Hej,
Jag har ägnat mig åt litet allmän uppsnyggning av Lars Magnus (LM) - dock begränsat till tvätt för närvarande. Kanske blir man mer ambitiös i något senare skede. Trevligt att se andra färger än svart
Ren motor är inget som varar länge - istället hittar man orsaker till varför saker återgår till samma tillstånd som före tvätt.
Returen från spridarna bör bytas - den läcker ganska ordentligt, men det jag tänkte be om åsikter om är spridarna alternativt hylsorna:
Man ser att det ganska snart börjar fukta under spridarna, där de ligger an mot hylsan / blocket (inget som rinner eller droppar så länge man står vid sidan av och kör på tomgång).
Vad är acceptabelt med avseende på funktion?
Är det motiverat att lyfta spridarna, med risk för att hylsorna följer med?
Finns det en ärlig chans att lyckas byta hylsor, utan att ha sönder dom och hamna på att lyfta toppen?
Jag sysslar också med båtar, och råkade läsa om en kille som hade ungefär liknande situation på en något nyare Volvo Diesel, och han hade använt ett fräsverktyg från Fel-Tema (en sorts ändfräs) med vilket man planar den plana ytan nere i hylsan och fick på så sätt ett tätt förband mellan spridare och hylsa.
Någon här som har erfarenhet av det - eller är det båg?
Vad hade ni gjort - (på en gammal lastare i "sådär" skick - tänkt för sporadisk hobby bruk (ingen värsting original-renovering)...
Vad är det värsta man kan ställa till med om man kör med fuktande spridare - blir värre med tiden antar jag, och en brand-risk finns väl också - men skaffar man sig några följdskador om man ignorerar fuktandet för tillfället?
Kunde tänka mig att byta hylsor, om man tror sig lyckas med det - men drar mig för att börja lyfta toppen. Det drar gärna iväg med allt annat man hittar - och är kanske inte motiverat att riva i?
Bjud glatt på era åsikter och erfarenheter.
Om inte annat så kommer väl min privata inspektor att meddela mig vad som är godkännt eller inte - hon inspekterar det mesta jag sysslar med (se bilder nedan)