Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Spricka i Växelhus, Följ med på Bytet av Låda LM640

49 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

kimmen

#16 » 13:50:16, 13-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker du jobbar metodiskt och fint för att vara utomhus, kanske ett enklare golv skulle underlätta, det ska tjänas lite bekvämt att meka. Det här kommer att bli bra..

Vet att kronan reparerade Cat D4 spruckna lådor med att man borrade hål vid sidan om sprickan, sedan slog man in en svetsbar plugg på båda sidor om sprickan, sedan svetsade man i hop pluggarna med sprickan i mellan, det höll för kronans maskiner, hur dom gjorde med läckaget vet jag inte
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N



Mecke96 (trådstartaren)

#17 » 15:54:07, 13-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar! okej det var nog ett bra sätt att laga sprickor på. Dock går min igenom en lagerbana så tror det blir svårt. Men har nu fått hem reserv lådan som jag ska börja ta isär och gå igenom. Sen blir det att flytta över det jag anser vara fräshast och byta alla pakningar och Oringar samt mäta in så att lager/Axel spelen är korrekt :D

5 personer gillar det här inlägget.
Mecke96
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:13:05, 14-07-2022
Ort: Skellefteå, Kåge
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM LM640

Mecke96 (trådstartaren)

#18 » 20:33:36, 14-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tråkigare nyheter men är glad att jag gör denna renovering :D

Då var det dags igen att skruva. Drog ut lamellpaketen idag och jag är SÅÅ glad att jag nu gör denna renovering/service. Inte hört något missljud eller så men jag var i grevens tid innan ett större haveri! Nållager och axiallager var ej där de skulle vara..
Drog lös lamell paketet och mätte axeln. Tyvärr har den nöts ner ca 0.1-0.2mm, Men har en ide att ta den till en maskin verkstad där jag känner en som jobbar och be han svarva ner axeln 1mm och pressa dit en hylsa så man får en fräsh bana igen, Om det går. Alternativt använda lamellpaketen från min begagnade låda som jag köpte. Dock har den en annan anslutning till oljefördelaren. Istället för packboxar inne i oljefördelaren har den tätnings (Skrapringar) på axeln och då måste jag även flytta över den äldre oljefördelaren. (Begagnade lådan är från 67, min är från 70) men om alla de delarna är fräsha så är det ju inte så mycket att fundera på :cool:

Det som stör mig mest är den oärliga människan som sålde traktorn. De hade nyligen gjort oljebyte i converter och motor men inte sagt något om detta, De måste ha sett dessa metall bitar i lådan, sen att de inte har bytt filter har ju bara sjukt enligt mig :klia:

Men men, kommer bli skönt när jag fått ihop maskinen igen, Då kan jag åtminstone lita på lådan resten av den tid jag har maskinen :mrgreen:

Bild

Bild

Bild

Bild

6 personer gillar det här inlägget.
Mecke96
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:13:05, 14-07-2022
Ort: Skellefteå, Kåge
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM LM640

magloman

#19 » 21:14:57, 14-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är nog bättre du lägger bilderna i dina nya inlägg allt eftersom. Det blir väldigt mycket bläddrande annars fram och tillbaka. Väldigt svårt att följa.

Kanske någon mer som håller med?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

9 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Mecke96 (trådstartaren)

#20 » 21:46:07, 14-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då gör jag så om det upplevs enklare :)

/Har klippt och klistrat lite nu, hoppas det blir lättare att följa.
Mycket trevlig tråd iaf :-) /M

10 personer gillar det här inlägget.
Mecke96
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:13:05, 14-07-2022
Ort: Skellefteå, Kåge
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM LM640

Mecke96 (trådstartaren)

#21 » 20:10:26, 15-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tog isär lamellpaketet helt och mätte upp axeln noggrannare på jobbet. Den går att rädda men känner inte att jag har tid för att lämna iväg den på rep just nu.

Så då börja jag ta isär den begagnade lådan och kollade hur de interna komponenterna såg ut och i vilket skick de va. Lamellpaketen var i bra skick och såg riktigt fräsha ut! :hurra: men ska ändå ta isär dem och byta O-ringar samt kolvringar mm.
Nedre axeln ut mot fördelnings lådan hade lite slitage på krysskil spåret (Glapp), så den axeln kommer jag byta ut mot den jag har hemma. :smile:

Bild
Bild
Bild

15 personer gillar det här inlägget.
Mecke96
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:13:05, 14-07-2022
Ort: Skellefteå, Kåge
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM LM640

Mecke96 (trådstartaren)

#22 » 21:43:26, 15-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon som vet vilket alternativ som är bäst eller har erfarenhet gällande tätningar på lamellpaketen som går in mot oljefördelaren.
De nya tätningarna känns som de är gjorda i typ en mjukare bakelit.
De som tidigare var monterade var i stål.

Pros and cons?

Ska jag montera tillbaka de i stål eller rekommenderas det att köra med de nya i bakelit/plast :help:

Bild
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
Mecke96
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:13:05, 14-07-2022
Ort: Skellefteå, Kåge
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM LM640

d557017

#23 » 22:09:08, 15-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

De i stål kan ha en förmåga att skapa slitagespår i oljefördelarna har jag förstått, jag hade nog kört med den nya varianten

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
d557017
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:39:23, 28-12-2007
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: Scania R142
Fiat 680 DT
JD 450 Backhoe
BMB 230 Bamse
BM 4300
TOS svarv
SAJO fräs
Solberga pelarborr
Sumitomo LS2650FJ2

Mecke96 (trådstartaren)

#24 » 22:11:24, 15-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

d557017 skrev:De i stål kan ha en förmåga att skapa slitagespår i oljefördelarna har jag förstått, jag hade nog kört med den nya varianten

Tackar! Har inte kollat hur oljefördelaren ser ut än. Kanske får putsa lite ifall de är nå jack
Mecke96
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:13:05, 14-07-2022
Ort: Skellefteå, Kåge
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM LM640

Mecke96 (trådstartaren)

#25 » 10:12:29, 18-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ny helg och mecka står på schemat.
De två lamellpaketen från den begagnade lådan ska gås igenom och kolvringar samt o-ringar ska bytas i dem.

NOTE: För er som tänkt göra samma jobb och undrar vad man kan ersätta verktyg SVO 3321, Så är det vanlig EK kabel från en 230v sladd. Skala bara bort höljet så man bara har koppar tråden och montera in i spåret.

Värmde upp lager och drev för att slippa pressa de på plats.
Efter att ha gjort klart lamellpaketen så kontrollerade jag pumpen och bytte ett nållager som jag upplevde lite dålig.
Sen var jag isär med växelväljar ventilen och bytte O-ring och tätring. Mätte upp spelet på ventilarmen så allt är korrekt.

Nu återstår det bara lite uppmålning av några delar innan jag snart kan börja sätta ihop Convertern igen :hurra:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

27 personer gillar det här inlägget.
Mecke96
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:13:05, 14-07-2022
Ort: Skellefteå, Kåge
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM LM640

Mecke96 (trådstartaren)

#26 » 22:37:06, 19-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tog och gick igenom fördelningslådan när jag ändå var i farten. Ville åtgärda den "Snygga" lagningen av växelaxeln. Vart kanske inte den mest seriösa lagningen från mitt håll häller men byggde upp den med svetsen sen svarva jag till axeln igen. Har ritat upp den i CAD så kommer nog be en maskin verkstad göra en ny åt mig i framtiden, Men för i vinter får detta duga :smile:
Var då inget att anmärka på lådan, synd jag inte hade nya packboxar till den. Men känner att det få tas vid annat tillfälle. Den är ju inte så farlig att demontera i efterhand :smile:

MEN!
imorgon kväll börjar ihop sättningen av convertern! Fått tillgång att vara i ett hörn på jobbet, Blir skönt att ha tillgång till travers och alla de olika mätverktyg samt momentnycklar för att utföra jobbet korrekt :hurra:

Bild
Bild
Bild
Bild

19 personer gillar det här inlägget.
Mecke96
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:13:05, 14-07-2022
Ort: Skellefteå, Kåge
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM LM640

björken

#27 » 23:42:56, 19-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar som om den maskinen hamnade rätt i livet!

7 personer gillar det här inlägget.
björken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:24, 15-02-2006
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra N103H5 -13
JD 3130 -78
Kubota KX161-2 -97

Mecke96 (trådstartaren)

#28 » 21:58:26, 21-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sådär! Ihop monteringen av lådan gick ju fint! shimsat in axlarna så de har korrekt spel enligt manualen, moment dragit alla bultar byt alla packningar.
Sen har jag för mig att det nästan är olagligt att göra en sån här service utan att måla upp lådan, Så gick lös med penseln! :mrgreen:

Nu återstår det "bara" att sätta tillbaka lådan på slutväxeln och tillbaka med allt i traktorn :hurra:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

28 personer gillar det här inlägget.
Mecke96
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:13:05, 14-07-2022
Ort: Skellefteå, Kåge
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM LM640

MN

#29 » 10:14:29, 22-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fränt med visp i verkstaden! :-)

MN

4 personer gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Mecke96 (trådstartaren)

#30 » 12:02:16, 22-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN skrev:Fränt med visp i verkstaden! :-)

MN


Hade turen att vi inte hade in så många hkps på service så jag fick in mina saker och kunde göra klart lådan. Till veckan så kommer det 2 hkps till som ska rivas och servas och då hade de inte gått att sätta ihop lådan i hangaren :grin:

4 personer gillar det här inlägget.
Mecke96
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:13:05, 14-07-2022
Ort: Skellefteå, Kåge
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM LM640


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se