Sida 1 av 1

Frågor om fett&fettnipplar i allmänhet och 641 i synnerhet!

InläggPostat: 16:00:51, 06-08-2022
av daniel n
Hej!

Har en gammal 641. Kör 10-30h/år. Lite funderingar kring fettning av den!

1) Använder Swedol Entreprenadfett. Är det bra? Är det rätt för alla fettnipplar på maskinen?

2) Hur mycket ska man fetta? Brukar normalt fetta kullager på våra snickerimaskiner, där är det bara lite lite som gäller. Men för lederna i lastaren på 641 brukar jag fetta tills man ser nytt fett komma ut någonstans. Är det tillräckligt, eller ska det komma ut på flera ställen?

3) Vid rundan idag gick det inte att få i fett i en av nipplarna (se bild). Skruvade loss nippel och den verkade funka fint, gick att trycka fett genom den när den var lös. Men med den påskruvad går det ej att trycka i något. Vad är nästa steg?

4) Jag har för mig att jag har sett något schema med pilar som pekar på alla smörjställen på maskinen? Någon som vet var det finns? Hittar inget i instruktionsboken. Obs, svar av typen "överallt där det rör sig" är säkert korrekt men det hjälper inte mig tyvärr.
Bild

Re: Frågor om fett&fettnipplar i allmänhet och 641 i synnerhet!

InläggPostat: 16:17:51, 06-08-2022
av Alexn72
Nått fett är bättre än inget fett.

Lite, ofta är bättre än tokmycket en gång om året.
Om det pyser ut så kommer antagligen en del trilla av. Men de är enkelt att smörja så.
Vissa ställe behöver mer än andra.
Och det kan vara fördelaktigt att smörja i ändlägen dvs ena gången fullt utslag åt ena hållet och nästa åt andra...

I praktiken så är de viktigaste att faktiskt smörja

Re: Frågor om fett&fettnipplar i allmänhet och 641 i synnerhet!

InläggPostat: 18:22:08, 06-08-2022
av fretchi
Glöm inte bakaxelns främre lagring. Den är svår att hitta och otydligt märkt på smörjschemat

Re: Frågor om fett&fettnipplar i allmänhet och 641 i synnerhet!

InläggPostat: 18:23:06, 06-08-2022
av daniel n
fretchi skrev:Glöm inte bakaxelns främre lagring. Den är svår att hitta och otydligt märkt på smörjschemat


Tack för tips! Var hittar jag smörjschemat?

Re: Frågor om fett&fettnipplar i allmänhet och 641 i synnerhet!

InläggPostat: 18:36:10, 06-08-2022
av Michael Meier
Eller så tittar man på konstruktionen, rör grejjen på sei i förhållande till omgivande part behövs det smörja eller så ska den nötas tills man byter den.

till exempel en styrled som inte "går" att smörja, det spelar liksom ingen roll vad som står i smörjschemat då, finns det ingen smörja i styrleden får man byta den när den har slitits ut eller så ordnar man smörjning på den punkten, länkagesystem brukar vara likadana, bara för att det inte går att smörja så betyder det inte att det inte behövs, där väljer man glapp eller roststum.

Menar att det är enkelt att missa saker om man blint går på ett schema och inte förstår funktion.

en gammal baklastare med glappa leder skulle behöva en dutt med fettsprutan var fjärde timme i drift typ, det är ändå för lite eftersom glappet "pumpar" bort fettet efter tredje rörelsen

Re: Frågor om fett&fettnipplar i allmänhet och 641 i synnerhet!

InläggPostat: 18:41:01, 06-08-2022
av daniel n
Michael Meier skrev:Eller så tittar man på konstruktionen, rör grejjen på sei i förhållande till omgivande part behövs det smörja eller så ska den nötas tills man byter den.

till exempel en styrled som inte "går" att smörja, det spelar liksom ingen roll vad som står i smörjschemat då, finns det ingen smörja i styrleden får man byta den när den har slitits ut eller så ordnar man smörjning på den punkten, länkagesystem brukar vara likadana, bara för att det inte går att smörja så betyder det inte att det inte behövs, där väljer man glapp eller roststum.

Menar att det är enkelt att missa saker om man blint går på ett schema och inte förstår funktion.

en gammal baklastare med glappa leder skulle behöva en dutt med fettsprutan var fjärde timme i drift typ, det är ändå för lite eftersom glappet "pumpar" bort fettet efter tredje rörelsen


Super, tack för tips!

Re: Frågor om fett&fettnipplar i allmänhet och 641 i synnerhet!

InläggPostat: 19:10:02, 06-08-2022
av Michael Meier
3) Vid rundan idag gick det inte att få i fett i en av nipplarna (se bild). Skruvade loss nippel och den verkade funka fint, gick att trycka fett genom den när den var lös. Men med den påskruvad går det ej att trycka i något. Vad är nästa steg?


Vad för runda ? :)

Tja, den där positionen har inte fått någon smörja på två år typ, eller fem, om du kan vrida sprinten i avlastat läge, du måste börja med att ta bort skruv och mutter på båda sidor, kan du vrida sprinten så kan du antagligen få ut den och rensa kolvstångsörat (hylsan med fettnippel) med borrmaskin och någon liten borr, observera att du måste stadga den väldigt tunga hydraulcylindern i och med att du tar bort sprinten som är det enda som håller fast hydraulcylindern, det är väldigt viktigt att du förhindrar hydraulcylindern från att ta död på någon som råkar vara i närheten, spännband kanske ?

Re: Frågor om fett&fettnipplar i allmänhet och 641 i synnerhet!

InläggPostat: 19:15:06, 06-08-2022
av fiatagri
Försiktigt i hjulnav!

Re: Frågor om fett&fettnipplar i allmänhet och 641 i synnerhet!

InläggPostat: 19:39:57, 06-08-2022
av Alrik
Nippeln du inte fick i något fett i kan du prova att smörja när nippeln är i annat läge mot tappen. Dvs kör tilten i annat läge och prova att smörja.

Re: Frågor om fett&fettnipplar i allmänhet och 641 i synnerhet!

InläggPostat: 20:54:54, 06-08-2022
av ja-bond77
Att ha vikt på tappen ifråga är oftast till nackdel, så se till att funktionen ifråga är helt avlastad. Hjälper det inte så är det borrmaskin nästa.

Re: Frågor om fett&fettnipplar i allmänhet och 641 i synnerhet!

InläggPostat: 10:59:37, 08-08-2022
av pbv301
daniel n skrev: 3) Vid rundan idag gick det inte att få i fett i en av nipplarna (se bild). Skruvade loss nippel och den verkade funka fint, gick att trycka fett genom den när den var lös. Men med den påskruvad går det ej att trycka i något. Vad är nästa steg? [/img]


Denna ledpunkt har med största sannolikhet "gått torr" en längre tid och bussningen har då vridit sig pga utebliven smörjning under belastning och tappens rotation. Bussningens
smörjhål hamnar då ur läge relativt nippelns hål och det går inte längre smörja. Bussningen har bara ett smörjhål och är av härdat stål så att borra upp ett nytt hål är svårt + att man måste skydda gängorna för smörjnippeln. Varit med vid ett försök då det gjordes en borrstyrning av en avkapad smörjnippel, men det gick dessvärre inte komma igenom bussningen.

Bussningen är pressad så det borde med rätt verktyg gå pressa ur den och återmontera i rätt läge.

/pbv301

Re: Frågor om fett&fettnipplar i allmänhet och 641 i synnerhet!

InläggPostat: 12:15:39, 08-08-2022
av Alrik
Kör man 10-30h per år så accepterar man att just den nippeln inte går att smörja.

Få ur befintlig bussning hel är nog svårt. Då blir de ny bussning, ny tapp och eventuellt behov att fixa tappens hål i gaffeln där den sitter.

Re: Frågor om fett&fettnipplar i allmänhet och 641 i synnerhet!

InläggPostat: 18:37:40, 15-08-2022
av 1314
Angående nippeln som inte går att trycka igenom så finns det såna här. Har inte provat själv men har läst på nätet av dom som använt den där det fungerat. Inte säkert att det hjälper dig men kan vara ett alternativ :smile:

https://www.lindqvist-msk.se/p/24894/sm ... are-44894/

Re: Frågor om fett&fettnipplar i allmänhet och 641 i synnerhet!

InläggPostat: 20:46:54, 15-08-2022
av bert
sitter nippeln i en tapp så är det nog stor risk den måste ur för å få det att funka
Sitter den i ett öra så prova gräv med en lite mejsel,syl el liknande (har hjälpt mig nån gång) annars så prova och borra för det kan ju va en bussning som vridit sig