Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

LM 641 - Fyrhjulsdriften sade upp kontraktet

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

OLs70 (trådstartaren)

#1 » 23:22:05, 11-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
Min 641 slutade driva på styrande axel på vårvintern, och har inte varit i användning sedan det.
Tänkte börja undersöka vad det är fråga om. Jag tyckte ingående axel till styraxeln hade en konstig vinkel (typ hänger nedåt), så provad känna på den
med en bräda som hävstång. Ingående axel "rucklar" radiellt flera cm...

Vad är det som har hänt - kan det vara vatten i oljan och en isklimp som ställt till det, eller hör detta till vanligt slitage efter 50 år i drift?
Vad tror ni om skadans omfattning - kan det vara begränsat till ingående axel (kan tas ut framåt?) - eller hamnar man på att demontera och riva hela axeln (alternativt hitta en på skroten)?

Får väl börja med att riva ur skiten framifrån, så långt det går.
Tror ni man tillfälligt kan köra 2-hjulsdrivet om man plockar bort kardan och de delar av ingående axeln som inte trivs där de hör hemma?

Har någon erfarenhet av motsvarande skada - berätta gärna mer om vad som skadats och rekommenderad arbetsgång på att reda upp eländet.

Jag har ett några sekunders klipp som visar var det glappar - undrar om man kan ladda upp det i tråden?
Bild
OLs70
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:49:00, 16-01-2013
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo LM641, Åkerman H14B, Zetor 3511



MN

#2 » 07:31:10, 12-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ut som pinjongens axel smällt av. Kör du med detta riskerar du att kardan ramlar ur och nu har du heller ingen förspänning i lagren på pinjongen så du kan också få rejäla följdskador i diffen och då får du definitivt leta upp en annan axel.

Man kör inte vidare utan riskbedömning när man hittar sådana här saker...

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

OLs70 (trådstartaren)

#3 » 15:45:48, 12-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN skrev:Ser ut som pinjongens axel smällt av. Kör du med detta riskerar du att kardan ramlar ur och nu har du heller ingen förspänning i lagren på pinjongen så du kan också få rejäla följdskador i diffen och då får du definitivt leta upp en annan axel.

Man kör inte vidare utan riskbedömning när man hittar sådana här saker...

MN
Jo, det är klart. Den har nog inte rullat sedan upptäckten av skadan. Tänkte att om man plockar av kardan, och ingående axeln med medbringare (om det är axelbrott) och tätar hålet för axeln kan man kanske köra 2WD så länge man skrapar ihop delar. Men, skadan beror ju på något, så det borde ju undersökas först...
Kanske snurrar kronhjulet ok om man plockar ur pinjongen, men då är man redan i ett sånt skede att tillfälliga lösningar är irrelevanta...

Några teorier om orsaken, alternativt erfarenhet från liknande skada?

Skickat från min SHT-AL09 via Tapatalk
OLs70
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:49:00, 16-01-2013
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo LM641, Åkerman H14B, Zetor 3511

osla

#4 » 19:59:09, 12-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Orsak får man väl säga är 50 års slitage av alla möjliga och omöjliga sorters misshandel, ingen idé att fundera så mycket på det nu, lägg den tiden till att hitta delar

1 person gillar det här inlägget.
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

Iznogoud

#5 » 20:41:18, 12-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ta åtminstonde ur den avbrutna pinjongaxeln innan du kör maskinen mer, om övriga diffdelar skulle vara hela nu så är de mest troligt inte det om du fortsätter köra med axelbiten kvar.

Med den ( och ev, osedda följdskador = skrotbitar ) demonterad kan du köra 2WD utan problem.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se