Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Luft och ryckig styrning

21 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

bonnen513

#16 » 14:19:57, 01-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att oljan runnit ner i tanken
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2



bonde456

#17 » 19:25:05, 04-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:För att oljan runnit ner i tanken

Vet inte riktigt hur den skulle rinna ner i tanken då tanken är högre än allt annat styrningsrelaterat.

Hur som helst så det ser ut som att det är luft i systemet eftersom att jag kan röra på hjulen och får en rörelse på hydraulcylindrarna på ca 2cm när jag rör hjulen för hand.
Lossade då en styrledning lite lätt från Orbitrolen men ser inte att den överhuvudtaget fördelar ut något tryck så att det borde börja trycka ut olja genom den lätt lossade kopplingen.
bonde456
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:17, 23-01-2014
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Baklastare 621
Polaris Sportsman 850

torbjorn_forsman

#18 » 19:51:31, 04-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

När du har styrt med orbitrolen utan motorn igång, så har ju den fungerat som hydraulpump och gett övertryck på ena sidan och undertryck på andra sidan. Förmodligen har det funnits någon liten otäthet på den sida där det blev undertryck då du skulle svänga, så det allteftersom har sugits in mer och mer luft där. Det är den luften du nu måste få ut.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

bonde456

#19 » 21:10:09, 04-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:När du har styrt med orbitrolen utan motorn igång, så har ju den fungerat som hydraulpump och gett övertryck på ena sidan och undertryck på andra sidan. Förmodligen har det funnits någon liten otäthet på den sida där det blev undertryck då du skulle svänga, så det allteftersom har sugits in mer och mer luft där. Det är den luften du nu måste få ut.

Ja det där köper jag.
Och började då fundera på att eftersom att jag inte alls får igång Orbitrolen trots att jag har tryck fram till den så kan den otätheten vara i själva Orbitrolen.
För när jag lossat utgående rörledning och det inte kommer någon olja trots att jag snurrat ratten ett par dussin varv så tänker jag att kanske något hänt inne i den.
Så jag började plocka isär då jag såg att det fanns en oringssats att köpa.
bonde456
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:17, 23-01-2014
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Baklastare 621
Polaris Sportsman 850

bonde456

#20 » 21:09:29, 09-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Felet hittat och det var rent mekaniskt.
Rattstången och axeln i Orbitrolen har båda två en platt ände, ungefär som tangen på en morsekona.
Dessa ska ligga mot varandra och gå hälften från varje håll genom en hylsa där hålet är format som ett plus.
mitt problem verkar vara att rattstången är justerad någon millimeter för högt upp så den har inte haft fullt ingrepp och har till slut skavt lite på tangen och på hylsan så det nu kliver runt istället för att rotera Orbitrolen.

3 personer gillar det här inlägget.
bonde456
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:17, 23-01-2014
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Baklastare 621
Polaris Sportsman 850

InläggDetta inlägg har raderats av bonde456 den 10:36:01, 15-01-2023.


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se