag köra ner den i ett djupt gruvschakt, skänka bort den eller försöka sortera ut problemen som är värst och vara nöjd sedan? Är medveten om att verkstadsbesök kan bli ofantligt dyra.

Tacksam för tips..

//Daniel
dlon21
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:35, 07-01-2019
Ort: Alsen
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 620



MN

#2 » 05:49:56, 05-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sådan maskin kör man inte till en verkstad...
Jag skulle inte köra en meter utan att verifiera vad trycket verkligen är i växellådan.
MN

1 person gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

dlon21 (trådstartaren)

#3 » 09:15:10, 05-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej, ej värt ett verkstadsbesök överhuvudtaget eller menar du att maskinen ej ska köras tills trycket är verifierat?
dlon21
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:35, 07-01-2019
Ort: Alsen
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 620

torbjorn_forsman

#4 » 10:34:01, 05-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Maskinen bör inte köras innan tryckmätningar och vidare felsökning är gjorda.
Tryckmätaren som finns i instrumenteringen går ju att kontrollera genom att koppla ihop med en säkert fungerande manometer till tryckluft via en inställbar tryckregulator, och kolla att de visar någotsånär lika både vid ökande och minskande tryck.

Ta inte för givet att en motorrenovering är nära förestående bara för att det blåser ut saker ur vevhusventilationen. Det kan ju med lite tur röra sig om t ex fastbeckade kolvringar som går till sig efter ett oljebyte och några timmars sammanhängande körning, eller för den delen någon igensatt oljeavskiljare eller flamskydd i vevhusventilationen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Peter Persson

#5 » 12:21:56, 05-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

+1 på MN här, du måste kolla trycket i lådan innan någonting annat görs.
Om någon har sålt den till dej för "marknadspris" utan tryck i lådan så... :sad:
Har du fått den tokbilligt som objekt så kanske du kan få till det
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350

http://www.youtube.com/user/Peter3038
Användarvisningsbild
Peter Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:17, 05-12-2006
Ort: Nyland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H12
Volvo BM 218
Volvo BM 650
Volvo BM 350
Volvo BM 430
Volvo T-24
Fordson Dexta
Claas Mercur

MN

#6 » 06:23:42, 06-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

TS: Vad jag menar är att om en verkstad skall börja greja med motor- och växellådsreparationer dvs ngt mer än ren service så kommer de kostnaderna snart skena över maskinens värde. Det behöver inte vara nattsvart med din maskin, kan vara så enkelt som felaktiga mätare men detta måste man VETA. Om en motor ventilerar lite på ålderns höst är inget att hetsa upp sig över så länge du tycker att den går bra, startar vettigt och håller vätskorna där de skall vara. Med lite kärlek kan en sådan motor gå så länge till som det finns diesel att köpa... Alla maskiner måste inte återställas till nyskick för att kunna brukas ;-)

M
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Ivar Risslén

#7 » 12:35:47, 06-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ofta så kan det vara kolvringarna som har tappat lite av sin spänst efter 50 år. Det är som gubbarna de har inte samma spänst när de är 50 år som i sin ungdom.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

dlon21 (trådstartaren)

#8 » 22:59:48, 03-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är oljetrycket kollat i lådan, maskinen servad och det visade sig att trycket låg en bit över min spec, ca 8 bar.

Nu hoppas man bara att det är nog med 2x drift för att klara uppförsbacken upp till gården, men piggkätting borde väl hjälpa??

Kul! :thummar:

3 personer gillar det här inlägget.
dlon21
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:35, 07-01-2019
Ort: Alsen
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 620

SK Racing

#9 » 17:29:38, 09-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Piggkedja fungerar bra o räcker inte det får du backa upp o köra ner om du skall ploga snö, har kört 621 med bra kedjor o det gick bra, en behöver bara tänka lite o trots min dummskalle så gick det utmärkt :) i många år.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

pbv301

#10 » 10:13:10, 10-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

+1 på SK Racing. Har snöröjt i brant backe i snart 20 år med gott resultat med en 621. Bra broddkedjor och backa (+ i värsta fall diffspärr) = du kommer alltid upp.

/pbv301

2 personer gillar det här inlägget.
pbv301
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:02, 20-11-2012

SK Racing

#11 » 12:57:07, 10-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja alltså 4hjulsdrift är ingen lösning på alla problem, bättre, ja helt klart, men det går med 2hjulsdrift med, det beror på vem som kör o hur maskinen/traktorn är utrustad.

Men 4 krafs räddar aldrig en dålig maskinförare, den dåliga maskinföraren kommer bara längre innan de tar stopp, för stopp tar det med en odugling bakom ratt o spakar.

Sen gäller det oavsett antal drivhjul att inse sin och maskinens begränsningar, gör man det o tänker till o tar det lugnt så löser sig det mesta :)
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

dlon21 (trådstartaren)

#12 » 00:49:03, 30-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

God fortsättning på er.

Jo, det var som ni sa, det är rätt bra bett i piggkedjorna. Det är definitivt enklast att backa upp men det funkar åt ''rätt'' håll också. Glansis är det dock bäst att backa upp.

Det här var mycket roligare än skyffel och snöslunga i motvind! :mrgreen:

Daniel

4 personer gillar det här inlägget.
dlon21
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:35, 07-01-2019
Ort: Alsen
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 620

SK Racing

#13 » 16:23:18, 30-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har sett en 218 med hjulvikter, borde kanske gå o hitta till en 620 med?
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

dlon21 (trådstartaren)

#14 » 23:48:13, 04-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vid plogning senaste dagarna, med diagonalbladet har jag upptäckt att hydrauliken vibrerar, verkar bara vara när jag vrider bladet åt ena hållet som detta händer. Det droppar ju en del från kolven så det är kanske därför detta sker? När jag kör åt andra håller händer det aldrig. Det sker främst på lite högre varv när jag försöker smyga lite snällt istället för vrida med full fart.

Ska testa med grusskopan jag fick hem häromveckan, sker det inte med det redskapet kanske jag kan utesluta att det är nåt i maskinen som felar...?

/ Daniel
dlon21
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:35, 07-01-2019
Ort: Alsen
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 620

Claes Folkesson

#15 » 09:42:25, 05-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du tillräckligt med hydraulolja?
Över minstrecket.

2 personer gillar det här inlägget.
Claes Folkesson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:13:39, 08-01-2008
Ort: örebro län
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: L90E
Hymas 900t
Case IH 956
Bm 810
Mf 165-175
Gehl 1620


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se