Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

641 manöver till relä för elektrisk bränslepump

37 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

processengine (trådstartaren)

#1 » 21:45:24, 26-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är lite less på oljegryllet vid matarpumpen.
(Sitter alltså på insprutningspumpen). Har Införskaffat en Hardi 13324 elpump.
Man kan såklart bara styra ett relä via tändningen, men jag tänkte koppla den så att pumpen ska stanna om motorn stannar.

Man borde väl från generatorns D+ (alltså där tråden från laddlampan är ansluten) kunna ta ut en manöver för relät till bränslepumpen. Eller finns det några risker med detta, kan generatorn må dåligt? Denna heter Valeo A14N118M.

För luftning mm kommer jag också kunna tvångsköra pumprelät via en fjädrande knapp eller vippa.
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre



torbjorn_forsman

#2 » 21:52:31, 26-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enda problemet är att då motorn stannar och D+ bara får ström via laddningskontrollampan, så kan spänningen där vara tillräckligt hög för att relät inte ska släppa. Det kan gå att lösa genom att antingen välja ett relä som har relativt hög frånslagsspänning, eller genom att lägga några kiseldioder i serie med reläspolen så att den säkert blir spänningslös då motorn har stannat (räkna med 0,5-0,7 V spänningsfall för varje diod).
Tänk också på att du måste hitta någon lösning så att matarpumpen slås till senast då du kör startmotorn, men gärna redan då tändningen slås på. Ibland kan induktansen i generatorns fältlindning ge en tillräcklig spänningspuls för att relät ska slå till redan när du slår på tändningen, men det är inte säkert. Det kan vara bra att, förutom från D+, även mata relät via en diod från manöverströmmen till startmotorsolenoiden (50).

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

johaniskogen

#3 » 22:19:25, 26-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är de inte bättre o lösa problemet ist för att bota symtomen? Renovera matarpumpen, en mekanisk är både tillförlitlig och hållbar.

5 personer gillar det här inlägget.
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

processengine (trådstartaren)

#4 » 22:53:33, 26-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

johaniskogen skrev:Är de inte bättre o lösa problemet ist för att bota symtomen? Renovera matarpumpen, en mekanisk är både tillförlitlig och hållbar.

Pumpen på första 641an läkte olja. Den byttes, nästa pump läkte också. Även på denna maskin. När man pratar om problemet verkar det vara ett vanligt syndrom som man slipper med en elpump. Annars hade ju en vanlig mekanisk varit enklast och bäst.
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre

processengine (trådstartaren)

#5 » 23:02:18, 26-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Enda problemet är att då motorn stannar och D+ bara får ström via laddningskontrollampan, så kan spänningen där vara tillräckligt hög för att relät inte ska släppa. Det kan gå att lösa genom att antingen välja ett relä som har relativt hög frånslagsspänning, eller genom att lägga några kiseldioder i serie med reläspolen så att den säkert blir spänningslös då motorn har stannat (räkna med 0,5-0,7 V spänningsfall för varje diod).
Tänk också på att du måste hitta någon lösning så att matarpumpen slås till senast då du kör startmotorn, men gärna redan då tändningen slås på. Ibland kan induktansen i generatorns fältlindning ge en tillräcklig spänningspuls för att relät ska slå till redan när du slår på tändningen, men det är inte säkert. Det kan vara bra att, förutom från D+, även mata relät via en diod från manöverströmmen till startmotorsolenoiden (50).


Behöver elpumpen starta redan när jag drar på starten? Min tanke var att motorn startar på det bränsle som finns i filter och insprutningspump?

Angående spänning så mäter jag 2,2 volt på D+ med tändning på och motorn av. Borde det inte släppa med så låg spänning?
Senast redigerad av processengine 23:10:45, 26-02-2022, redigerad totalt 1 gång.
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre

torbjorn_forsman

#6 » 23:06:25, 26-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är osäker på om det räcker. Risken finns ju att insprutningspumpen suger luft om det är det minsta otätt någonstans när den ska försöka pumpa bränsle och det inte finns matartryck. Men det är ju i och för sig lätt gjort att prova - skruva loss matarpumpen från motorn men låt slangarna vara inkopplade, och gör ett startförsök.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ivar Risslén

#7 » 03:16:55, 27-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är stor risk att den blir svårstartad då insprutningspumpen inte får något bränsle under tryck. Nu sitter det en radpump på den motorn hade det varit en fördelarpump så kan det ha varit lite annorlunda för de är lite mer självsugande. På radpumpar så är det pumpcylindrar som ska fyllas upp med bränsle så då måste det finnas tryck.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

processengine (trådstartaren)

#8 » 08:09:45, 27-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Det är stor risk att den blir svårstartad då insprutningspumpen inte får något bränsle under tryck. Nu sitter det en radpump på den motorn hade det varit en fördelarpump så kan det ha varit lite annorlunda för de är lite mer självsugande. På radpumpar så är det pumpcylindrar som ska fyllas upp med bränsle så då måste det finnas tryck.

OK, det lär visa sig om jag helt enkelt testar. Den är lättstartad idag så jag har bara tagit för givet att det ska funka. Annars kunde man ha en fjädrande knapp i hytten för att tvångsköra just vid start. Eller en tråd i serie med diod från startmotorsolenoiden, det var ju en fiffig idé. :buga:
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre

processengine (trådstartaren)

#9 » 08:14:34, 27-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Det är stor risk att den blir svårstartad då insprutningspumpen inte får något bränsle under tryck. Nu sitter det en radpump på den motorn hade det varit en fördelarpump så kan det ha varit lite annorlunda för de är lite mer självsugande. På radpumpar så är det pumpcylindrar som ska fyllas upp med bränsle så då måste det finnas tryck.

OK, det lär visa sig om jag helt enkelt testar. Den är lättstartad idag så jag har bara tagit för givet att det ska funka. Annars kunde man ha en fjädrande knapp i hytten för att tvångsköra just vid start. Eller en tråd i serie med diod från startmotorsolenoiden, det var ju en fiffig idé. :buga:
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre

torbjorn_forsman

#10 » 09:43:35, 27-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett tips: Ta en titt på elschemor för personbilar från 70- och 80-talet med elektrisk bränslepump (t ex alla de bilar som hade K-jetronic mekanisk insprutning, och de i och för sig ganska fåtaliga som hade elektrisk pump ihop med förgasare), där kan du få en del idéer om inkopplingen.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

processengine (trådstartaren)

#11 » 10:15:02, 27-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Ett tips: Ta en titt på elschemor för personbilar från 70- och 80-talet med elektrisk bränslepump (t ex alla de bilar som hade K-jetronic mekanisk insprutning, och de i och för sig ganska fåtaliga som hade elektrisk pump ihop med förgasare), där kan du få en del idéer om inkopplingen.

Snabbt googlande visar att mellan elpump och insprutningspump finns nåt som heter fuel accumulator. Väldigt okvalificerad gissning, den kanske lagrar bränsle under pumptryck så att insprutningspumpen får ett tillskott innan elpumpen kommer igång?
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre

Jörgen.k

#12 » 10:22:17, 27-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller sätta dit en extra oljetryckskontakt som styr bränslepumpen. Samt koppla den parallellt med manövern till startmotorn. När startmotorn går så går pumpen och direkt när det blir oljetryck så går pumpen.

1 person gillar det här inlägget.
Jörgen.k
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:03:25, 22-04-2012
Ort: Stockholm
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: TAKEJOB TB260
Volvo L30GS

torbjorn_forsman

#13 » 10:26:30, 27-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, den finns på många bilar med K-jetronic. Den används också för att jämna ut tryckstötar under drift. På en del bilar finns ett tidrelä som slår till bränslepumpen ett par sekunder då man slår på tändningen, så att trycket redan är uppbyggt när man börjar köra startmotorn. Inre läckage i systemet brukar göra att tryckackumulatorn ändå är tom om bilen har stått några timmar.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

processengine (trådstartaren)

#14 » 10:52:37, 27-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jörgen.k skrev:Eller sätta dit en extra oljetryckskontakt som styr bränslepumpen. Samt koppla den parallellt med manövern till startmotorn. När startmotorn går så går pumpen och direkt när det blir oljetryck så går pumpen.

Hmmmm.... Då måste man ha en förgrening så att man får dit två oljetryckskontakter. Sedan måste den kontakt som styr pumpen ha två anslutningar, alltså så att det inte sluter mot jord utan skickar strömmen vidare till den andra anslutningen när oljetrycket kommer. Och så tar man ut manöver till pumprelät från utgången på oljetryckskontakten. Plus då att man har tillfällig manöver medan man drar på starten. Visst är det så du menar?
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...

1 person gillar det här inlägget.
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre

torbjorn_forsman

#15 » 10:56:35, 27-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns tvåpoliga oljetryckskontakter just för det ändamålet (t ex på Opel Kadett E '87). En pol som är fri från jord och som sluter då det finns oljetryck, en pol som sluter mot jord då det inte finns oljetryck. Annars går det ju att göra med den befintliga oljetryckskontakten och ett mellanrelä.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se