Sida 1 av 1

Baklastare LM 218 1965?

InläggPostat: 14:30:08, 31-10-2021
av Buzter99
28-juli 2021, baklastaren hämtades/bogserades hem.

Försökte starta utan resultat trots full tank. Informerades om att det måste vara full tank för att få igång den, misstänkte att bränsleröret som går in i tankens övre del och sedan ner till botten, har gått av.

Bytte bränslefilter och den manuella pumpen = startade.

Tog in i garage under vintern, reparerade hytt, drog nya ledningar till hyduttag fram, diverse nya elkablar, bytte motorolja och hydolja, bytte kylarvätska, öppnade upp bränsletank, rengjorde och återsvetsade mm.

Startar inte, kommer ihåg misstanke om brott på bränslerör i tank, monterar slang invändigt men nej…..

Kallstarten verkar ha stannat inne, sitter fast.

Kan det vara så att insprutningspumpen kärvar med tanke på att tanken invändigt hade kletig beläggning som togs bort när den öppnades.

Tacksam för alla svar.

Re: Baklastare LM 218 1965?

InläggPostat: 17:45:51, 09-12-2021
av SK Racing
Den 218 o 350 jag körde så aktiverade man kallstarten genom att ha full handgas o sen tryckte man in den runda "pluppen" på undersidan på en utstickande del på pumpen, o den stannar där tills maskinen startat.

Jag kan inget om själva pumpen men har det massa mög i tanken så kan man ju misstänka det som felkälla, men det bör ju filtren tagit hand om kan jag tycka, sen vet jag inte om det sitter någon backventil som kan fått kaffet så den släpper soppan alt något litet hål på någon slang, kan ju läcka in luft utan att det för den sakens skull läcker ut diesel.

Misstänker du att pumpen är knas så ha en platta tillhands om det är så att den startar o skenar, så du kan strypa luften vid insuget o döda motorn innan den går i bitar, sen för o starta den kan du ta en rostskyddsspruta, en sådandär till kompressorn som har kopp under o ha lite diesel i som du dimmar in i insuget, den dieseln förstör inte kolvringarna som startgas gör, startar den då så är det ju helt klart bränslerelaterat, o felsökningen då går ju direkt o göra snävare med att börja kolla noll på motor o pump o sen gå vidare med rör o slangar för att till sist då konstatera att det är just pumpen som felet ligger i, eller någon del av den.

Men som sagt, diesel är inte min grej, då jag bara körde o servade dom på 90 talet o tidigt 2000 tal, vi hade aldrig några problem med dom motorerna alls, utan dom bara gick o gick mellan renoveringarna som gjordes sällan :)

Lycka till.