Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

641 manöver till relä för elektrisk bränslepump

37 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

processengine (trådstartaren)

#31 » 12:44:31, 28-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men rent elektriskt är det väl ingen skillnad mellan startmotorns aux-ut och tråden från startknapp/tändlås som aktiverar solenoiden? Aux finns till för att avlasta tändlåset från den ström som tändspolen annars vill ha under start. Eller tänker jag för kort nu?
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre



torbjorn_forsman

#32 » 12:50:45, 28-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, skillnaden är ju att aux-anslutningen är helt fri så länge solenoiden inte är dragen. Om man skulle ansluta tändspolens förkopplingsmotstånd direkt till kl 50, så skulle ju solenoidens manöverkrets matas via kl 15 och motståndet, så att solenoiden aldrig skulle släppa efter start.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

processengine (trådstartaren)

#33 » 13:10:55, 28-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Jo, skillnaden är ju att aux-anslutningen är helt fri så länge solenoiden inte är dragen. Om man skulle ansluta tändspolens förkopplingsmotstånd direkt till kl 50, så skulle ju solenoidens manöverkrets matas via kl 15 och motståndet, så att solenoiden aldrig skulle släppa efter start.

Jamen naturligtvis, nu tänkte jag som sagt för kort :screwy:
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre

msj310

#34 » 15:45:49, 02-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har själv monterat en Hardi på min 641:a. Tar strömmen från reläboxen. Finns säkringar som styrs av nyckeln. Min pump tar 0,1A och det påverkar inte tändningslåset. När strömmen är påslagen utan att motorn är igång tickar pumpen bara till ibland när det läcker till returen via överströmningen. När motorn startas ökar pumpen automatiskt tempo och pumpar mer volym.
Mikael Sjöberg

2 personer gillar det här inlägget.
msj310
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:40, 07-08-2018
Ort: Äspnäs Jämtland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 641-71

processengine (trådstartaren)

#35 » 17:21:47, 02-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

msj310 skrev:Har själv monterat en Hardi på min 641:a. Tar strömmen från reläboxen. Finns säkringar som styrs av nyckeln. Min pump tar 0,1A och det påverkar inte tändningslåset. När strömmen är påslagen utan att motorn är igång tickar pumpen bara till ibland när det läcker till returen via överströmningen. När motorn startas ökar pumpen automatiskt tempo och pumpar mer volym.

Där ser man, den tar inte mer än så. Men hur som helst, min fråga har sin bakgrund i säkerhet. Jag vill inte att pumpen ska fortsätta pumpa om motorn stannar pga nån olycka, om man välter eller så. Ibland har jag den ståendes som en portabel arbetsbelysning och då är det onödigt att pumpen är aktiv. På alla fordon med elpump finns ju någon form av sådan säkerhetsanordning. OK, risken är liten på en gårdsmaskin men om jag nu gör mg besväret
att sätta elpump så tänkte jag vara lite seriös.
Just for det iväg i annat men när det börjar våras ska jag ta ett ryck. Tror jag börjar med att styra ett relä från D+ på generatorn och se om det funkar. Annars komplettera med primerknapp. Om inte det funkar så får det bli via oljetryckskontakt och startmotorsolenoid enligt tidigare förslag. Eller så som du har gjort, det är om inte annat det enklaste.
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre

processengine (trådstartaren)

#36 » 17:24:30, 02-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blev paus på projektet så jag får återkomma med vilken lösning det blev. Tsv så får jag tacka för alla synpunkter och förslag :buga: :buga: :buga:
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre

processengine (trådstartaren)

#37 » 18:04:43, 18-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nå men äntligen kom jag till skott! Den nya elpumpen har legat till sig på hyllan till räckligt länge så nu blev det montage. Testade först att koppla pumpen direkt på D+ och motorn startar bra på det bränsle som finns i filter och insprutningspump. Monterade en tryckknapp, säkring och pumprelät i en kopplingsdosa. Matning tas ut från baksidan av huvudbrytaren. D+ styr relät som ger ström till pumpen så fort motorn startar, och släpper relät när man stoppar motorn. Trycknappen ger ström direkt till pumpen utan att gå via relät. Det funkar som en primer, och till att tvångsköra pumpen vid luftning. Jag kör ett tag så här, avvaktar med att demontera originalpumpen tills jag ser att det inte blir några konstigheter.

Edit: Ska i dosan montera en indikatorlampa som är kopplad parallellt med pumpen så att man ser att den får ström. Blir även en liten säkringspanel mellan dosa och pump i stället för att ha säkringen i dosan.
Bild
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...

2 personer gillar det här inlägget.
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se