Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Elektrisk matarpump på 641:an?

18 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

Turbodiesel

#16 » 19:17:02, 04-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där är i alla fall en betydligt driftsäkrare modell av elpump. Tar mer ström, men det hörs att den fungerar. Bör dock utrustas med en sil/förfilter innan inloppet.

Vissa typer har en riktig överströmningsventil, andra en mer standardbetonad backventil med ett visst öppningstryck.

Många JD med common-rail använder bara en strypning runt 1,5mm, som då ska ge ett matartryck mellan 0,1-0,5bar. Det fungerar tills någon ovaksam byter bränsleslangar, och rationaliserar bort den "onödiga" rörbiten som slangen är 'skarvad' med.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere



torbjorn_forsman

#17 » 23:59:26, 04-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det fabriksbyggt eller en hemmonterad elpump? Pumpen ser ut som en sådan som brukar sitta på bensinbilar med insprutning från 80-talet, tror det är Bosch som ligger bakom konstruktionen från början och den kallas EKP4. Den är egentligen tänkt för att arbeta med betydligt högre tryck än de matartryck man rör sig med i dieselsammanhang, det vanliga är att den går med 2,5 - 3 bar. I enstaka fall (bilar med centralinsprutning) ner mot 1-1,5 bar.

Det är inte lyckat att klämma fast en sådan pump med ett avgasklammer, det ger risk att permanentmagneterna i elmotorn spricker eller lossnar. I alla massproducerade bilar med sådana pumpar, sitter den monterad med ett mjukt gummiklätt klammer eller något liknande.
Det är inte heller bra att ha en överströmningsventil som släpper tillbaka bränslet till direkt före pumpen, det leder till att den pumpar runt samma bränsle hela tiden och blir varmare och varmare. Överströmningsventilens retur bör gå tillbaka i ett eget rör till tanken.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Micke_fixar

#18 » 06:38:12, 05-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Borde vara fabriksbyggd, elverket är inköpt antingen i år eller förra året. Tror ingen har byggt om det, bara olja som är bytt på maskinen sen dess. Är ett Atlas Copco QES 40.
Micke_fixar
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:37:06, 21-03-2017
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Abene VHF3, Storebro GK195, BM 350-H10, BM 350, BM G612.


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se