Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Gigantic F20 motorproblem

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

Ttpatrik (trådstartaren)

#1 » 09:18:38, 21-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.

Jag har en Gigantic F20 från början 60 tal, och har nu fått problem med min motor.
Till att börja med är jag osäker på vad det är för motor i maskinen - har sett anteckningar om Fordson super major - stämmer det?

Problemet jag har är att den blivit svårstartad och jag får snygga med startmotorn länge innan den hostar igång.
Sen går den några minuter för att sen tappa kraft och dö.
Jag misstänker bränslepumpen, men kan inte se direkta fel på den. Det kommer en viss mängd bränsle när jag snurrar startmotorn och har lossat bränslerören men kan inte bedömma om det är nog med bränsle.
Jag har testat att pumpa med handpumpen längst ner, men då kommer inget bränsle vid spridarna, och handpumpen går misstänkt lätt.
Hur skall pumpen kännas? - något motstånd? hur mycket behöver man pumpa innan det märkt i spridarna?
Vart får man tag i en ny pump/delar?

Med vänlig hälsning,
Patrik
Ttpatrik
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:09:31, 07-11-2021
Ort: Staffanstorp
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Gigantic F20



torbjorn_forsman

#2 » 09:42:38, 21-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Matarpumpen påverkas ju både av handspaken och av en extra kam på motorns kamaxel. Om motorn råkar stå i ett läge där kammen trycker in pumpens arm, så har handspaken ingen verkan och kommer att gå lätt. I så fall får man köra ett ögonblick på startmotorn så att motorn går ett halvt eller ett varv, sedan går det att handpumpa.

Saker som alltid är värda att misstänka i sådana här fall är stopp i sugsilen i bränsletanken eller någon läcka på väg mellan tank och matarpump, så att matarpumpen kan suga luft. Se speciellt upp med tyg- eller stålomspunna slangar, där kan gummit vara hur dåligt som helst utan att det syns utanpå. Ev filterkopp/vattenavskiljare kan också vara misstänkt, om det är otätt mellan glaskoppen och hållaren.

Ett tips är att koppla in en manometer och mäta matartrycket under körning, för att se vad som händer med det då motorn börjar tappa kraft.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

gedholm

#3 » 10:16:35, 21-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

delar till ford finns hos OIE, är det längesen du bytte bränslefilter? blås bränslerören bakvägen,det kan ju vara stopp i tanksilen eller att det sitter nån gegga nånstans, kolla för ev skador på rör o slangar,matarpumpen kan bli dålig kolla funktionen
gedholm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:05, 08-08-2012
Ort: härnösand
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet,mf35,bm10,mf135,steyer 180

ls76

#4 » 16:45:36, 21-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan aldrig pumpa fram bränsle till spridarna med handpumpen, med den kan du bara pumpa till insprutningspumpen, för att få bränslet där ifrån till spridarna måste du köra med startmotorn.
Hälsn.
Bosse

1 person gillar det här inlägget.
ls76
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:59, 23-12-2014
Ort: Påskallavik (Oskarshamn
Maskintyp: Lastbil

Ttpatrik (trådstartaren)

#5 » 19:39:24, 22-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanon - då har jag lite att rota i - återkommer hur det går... :)
Ttpatrik
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:09:31, 07-11-2021
Ort: Staffanstorp
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Gigantic F20

Ttpatrik (trådstartaren)

#6 » 19:39:58, 01-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rev ner bränslesystemet och blåste genom det hela (har inte rengjort tanken) men hittade inget direkt som var stopp.
Dock startade lastaren efter lite snurrande på startmotorn och funkade en bra stund.
Testade att pumpa med handpumpen, och nu funkade den fint - stod säkert vid en klack som ni skrev.

Tack för all hjälp - nu återstår bara att se om det håller i sig.

När jag inte hittade fel där bestämde jag mig för att rengöra hydrauliken och hittade en tjock gegga i botten av tanken på 3-4cm - troligen länge sen nån rengjorde den... ;)

1 person gillar det här inlägget.
Ttpatrik
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:09:31, 07-11-2021
Ort: Staffanstorp
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Gigantic F20


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se