Sida 1 av 1

Volvo bm lm641 (elfel tank och tempmätare)

InläggPostat: 15:51:55, 14-09-2021
av Jomenvisst
Tank och temperaturmätare, både på motor och transmission fladdrar upp och ner och påverkas även till viss del när man bl.a. sätter på kupéfläkten och belysningen. Då jag inte är allt för kunnig inom fordonsel så undrar jag om någon har något tipps på vad som orsakar det?

Re: Volvo bm lm641 (elfel tank och tempmätare)

InläggPostat: 16:34:54, 14-09-2021
av QV_
Nu vet jag inte om det är 12 eller 24 volt.
Har inte heller koll på om du har en yttre spänningsregulator till bränslemätaren (typ som Amazon)

Men eftersom du säger att det påverkas av yttre strömförbrukare så är det ett spänningsfall som troligen orsakar problemet.
Dessa spänningfall ligger i matningen eller ner mot jord. Min första gissning är i + matningen.
Finns det någon laddlampa som glöder?

Säkringsdosan i Amazonen ärgar mellan mässingsblecken, Har sett att den används på andra fordon men har återigen ingen koll på om just den finns på dit fordon.

Re: Volvo bm lm641 (elfel tank och tempmätare)

InläggPostat: 16:58:02, 14-09-2021
av Jomenvisst
Det är 24 volts elsystem, har nog inte sett någon glödande lampa. Om det är jordfel kan det vara vart som helst i maskinen, eller måste det vara samma ”krets”? Har faktiskt haft lite problem med kontakten på säkringarna.

Re: Volvo bm lm641 (elfel tank och tempmätare)

InläggPostat: 18:40:46, 14-09-2021
av dea
Sitter en jord mellan hytten och ram. Nånstans under golvet i närheten av säkringarna. Den här gett mig liknande fenomen.

Re: Volvo bm lm641 (elfel tank och tempmätare)

InläggPostat: 19:28:02, 14-09-2021
av torbjorn_forsman
Ganska typiskt om jord till instrumenten eller spänningsregulatorn för dem inte har samma potential som motorblockets jord. Och i det här fallet är nog den där berömda hyttjordningen huvudmisstänkt tills vidare.

Om instrumenten är bimetallinstrument (känns igen på att de rör sig långsamt då man slår på eller av tändningen), så brukar instrumenten inte ha någon jordanslutning men däremot har de alltid en spänningsregulator, som ofta är gemensam för alla instrumenten, och den är beroende av jord. Ibland kan regulatorn vara inbyggd i ett av instrumenten, som då får leverera stabiliserad spänning till de övriga.

Är det däremot korsspoleinstrument (känns igen på att de rör sig snabbt utan dämpning, och vissa av dem står kvar i oförändrat läge då man slår av tändningen), så finns det vanligtvis ingen spänningsregulator men varje instrument ska ha anslutning till såväl + som jord.

Re: Volvo bm lm641 (elfel tank och tempmätare)

InläggPostat: 20:30:43, 14-09-2021
av Jomenvisst
Ok, tack för tipsen ska undersöka saken i morgon. Återkommer med information om hur det har gått!