Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Dags att byta lastare, råd och tips önskas

14 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

Njakob (trådstartaren)

#1 » 13:49:51, 14-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har idag en LM218 TD som jag är nöjd med och egentligen inte haft några planer på att byta och som är i relativt bra skick, men efter årets stora service inser jag att tiden inte räcker till för att fixa alla småsaker och tänker därför att den får gå vidare till någon som har tid att skruva.

Används till 95% för att köra virkesstaplar på upp till 7,5m och efter styrningen byggdes om till orbitrol klarar den detta galant.

Har inget behov av 4WD men bra styrning är högst upp önskelistan eftersom det annars blir tidsödande att stapla långt virke, och vändradien får inte vara större för att jag ska kunna använda de ytor som jag har.

Tankarna går kring att leta upp en ny 218TD i rikigt fint skick och flytta orbitrolen (anlitar lokala skruvaren till detta), alt en LM620, 621 eller 622 om de är utrustade med orbitrol.

Vilka baklastare är utrustade med orbitrolstyrning?
Hur smidiga upplevs 62X serien jämfört med 218?
Hur stor skillnad är det att köra en 218 utan TD när man gör precisions arbete som att stapla virke.

Allmänna råd och tankar mottages tacksamt

Har ingen större brådska att göra av med maskinen, och köper hellre en fin maskin för lite mer pengar. Verksamheten kan inte heller vara utan lastare därför får den gamla vara kvar tills jag hittat något annat.
Njakob
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:59:35, 12-07-2011
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor



magloman

#2 » 14:42:08, 14-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du inte hinner skruva med den maskin du har ska du väl inte byta den mot en annan ”gammal” maskin.
Alla dom du räknat upp kan ju ha stora fel trots dom är nylackade.

Om den du har är så bra kan du väl låta den där lokala verkstan hjälpa dig att skruva på den?

Köpa nåt annat så gammalt kan ju innebära ännu mer skruvande än det du har.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Göran Ekman

#3 » 15:07:06, 14-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ofta lite klurigt att hitta på riktigt friska maskiner. När man talar om maskiner som ligger i åldern 40-60 år.
Vad är det som måste åtgärdas på den du har idag?
Hanterar man virke brukar man väl köra med någon skaplig motvikts truck.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

busholle

#4 » 16:06:07, 14-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Truck känns prisvärt när man kollar på sådant med liknande tekniknivå som baklastare.

När det gäller annan baklastare så är det väl som med andra gamla grejer, man vet vad man har men inte vad man får.

Anlita lokala skruvaren till att komma ifatt på den du har.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Njakob (trådstartaren)

#5 » 22:19:18, 14-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på er tack för respons.
En truck fungerar tyvärr inte i min verksamhet, behöver dessutom en maskin som kan köra gödsel och rundbalar. Sedan får man inte glömma glädjen med att få sätta sig bakom spakarna på baklastaren, ska vara lite livskvalité också. När jag inte är i behov av livskvalité och pengar finns i överflöd får det bli en midjestyrd.

Jag har varit och pratat med den lokala verkstaden och slutsatsen var att det inte är några större bekymmer att komma upp i samma summa med reparationer som jag gav för maskinen. Fördelen då är att jag vet vad jag har. Kanske är det den vägen man ska gå.
Att köpa en annan maskin är så klart en chansning som antingen kan betala sig eller bli dyrare, men det är ju alltid svårt att veta. Sedan ska man ha lite tur också att lyckas hitta en väl omhändertagen maskin.

Hos någon som bara har lastaren för nöjes skulle kan den nog gå många år till utan några större åtgärder, men hos mig går maskinen ganska mycket numera och det blir mer varje år.
Några saker som står på tur är.
Täta läckage på hydrauliken, börjar bli lite väl mycket dropp från diverse ställe
Stag på bakaxeln som behöver bytas, sedan nya bakdäck
Motorn behöver översyn
Aggregatet har en knäck som skulle behöva fixas
Generator behöver bytas mm mm
Njakob
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:59:35, 12-07-2011
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor

Njakob (trådstartaren)

#6 » 22:21:05, 14-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

min far menar att det börjar närma sig reparation av kopplingen också.
Njakob
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:59:35, 12-07-2011
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor

magloman

#7 » 23:40:57, 14-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte fel o skaffa nåt annat då och se över den ordentligt direkt. Sen när ni är trygga med den så gör ni er av med den gamla.

Klart värt att få automat också vid sådan körning.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Alrik

#8 » 23:46:56, 14-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Generator kostar 1200kr. Kan du köra en 218 kan du byta generatorn.

Varför inte köpa en 64x med converter? Ca 50 cm större vändradie än 218. 4x4 kan kungarna smidigt att ha i annan körning.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Michael Meier

#9 » 09:05:53, 15-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för mängd pengar i reparation? att det är lika mye som ni gett för maskin säger inte så värst mycket.

Det säkraste kortet är att räkna och räkna om igen, är det tidspress vid reparation av en gammal maskin så är mängden pengar inget relevant att jämföra med eftersom båda maskinerna fungerade igår och inte idag, alltså.. en maskin är alltid mer eller mindre trasig.

Om den är hel, så är det enbart inbillning, den är alltid på väg mot att gå sönder, NÄR detta sker är osäkert.

den springande frågan är, kommer ALLA trasigheter att lejas ut till den lokale verkstaden, alltid ?

Om det är dags för kopplingsbyte, är det övernatteniltransport med taxi å grejjor, två personer som sover Jour får hoppa in och skruva ? eller kan man vänta till en vardag ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#10 » 09:21:52, 15-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läck på hydrauliken, är väldigt stor skillnad på VAR det läcker, vissa saker är det slitage på, man byter när det läcker och andra saker är det motor ur maskin för att komma fram till läckaget, du svävar på målet för att du inte har undersökt var och varför det läcker, omöjligt att lägga budget på något sådant.

Styrstag, parallellstag + bakdäck, med arbete, beställning och omläggning, 15000 till 20000:- ?
Leja bort motorrenovering med motor i maskin 40 till 70000:- ?

Aggregatet har en knäck ? vem har bedömt? det kan vara skönhetsfel eller olämpligt att använda i verksamhet med djur och människor..

Kopplingsbyte, med ny yta svänghjul, 15 - 20000:- ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Njakob (trådstartaren)

#11 » 07:50:22, 16-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Michael, tack för bra respons. Får instämma i att jag svävar på målet. När jag nu står inför de mest hektiska månaderna på året är det lätt att måla fan på väggen. Att bli stående utan maskin när torkvädret är perfekt är väl det som ger en mardrömmar.
Jag ska ta en en noggrannare titt på maskinen och återkomma.
Nej alla saker lejs inte ut men det mesta, det som går att spara till sommaren eller runt jul gör jag gärna själv om det inte är för komplicerat.

Mvh Jakob
Njakob
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:59:35, 12-07-2011
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor

Njakob (trådstartaren)

#12 » 07:52:35, 16-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har också möjlighet att anlita en annan firma till vissa reparationer, där kan jag vara hantlangare och göra de enklare grejerna, sparar en del pengar.
Njakob
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:59:35, 12-07-2011
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor

Michael Meier

#13 » 20:26:18, 16-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Virkesstaplarna på 7.5 meters bredd, vad är det åt andra håll då . dom kan inte vara så stora heller, en 218 bär inte hur mye som helst, en vanlig traktor med frontlastare för lättare sysslor och bära virket i bak på armarna ?

Alltså som reserv när 218 inte vill, måste ju ha någon form av plan B
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

roddjer

#14 » 21:25:32, 16-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Eller en 218 till så lika som möjligt. En "uppsättning" reservdelar alltid på lager för båda maskinerna. Vill inte den ena, "bara" hoppa in i den andre efter att man ringt mekarpatrullen. Denna i sin tur behöver inte rycka ut med blåljus, kanske kan vänta till nästa vecka, finns också tid att ta hem erfoderliga reservdelar om nu lagret saknar.
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se