Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Ljuddämpare 218

22 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

AN

#16 » 13:11:43, 11-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl mer en pulsteori man arbetar med. Ett mottryck skulle ju ge kolven mera arbete när den ska tömma cylindern. Men som sagt så är det ju en 3cyl diesel vi pratar om här, på unt 60hk, så är bara inte ljuddämparen tät, så tror jag effektskillanden är väldigt försumbar.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige



marve

#17 » 15:56:08, 11-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur såg "gnistsläckarna" ut som man kunde köpa som extra utrustning till 621/641 och "gnistsläckande ljuddämpare" till 622/642. Antar att det var samma artikel.
marve
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:06, 01-05-2007

Gustav218 (trådstartaren)

#18 » 17:41:03, 11-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla svar. Nu törs jag byta iallafall! Så nu får vi se om jag får en kolv i bakhuvudet eller vad som händer. Så länge den blir tystare är jag nöjd!

1 person gillar det här inlägget.
Gustav218
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:31:02, 08-02-2022
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Bm 218

dc_lindberg

#19 » 20:03:52, 11-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle vara mycket intressant (roligt) om du skulle kunna få gjort en dB mätning.
Jag -gissar- på att du får en klart märkbar sänkning av ljudvolymen, men vad säger verkligheten?

Själv finner jag att onödigt oväsen -bara- är tröttande!
Megafoner är vackra och ger ett härligt ljud, för stunden... olidligt oväsen i längden!
Visst låder HD -tufft- när de dundrar förbi på motorvägen, men fy för den lille lee å ha -det- oväsenet hela tiden!

Nu kan du ju inte dra upp den i bromsbänken o testa om ljuddämparen har + eller - effekt; men, du kommer att kunna känna en skillnad.
Åter igen, jag -gissar- att du kommer att uppleva maskinen som "starkare" på låga varv, och "kvitt sak samma" på höga varv.
Min personliga erfarenhet är att det kan ge över 15% effekt ökning, eller sänkning, vid tomgång och ngr hundra varv upp; över det, känner inte jag skillnaden; bromsbänkstest har bevisat att det skiljer några få hk på topp mellan mer eller mindre öppet insug till luftburken; inte något man egentligen märker av mer än just på topp.

Ser så fram emot dina reaktioner, upplevelser och kommentarer när du väl fått den nya ljuddämparen på plats.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Mattias Petterson

#20 » 20:08:19, 11-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror det gör mer nytta att ljuddämpa hytten, en stummonterad motor och transmission är ju inte direkt tysta, dessutom sitter du rakt ovanpå drivaxeln.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Johnj-e

#21 » 09:43:36, 16-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl olika grenrör till liggande och stående dämpare? fläns med packning på de liggande och rör-i-rör med klamma på de stående.

Jag hade absolut velat framhäva boxerns motorljud istället för att ta bort de, ljud från transmission och hydraulik samt resonansljud är de ljud jag upplever som mest störande i en 218, motorn hör man inte allt för mycket av om inte bakrutan är öppen.

Vad har du idag? kockums gnistsläckare eller bahcoljuddämpare ?

vi har inom familjen en 614 (1113a) med liggande dämpare och en 218 (1113) med kockums. 218 upplevs mycket piggare på alla plan men det går inte riktigt att jämföra en traktorgrävare med en baklastare, olika slitna motorer etc.. visst går 614 tystare men motorljudet är väl det enda trevliga ljud man har att lyssna på, och skallrandet i hytten på 218 går ju inte av för hackor :mrgreen:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Johnj-e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:27, 23-08-2011
Ort: Upplandskusten/ Hallstavik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM VOLVO buster T400 Industri -68
2x BM VOLVO T600
VSA Brunett 5000 -66

MN

#22 » 11:30:21, 16-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:Tror det gör mer nytta att ljuddämpa hytten, en stummonterad motor och transmission är ju inte direkt tysta, dessutom sitter du rakt ovanpå drivaxeln.


Motor och trans är separerade från "överdelen" som hytten i sin tur sitter skruvad på.

F ö är det lite överteoretisering kring ljuddämparna. Detta är en slö, lågvarvig sugmatad diesel. Hittar du en ljuddämpare vars rördimensioner någorlunda matchar originalet är det bara att köra.

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se