Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Renovering utav 840 -70

61 inlägg • Sida 3 av 5
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

Herrdahl (trådstartaren)

#31 » 21:33:05, 07-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förstod att jag skulle snabba på att skaffat ny blockvärmare. Gjorde ett startförsök idag men insåg efter bara några sekunder på starten att det är bäst att låta den stå när det i själva verket är jag som klantat mig.

I vinter är det tänkt att 840in ska få jobba lite imellanåt allteftersom det kommer snö och jag hunnit monterat en ny blockvärmare, så uppdateringar kan dröja lite.

Jag backade in denna tingesten i ladan förra veckan som även den ska bli renoverad sakta men säkert, som om man har obegränsat med tid. :mrgreen:

Får se om det blir en tråd om den också vad det lider, är en 810A från -74


Bild

17 personer gillar det här inlägget.
Herrdahl
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:37:30, 10-11-2017
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: LM846



hedstr3m

#32 » 10:59:03, 01-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul o följa ditt projekt :grin: Är ev med snart baklastare ägare :hurra: så perfekt med lite inspiration :thumme: Lite sugen på att göra en projekt tråd jag med sen :grin:
Vad vore livet utan grävmaskiner :hurra:

3 personer gillar det här inlägget.
hedstr3m
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:47, 01-01-2013
Ort: Tranås
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Komatsu pc138-us10
Doosan dx140w
Newholland T5-120
Newholland Tl90A
CF moto 500 (atv)
Volvo bm 500
MF 35
Lm 422

Herrdahl (trådstartaren)

#33 » 18:18:13, 02-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

hedstr3m skrev:Kul o följa ditt projekt :grin: Är ev med snart baklastare ägare :hurra: så perfekt med lite inspiration :thumme: Lite sugen på att göra en projekt tråd jag med sen :grin:


Kul att höra! Självklart bör du göra en projekttråd, alltid kul med inspiration!

Va ut och plogade idag då vi fick en ganska bra snödämp inatt.
Kan konstatera att jag behöver snökedjor till nästa säsong, vårt hus är placerat på en kulle med backar åt bägge håll på gården, det i kombination med 40år gamla, hårda, blankslitna däck gav mig en liten ofrivillig åktur som jag inte gärna upplever igen. Tur det går sakta och kör man skopan i botten så stannar det oerhört fort. :buga:

I övrigt funkar det mesta som det är tänkt, är inte kompis med värmepaketet, fläkten flåsar så fint och slangarna till paketet blir varma men det blåser bara kall luft i hytten, har luftat efter bästa förmåga på värmepaketet..
Ska väl byta värmeventil, wire och hela baletten och felsöka detta lite närmare och fortsätta med diverse elbestyr till våren sen är väl hytten invändigt nästa större post att beta av, tighta upp reglage, stolbyte och nytt golv.

2 personer gillar det här inlägget.
Herrdahl
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:37:30, 10-11-2017
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: LM846

hedstr3m

#34 » 19:23:35, 02-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Herrdahl skrev:
hedstr3m skrev:Kul o följa ditt projekt :grin: Är ev med snart baklastare ägare :hurra: så perfekt med lite inspiration :thumme: Lite sugen på att göra en projekt tråd jag med sen :grin:


Kul att höra! Självklart bör du göra en projekttråd, alltid kul med inspiration!

Va ut och plogade idag då vi fick en ganska bra snödämp inatt.
Kan konstatera att jag behöver snökedjor till nästa säsong, vårt hus är placerat på en kulle med backar åt bägge håll på gården, det i kombination med 40år gamla, hårda, blankslitna däck gav mig en liten ofrivillig åktur som jag inte gärna upplever igen. Tur det går sakta och kör man skopan i botten så stannar det oerhört fort. :buga:

I övrigt funkar det mesta som det är tänkt, är inte kompis med värmepaketet, fläkten flåsar så fint och slangarna till paketet blir varma men det blåser bara kall luft i hytten, har luftat efter bästa förmåga på värmepaketet..
Ska väl byta värmeventil, wire och hela baletten och felsöka detta lite närmare och fortsätta med diverse elbestyr till våren sen är väl hytten invändigt nästa större post att beta av, tighta upp reglage, stolbyte och nytt golv.



ja det kan barka iväg fort när det är halt :myzsko:

konstigt med värmen. nu är jag inte insatt i hur det är uppbyggt, men konstigt att det blåser kallt om alla slangar är varma :klia:
Vad vore livet utan grävmaskiner :hurra:
hedstr3m
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:47, 01-01-2013
Ort: Tranås
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Komatsu pc138-us10
Doosan dx140w
Newholland T5-120
Newholland Tl90A
CF moto 500 (atv)
Volvo bm 500
MF 35
Lm 422

Herrdahl (trådstartaren)

#35 » 20:26:09, 24-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kombinerar tråden lite, lättare att hålla liv i en tråd iställetför att behöva uppdatera i 2.

Köpte mig ju en 810 och fick leverans på den 2 december, sen dess har det inte stått still!
Som jag misstänkte va även den i en utsatt och utlämnad situation utan underhåll eller nån som tog hand om den, det gjorde jag snabbt nånting åt.
En Volvo traktor med turbo 6a i har i många år varit en dröm, så även om detta ex inte va i kanonskick så kände jag att nån va tvungen att rädda den!
Sjukt smidigt också att ha samma service artiklar till bägge maskinerna. :thummar:

Jag visste sedan innan att styrservopumpens hus va spräckt, vilket fick sin förklaring när jag undersökte systemet och det va mer skit än olja, trodde först det berodde på slut tätningar i styrcylindern men dom såg förvånansvärt fina ut, dock så fanns där inget lock på behållaren så jag misstänker att det blåst/tagit sig ner all möjlig skit den vägen, avlastningssliden i pumpen satt tvärfast.

Så efter ett totalrenoverat och rengjort styrsystem så va det dags att låta den sjunga lite, ur med all gammal olja, i med diesel och ny billig skitolja och dit med ett nytt filter så sköljde jag ren motorn, va inte godsaker som kom ut men nu är det sköljt och ny olja är i.

Precis inrullad i ladan:
Bild

Helt ny servopump, på andra sidan lappen står det 9000:-, jag gav 1000:- + frakt, det får man anse va ett kap:
Bild
Bild
Bild

Demonterad styrcylinder, stödringarna på kolven hade lagt sig på sniskan men annars såg det bra/fint ut:
Bild
Bild

Samtliga tätningar samt bägge länklagren blev bytta
Bild

Bromsvätskeflaska och slangklämma :thumme:
Bild

Nej tack!
Bild

Spakarna till hydraulventilen va krokiga och utan knoppar, här är dom återställda!
Bild

Den med vev justerbara lyftlänkens kuggspel såg ut såhär, inte konstigt att den va stum, numer ligger de helt ituriven i garaget, ska beställa axialrullager och en bussning sen kan den åka ihop igen, fungerande denna gången, dock saknar jag veven!
Bild

Avgasystemet den kom med va katastrofalt dåligt, 3 klåpiga skarvar och gjort av stuprör (ungefär), sånt kan inte pryda en sånhär dam, fram med tiggen!
Bild

Lite helhets bilder tagna idag, ska åka till glasmästaren och fixa vänster sidoruta och lilla rutan bak snarast
Bild

Tvätta ren den efter alla år kommer bli skoj när den ser såhär murken ut!
Bild

Det som annars har hänt är att jag raderat varvtalsregulatorn, bytt gas samt stoppvajer och bytt oljekylare då den gamla läckte olja.
Hyttdemontering och rostlagning av den kommer ske längre fram.

21 personer gillar det här inlägget.
Herrdahl
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:37:30, 10-11-2017
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: LM846

martin wheelnut

#36 » 01:23:34, 25-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är vackert så man blir tårögd :buga: . Ska bli kul att följa uppdateringarna!
/ Martin

2 personer gillar det här inlägget.
martin wheelnut
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:03:19, 15-08-2008
Ort: Halland, Halmstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350, MF 3635 samt Cat 910.

hedstr3m

#37 » 07:56:04, 25-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med föregående talare, man blir tårögd och glad i kroppen när du räddar en Volvo bm :hurra:
Blir roligt att följa :grin:
Vad vore livet utan grävmaskiner :hurra:

2 personer gillar det här inlägget.
hedstr3m
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:47, 01-01-2013
Ort: Tranås
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Komatsu pc138-us10
Doosan dx140w
Newholland T5-120
Newholland Tl90A
CF moto 500 (atv)
Volvo bm 500
MF 35
Lm 422

Herrdahl (trådstartaren)

#38 » 19:37:31, 28-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att det finns intresse att följa! Hade jag bara vart bättre på att tagit före bilder på det man sliter dän och ska fixa till hade det nog blivit roligare att kika på.

Nåväl, de glömde jag innan jag börja snygga till den hemmabyggda batterilådan, jag gillar dess plats så den blir kvar, om än lite tjusigare.

Den satt stum monterad på ramen innan, vilket inte va så skitbra när kopplingkåpan bygger ut ca. 5mm utanför ramlivet så den vart dragen schev? när den monterades.
Detta åtgärdade jag med 2st 15x60x180mm plåtbitar som jag brände fast bakpå.

Kapa, rikta, svetsa
Bild

Blev en tung men ack så stabil låda!
Bild

Flänsad M14x1,5, fräste ur så flänsen försänktes ner i 3mm plåten.
Bild

Gott om plats för ett 185ah batteri och extremt servicevänligt! Nu ska jag bara bocka till ett lock och blästra och måla!
Bild

10 personer gillar det här inlägget.
Herrdahl
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:37:30, 10-11-2017
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: LM846

jampo

#39 » 02:21:45, 29-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken traktor med en fin tråd att följa.
en äkta volvo med power så det räcker till.
Hoppas många år för dig med den.

1 person gillar det här inlägget.
jampo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:18, 19-12-2015
Ort: Norrbotten
Sverige
Blogg: Visa blogg (2)
Maskintyp: Traktor
Maskin: bm218,Fiat 45-66DT

texas5020

#40 » 07:42:50, 29-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stabil låda men lägg emellan en plåt eller gummiskiva bakom batteriet så inte bultskallarna gnager hål på batteriet av skakningar och vibrationer, gärna en under batteriet också och fäst det ordentligt. :shake_hands:

4 personer gillar det här inlägget.
texas5020
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:37, 04-02-2013
Ort: Västerdalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM 473 Bison DD 15-20 med timmerrede o HIAB, -65
Massey Ferguson 165 Allmatic -69
Hanomag B8 B lastmaskin
Harley Davidson Road King -05
Lambretta LI 150 -60
Volvo Titan 49508 -64, Foco kran och 3 vägstipp
Husqvarna Rider
m.m...

hedstr3m

#41 » 11:20:25, 29-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snyggt :grin:
Vad vore livet utan grävmaskiner :hurra:

1 person gillar det här inlägget.
hedstr3m
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:47, 01-01-2013
Ort: Tranås
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Komatsu pc138-us10
Doosan dx140w
Newholland T5-120
Newholland Tl90A
CF moto 500 (atv)
Volvo bm 500
MF 35
Lm 422

Herrdahl (trådstartaren)

#42 » 13:35:22, 29-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

texas5020 skrev:Stabil låda men lägg emellan en plåt eller gummiskiva bakom batteriet så inte bultskallarna gnager hål på batteriet av skakningar och vibrationer, gärna en under batteriet också och fäst det ordentligt. :shake_hands:


Absolut! Har en vettig gummiduk i 3mm som jag tänkt ha under och även i locket där polerna sitter men det är nog inte en dum idé att ha en mot bultskallarna också! :thumme:

2 personer gillar det här inlägget.
Herrdahl
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:37:30, 10-11-2017
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: LM846

Ivar Risslén

#43 » 16:03:35, 29-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gör även en bygel som håller fast batteriet så att det inte bara hänger fast i kablarna. Glöm inte isolerande kabelgenomförningar där kablarna går ut från lådan och skyddsslang på kablarna. Det är så tråkigt när det blir rökmoln.
Errare humanum est

2 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Herrdahl (trådstartaren)

#44 » 18:55:13, 29-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Gör även en bygel som håller fast batteriet så att det inte bara hänger fast i kablarna. Glöm inte isolerande kabelgenomförningar där kablarna går ut från lådan och skyddsslang på kablarna. Det är så tråkigt när det blir rökmoln.


Tack för alla tips! :thumme:

Ska bränna fast 2 M10 muttrar i bakkant på lådan som jag med gängstång och ett järn kan dra fast hela arrangemanget med hade jag tänkt. :thumme:

Kablarna löper ut i dom slitsade hålen i gaveln vid polerna, där ska jag sätta kantlist men även smälta fast nått lager krympslang på kablarna.

Såhär såg lådan ut innan, skruvar fastbrända på utsidan lådan för att hålla fast batteriet, vilket såklart medförde att man aldrig kan dra fast batteriet.... :uupps:
Verkar ju vid nått tillfälle funnits även ett lock med tanke på excenterlåsen. Konstig konstruktion över lag kan jag tycka.
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Herrdahl
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:37:30, 10-11-2017
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: LM846

Herrdahl (trådstartaren)

#45 » 12:34:19, 30-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slänger ut en blänkare!
Jag har beställt lite grejer till lyftlänken nu, axialrullager och ändpluggar (frostpluggar) och ska väl kunna smälla ihop den till veckan som kommer.

Men jag saknar som sagt en vev:
Bild

Har pratat med en kille som hade en från en 650, men själva vevhandtaget va borta på den och han ville inte skicka den, så jag hoppas nån har en hel liggandes över som jag kan göra affär med.
Herrdahl
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:37:30, 10-11-2017
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: LM846


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se