Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Växellåda H10

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

OskarBergqvist (trådstartaren)

#1 » 18:35:05, 11-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, skulle byta växellådsolja på min volvo bm h10-350, med vanlig 5 växlad låda. Tappade ut oljan ur alla tre pluggar, dock så var oljan mycket mörkare från sista pluggen, vilket jag reagerade på. När jag sen skulle fylla på olja kom inget till den delen. Alltså sista lådan som är mot sprängkåpan. Tror att hög/låg-växel sitter där på jordbrukstraktorerna, i mitt fall går bara axeln igenom där.

Har testat att lyfta traktorn fram för att få oljan att flöda längst bak, testade även att köra en liten bit, men kommer ingen olja till den delen. Fick även ut en hel del tjock smörja när jag tömde den på olja, så frågan är om det har satt igen. Men jag kan inte förstå hur oljan ska kunna åka in i den sista biten, någon som vet? Tog loss inspektionsluckan och lyste in, finns inget hål eller kanal vad jag kan se. Ska oljan bara gå genom lagret?
OskarBergqvist
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:37:12, 11-02-2022
Ort: Ockelbo
Sverige
Maskintyp: Baklastare



OskarBergqvist (trådstartaren)

#2 » 17:48:50, 12-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen som har någon aning? Här är väggen mellan växellådshuset och den delen som jag inte får nån olja till. Kan inte begripa vart olja skulle komma igenom. Samtidigt säger alla att man ska fylla all olja från påfyllningen under förarstolen, manualen säger inte heller något annat.


Bild
Bild
OskarBergqvist
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:37:12, 11-02-2022
Ort: Ockelbo
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Tracdoc

#3 » 08:53:05, 13-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inga drev och andra rörliga delar där inne kan det knappast behövas nån olja där heller.
Tracdoc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:53, 23-02-2020
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

OskarBergqvist (trådstartaren)

#4 » 09:46:39, 13-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite så kände jag också, frågan är varför folk säger att det ska vara olja där. Det står också fel oljemängd i boken i så fall.

Det ända jag funderar är hur lagret mot sprängkåpan smörjs, men kanske är en av fettnipplarna på utsidan av sprängkåpan? Har ju instruktionsbok, men smörjschemat saknas ju givetvis.
OskarBergqvist
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:37:12, 11-02-2022
Ort: Ockelbo
Sverige
Maskintyp: Baklastare


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se