Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

LM641 - Kopplingstryck

1 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

OLs70 (trådstartaren)

#1 » 23:47:36, 11-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
Jag är litet fundersam över kopplingstrycket till 641:
Drar gör den nog helt okay - åtminstone nu i drägliga temperaturer så här på sen-sommar / begynnande höst, och inte har jag fått för mig att den skulle slira på kopplingen heller.
Anledningen till frågan är att trycket går upp till gränsen mellan rött/grönt område (nästan ok så att säga) och det är väl 5 bar om jag minns rätt.

Jag har inte mätt upp trycket med en ordentligt manometer - det kommer bara jag hinner - och jag vet att en 50 år gammal mätare på instrumentpanelen inte är så mycket att tro på. Det ska jag kolla vad det lider.
Det jag närmast undrar är: Vad sedan (om det visar sig att trycket är snålt)
- Går det att justera upp trycket på någe vis - (någon tryck-regler ventil, överströmmare eller dylikt?) - eller är det så att pumpen är trött om trycket är snålt.

Om det visar sig att man ligger på gränsen - vad hade ni gjort?
Köra vidare glatt sjungande?
Kan vara litet overkill att "renovera" till tryck motsvarande ny maskin för en 50 år gammal pjäs där det mesta har sett bättre dagar..

Eller - riskerar man att börja elda lameller om man ligger på 5 bar?
OLs70
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:49:00, 16-01-2013
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo LM641, Åkerman H14B, Zetor 3511




Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Uusitalo och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se