Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Volvo bm lm641 (elfel tank och tempmätare)

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

Jomenvisst (trådstartaren)

#1 » 15:51:55, 14-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tank och temperaturmätare, både på motor och transmission fladdrar upp och ner och påverkas även till viss del när man bl.a. sätter på kupéfläkten och belysningen. Då jag inte är allt för kunnig inom fordonsel så undrar jag om någon har något tipps på vad som orsakar det?
Jomenvisst
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:09:49, 13-09-2021
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo lm 641



QV_

#2 » 16:34:54, 14-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu vet jag inte om det är 12 eller 24 volt.
Har inte heller koll på om du har en yttre spänningsregulator till bränslemätaren (typ som Amazon)

Men eftersom du säger att det påverkas av yttre strömförbrukare så är det ett spänningsfall som troligen orsakar problemet.
Dessa spänningfall ligger i matningen eller ner mot jord. Min första gissning är i + matningen.
Finns det någon laddlampa som glöder?

Säkringsdosan i Amazonen ärgar mellan mässingsblecken, Har sett att den används på andra fordon men har återigen ingen koll på om just den finns på dit fordon.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Jomenvisst (trådstartaren)

#3 » 16:58:02, 14-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är 24 volts elsystem, har nog inte sett någon glödande lampa. Om det är jordfel kan det vara vart som helst i maskinen, eller måste det vara samma ”krets”? Har faktiskt haft lite problem med kontakten på säkringarna.
Jomenvisst
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:09:49, 13-09-2021
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo lm 641

dea

#4 » 18:40:46, 14-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter en jord mellan hytten och ram. Nånstans under golvet i närheten av säkringarna. Den här gett mig liknande fenomen.

2 personer gillar det här inlägget.
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641

torbjorn_forsman

#5 » 19:28:02, 14-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ganska typiskt om jord till instrumenten eller spänningsregulatorn för dem inte har samma potential som motorblockets jord. Och i det här fallet är nog den där berömda hyttjordningen huvudmisstänkt tills vidare.

Om instrumenten är bimetallinstrument (känns igen på att de rör sig långsamt då man slår på eller av tändningen), så brukar instrumenten inte ha någon jordanslutning men däremot har de alltid en spänningsregulator, som ofta är gemensam för alla instrumenten, och den är beroende av jord. Ibland kan regulatorn vara inbyggd i ett av instrumenten, som då får leverera stabiliserad spänning till de övriga.

Är det däremot korsspoleinstrument (känns igen på att de rör sig snabbt utan dämpning, och vissa av dem står kvar i oförändrat läge då man slår av tändningen), så finns det vanligtvis ingen spänningsregulator men varje instrument ska ha anslutning till såväl + som jord.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Jomenvisst (trådstartaren)

#6 » 20:30:43, 14-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, tack för tipsen ska undersöka saken i morgon. Återkommer med information om hur det har gått!

2 personer gillar det här inlägget.
Jomenvisst
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:09:49, 13-09-2021
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo lm 641


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se