Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Ljuddämpare 218

22 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

Gustav218 (trådstartaren)

#1 » 22:37:27, 08-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej har idag en stående ljuddämpare på min 218. Vilket jag tycker lever om på tok för mycket..
Men har fått nys om en liggande man skruvar fast på huven.
Då är min fråga om det bara är att byta rak av? Den passar ju rak på min har jag sett men tänkte om det blir annat motstånd ut från motorn? Fast det kanske inte spelar så stor roll i dessa vrålåk?
Gustav218
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:31:02, 08-02-2022
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Bm 218



dc_lindberg

#2 » 10:32:41, 09-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sökte men hittade inte på nätet det du frågar om.
Länkar/bilder/dokumentation?

Ja. Ljuddämparens motstånd kan inverka kraftigt...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Gustav218 (trådstartaren)

#3 » 11:54:16, 09-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja tycker bara att det borde funka då båda sitter på en 218. Dock är det på en td som den "bättre" ljuddämparen sitter men det är väl samma motor vad jag har förstått?

Men jag kan fixa några bilder
Gustav218
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:31:02, 08-02-2022
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Bm 218

tortap

#4 » 12:38:33, 09-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det spelar ingen roll.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

Gustav218 (trådstartaren)

#5 » 19:27:36, 10-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Bild

Den med den större ljuddämparen är från en 1113 medans den med mindre är en 1113a
Vad är det som skiljer dessa?

1 person gillar det här inlägget.
Gustav218
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:31:02, 08-02-2022
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Bm 218

osla

#6 » 19:51:22, 10-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är jag helt ute på monarken och trampar om jag säger att alla baklastare original haft liggande dämpare? Är då det jag trott och att dom med stående har fått sig det senare nån gång
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

Gustav218 (trådstartaren)

#7 » 20:07:17, 10-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej ja så kan det mycket väl vara! Skulle vara fint med en orginal då det hörs till grannbyn när jag är ute och skottar :vissla:
Gustav218
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:31:02, 08-02-2022
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Bm 218

Jac

#8 » 20:11:09, 10-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Plöjer man igenom broschyrerna här borde det framgå vad som är orginal: https://www.volvoce.com/global/en/produ ... vo/lm-218/

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

dc_lindberg

#9 » 23:25:04, 10-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spontant ser den liggande ut att vara långt mycket bättre val.
Volymen pekar mot bättre ljuddämpning samt bättre mottryck. Det du har idag kan inte ge mycket dämpning o det ser ut att vara precis som du beskriver... "rackligt värre".

Lägger min röst på att du med gott samvete nog ska byta till liggande ljuddämpare - att du kommer att bli nöjd och positivt överraskad.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Tracdoc

#10 » 23:51:25, 10-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

osla skrev:Är jag helt ute på monarken och trampar om jag säger att alla baklastare original haft liggande dämpare? Är då det jag trott och att dom med stående har fått sig det senare nån gång

Tittade i en katalog " Entreprenadmaskiner år 1968" :coffee: där fanns 422-840 beskrivna och på bilderna hade alla stående ljuddämpare.
Tracdoc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:53, 23-02-2020
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

marve

#11 » 02:28:23, 11-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade inte alla stående ljuddämpare fram till att 621/641 modellerna kom 1970. Tror inte att 620/640 modell 1970 hade liggande. 218 fanns bara till 1970 likaså 422, har inte sett någon reklam bild på någon sådana modeller med liggande. Men 100 kan man inte vara, så lämnar inte några garantier att det stämmer. :grin:

1 person gillar det här inlägget.
marve
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:06, 01-05-2007

tortap

#12 » 03:51:11, 11-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Spontant ser den liggande ut att vara långt mycket bättre val.
Volymen pekar mot bättre ljuddämpning samt bättre mottryck. Det du har idag kan inte ge mycket dämpning o det ser ut att vara precis som du beskriver... "rackligt värre"..


Vad är ett bättre mottrryck? Mer mottryck? Mindre mottryck? Och vad gör det för skillnad i en motor med mekaniska ventiler?

3 personer gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

Mattias Petterson

#13 » 07:10:37, 11-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klart du ska ha den stående ljuddämparen så du får fram boxerns kultljud från den 3 cylindriga motorn
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

2 personer gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

dc_lindberg

#14 » 11:06:27, 11-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

tortap skrev:Vad är ett bättre mottrryck? Mer mottryck? Mindre mottryck? Och vad gör det för skillnad i en motor med mekaniska ventiler?


Motor arbetar mot ett motstånd. Detta skapas av:
- avgaserna
- utformningen av avgassystemet
Det senare delas upp i:
- rördiameter
- längd på rör
- utforming av ljuddämparen
- storleken (volymen) på ljuddämparen
Sammantaget skapar detta ett tryck mot avgasporten. Det trycket har avgörande effekt på det som kallas fyllnadsgrad. Fyllnadsgrad är den volym av luft och bränsle som är i cylindern vid förbränning. Mottrycket har inverkan på det som kallas volymetrisk effekt; vilket betyder graden av fyllnad, vilket egentligen syftar på hur mycket mer som cylindern har vid stängning av ventilerna än vad som får plats utan att komprimeras. Denna extra lilla volym har stor betydelse för effekten som motorn sedan levererar. Den effekten är mycket märkbar i varvtal som en diesel arbetar på; men dieseln fungerar inte på samma sätt som bensinaren även om de i princip är samma funktion.
Blandar man i ca 3% diesel i bensinen så märker man tydligt en skillnad på de varval som en dieselmotor arbetare på; dvs 800-2000rpm. Den volymetriska effekten har motsvarande verkan på motorns kraft.
- ett öppet avgassystem (populärt på 80-talet) låter mycket och ger högsta genomflöde; är egentligen det som främjar högsta möjliga varvtal, på bekostnad av motorns verkligen kapacitet i kraft sett
- ett för tätt avgassystem (miljömuppefåneri) ger ett -tyst- motor; men stryper motorn och hindrar motorn från att arbeta effektiv och hindrar den från att utveckla den kraft den är kapabel till.
- Båda ytterligheterna leder till kraftigt ökad bränsleförbrukning; "elda för kråkorna" effekt.

När man byter ljuddämparen -bara- så är det -bara- dess effekt man ändrar.
Detta var -vanligt- på mc-sidan på 80-talet; "4-1 system", på pappret stod det att effekten höjdes med många många hk... MotoSpeed i Västerås testade i bromsbänk och fann att man kunde förlora upp till 50% av motorstyrkan, och att i snitt förlorades kring 25%; och detta -bara- på grund av att 4-1 är mer öppet än 4-2...

När jag tittar på bilderna på ljuddämparna ovan ser jag att:
- traktordämparen sannolikt är bara ett rakt rör med perforera plåt på insidan som "dB-dödare"
- den liggande ljuddämparen har större volym och det ser ut som om avgaserna vänds 180-grader i ljuddämparen => då bör det finnas dB-dödande plåtar som riktar avgaserna mot varandra och från varandra för att maximera dämpningen av ljudet samt bredda varvtalsområdet där motorn fungerar som bäst. Nackdelen är att sådana ljuddämpare kan sota igen (förr i vart fall med den diesel som användes före 90-talet).

Enkel test man kan göra är att blåsa i en pet-flaska med "lagom" hål i botten.
Man märker snabbt skillnaden i mottryck mellan de olika storlekarna på flaska, trots att utloppshålet är samma storlek.
Öppnar man botten helt så märker man tydligt skillnaden mellan flaskornas olika diameters effekt.
Allt detta beskrivs som sagt väl av Hr Bell och Prof Heywood.

Det man märker när man byter ljuddämpare är att motorn:
- orkar mera på låga varv
- tappar kraft på låga varv
Detta beroende av vad ljuddämparen har för effekt på mottrycket.

Detta med avgassystem är en enda gigantiska kompromiss!...
Honda försökte med varierande mottryck på en av sina motorcykelmodeller. I teorin bra. I praktiken fungerade det, ett tag. I verkligheten... svårt att få att fungera över tid. Då är varierande volym på förbränningsrummet en säkrare metod, men långt mycket mer komplex och dyr.
Så, de flesta av oss får finna oss i att det vi kan trimma in är avgasrörens diameter och längd, samt ljuddämparens storlek och inre konstruktion.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

tortap

#15 » 12:14:46, 11-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har bara bytt dämpare, inte resten av systermet som i ditt motorcykelexempel. Diametern på röret är samma så hastigheten på evakuerade gasen är samma. Sen vet vi inget om hur längden stämmer med tryckpulserna så då kan vi inte säga nånting om vad det får för effekt vid normala varvtal i det här fallet. Min känsla är att det är så lika att det är obetydligt.

1 person gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se