Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Hanomag B11 , inköp, Liv & Leverne

131 inlägg • Sida 7 av 9
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

Saftarz (trådstartaren)

#91 » 19:27:18, 22-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Filtret lär vara täckt med olja i behållaren, annars kan pumpen suga luft pånytt,

Var det liknande olja i behållaren tidigare?


Låter vettigt! Ja precis, det är ATF nu och var innan också :smile:
Saftarz
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:45:11, 26-09-2020
Ort: Mörrum
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Hanomag b11



Saftarz (trådstartaren)

#92 » 20:37:09, 24-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Liten uppdatering! Var ute idag och luftade klart styrservon så nu kan man svänga med ett finger när man står stilla :smile: Så ett bekymmer mindre nu iallafall :lmao:

I helgen blir det till att försöka bygga om fästet för att få dit stora BM pallgafflarna, och om jag hinner lappa ihop avgasröret där det rostat hål :thumme:

6 personer gillar det här inlägget.
Saftarz
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:45:11, 26-09-2020
Ort: Mörrum
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Hanomag b11

Saftarz (trådstartaren)

#93 » 18:52:01, 02-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild

Hej! Det har varit lite fullt upp i veckan så har inte hunnit uppdatera tyvärr. Men jag är snart färdig med min omvandling till stora bm redskapsfäste och har svetsat ihop ett nytt avgassystem som ska monteras i helgen! Återkommer med bilder under morgondagen :smile:

Däremot började jag fundera på matarpumpen efter att ha sett en annan tråd att det ska vara olja som smörjmedel i dom :klia: frågan är om det ska vara det i min matarpump? Skruvade loss bulten som syns på bild men jag såg ingen olja alls där, och det satt ingen nivåsticka på bulten heller. Är det nån som vet om det ska vara olja i den? :grin:
Saftarz
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:45:11, 26-09-2020
Ort: Mörrum
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Hanomag b11

torbjorn_forsman

#94 » 19:28:48, 02-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag antar att det är insprutningspumpen och inte matarpumpen du tänker på? Matarpumpen är i detta fall den lilla membranpumpen som sitter mitt på insprutningspumpens sida.

Alla dieselinsprutningspumpar kräver någon form av intern smörjning av kamaxel mm, men det varierar hur det går till. En del pumpar ska fyllas med motorolja vid renovering eller montering och under drift räcker det bränsle som läcker förbi pumpkolvarna för att hålla underdelen smort, eventuellt överskott rinner bort genom ett nivårör (det skulle i ditt fall kunna vara det böjda röret som syns till vänster om matarpumpen). Andra är inkopplade till motorns trycksmörjsystem. Ytterligare andra ska smörjas med motorolja varvid det finns både en påfyllningsplugg och en nivåplugg, ev också en avtappningsplugg.
Det finns en hel del CAV-dokumentation i Downloads som kan vara av intresse, t ex CAV Fuel Injection Equipment for diesel engines

Varför sitter det hydraulslangar som bränsleledningar? Blir inte de både onödigt dyra, styva och svårt att få täta med slangklammer?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Michael Meier

#95 » 22:37:09, 02-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skvallerröret tyder på motorolja i separatfyllning.

Bild
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Saftarz (trådstartaren)

#96 » 10:01:30, 03-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Jag antar att det är insprutningspumpen och inte matarpumpen du tänker på? Matarpumpen är i detta fall den lilla membranpumpen som sitter mitt på insprutningspumpens sida.

Alla dieselinsprutningspumpar kräver någon form av intern smörjning av kamaxel mm, men det varierar hur det går till. En del pumpar ska fyllas med motorolja vid renovering eller montering och under drift räcker det bränsle som läcker förbi pumpkolvarna för att hålla underdelen smort, eventuellt överskott rinner bort genom ett nivårör (det skulle i ditt fall kunna vara det böjda röret som syns till vänster om matarpumpen). Andra är inkopplade till motorns trycksmörjsystem. Ytterligare andra ska smörjas med motorolja varvid det finns både en påfyllningsplugg och en nivåplugg, ev också en avtappningsplugg.
Det finns en hel del CAV-dokumentation i Downloads som kan vara av intresse, t ex CAV Fuel Injection Equipment for diesel engines

Varför sitter det hydraulslangar som bränsleledningar? Blir inte de både onödigt dyra, styva och svårt att få täta med slangklammer?



Ja precis, det är insprutningspumpen jag menar såklart :ohnej: Aha okej, lite oklart då helt enkelt :lmao: Kunde inte se nån bult som liknade "nivåbult" men funderade bara på vad den översta bulten har för funktion om man nu inte ska fylla olja genom den :klia: Ska forska runt lite och se om jag hittar någon mer info, tack!

varför det sitter hydraulslangar som bränsleledningar vet jag däremot inte, det var förra ägaren som satte dit denna motorn. Men tätt och fint är det iallafall :grin:
Saftarz
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:45:11, 26-09-2020
Ort: Mörrum
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Hanomag b11

Michael Meier

#97 » 11:39:30, 03-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite ont om trycksvärta i PDF..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Saftarz (trådstartaren)

#98 » 21:16:11, 03-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen! Jag var ute idag och testade hälla på lite olja genom den stora bulten på långsidan (som jag trodde var påfyllnadsbulten) Men så fort jag hällde på olja där i så rann det ut diesel genom detta böjda röret nertill :klia: Så det kändes inte som att det var rätt ställe att hälla på olja :lmao: ska forska vidare lite men vad jag kan se på insprutningspumpen finns det inte något annat ställe som skulle kunna vara oljepåfyllning iallafall :huh:
Bild
Saftarz
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:45:11, 26-09-2020
Ort: Mörrum
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Hanomag b11

Michael Meier

#99 » 21:39:12, 03-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, men tänk efter lite nu, diesel (och vatten) tränger undan motorolja, det läcker nästan alltid internt i en sådan här insprutningspump, smörjoljan är ersatt av bränsle helt enkelt.

Skvallerröret är till för att det inte bildas övertryck, så den håller nivån låg inuti pumpen.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

osla

#100 » 21:41:49, 03-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Undrar om inte det är rätt, det blir ju utspätt med diesel med tiden och har då ingen fyllt olja på länge så är det ju bara diesel som blir kvar där. Men nån som vet säkert kommer säkert svara

Edit:michael hann före
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

Sparrow

#101 » 23:28:42, 03-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brukar väl vara så att motoroljan som är tjockare trycker ut dieseln genom skvallerröret. Fyll på motorolja tills det kommer olja ur röret.

1 person gillar det här inlägget.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

Saftarz (trådstartaren)

#102 » 23:45:47, 03-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Jo, men tänk efter lite nu, diesel (och vatten) tränger undan motorolja, det läcker nästan alltid internt i en sådan här insprutningspump, smörjoljan är ersatt av bränsle helt enkelt.

Skvallerröret är till för att det inte bildas övertryck, så den håller nivån låg inuti pumpen.


Så långt tänkte jag inte :ohnej: men nu förstår jag ju såklart :lmao: ska fylla på imorgon, tack så hemskt mycket!
Saftarz
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:45:11, 26-09-2020
Ort: Mörrum
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Hanomag b11

Saftarz (trådstartaren)

#103 » 23:46:42, 03-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sparrow skrev:Brukar väl vara så att motoroljan som är tjockare trycker ut dieseln genom skvallerröret. Fyll på motorolja tills det kommer olja ur röret.


Lät ju såklart helt rätt nu när ni säger det, är inte så hemma på det här med större motorer bara :lmao: tack!
Saftarz
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:45:11, 26-09-2020
Ort: Mörrum
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Hanomag b11

Saftarz (trådstartaren)

#104 » 16:50:49, 04-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag fick jag tid till att göra klart min ombyggnad av hanomagfästet till stora bm (eller ja, min bonnalösning) :lmao: tillverkade ett par sprintar av lite skrot som låg hemma :thumme: tiden får utvisa om det håller ihop eller om jag får bygga om det igen, men just nu är jag ganska nöjd iallafall!

Ignorera mina hönsskitar till svetsfogar, om man nu ens får kalla det för svetsfog :mrgreen:

Glömde köpa färg igår så ljuddämparen får bli målad och monterad senare under veckan, men kan väl bjuda på en bild iallafall :grin:

Och fyllde även på olja i insprutningspumpen tills det rann ut olja ur röret nertill, så nu vet man att det finns smörjmedel där i också :thumme:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Bild

4 personer gillar det här inlägget.
Saftarz
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:45:11, 26-09-2020
Ort: Mörrum
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Hanomag b11

Saftarz (trådstartaren)

#105 » 14:54:18, 15-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Det har dessvärre inte hänt något med lastaren sen sist, varit fullt upp med jobb och skrot (hämtat, sorterat osv) :mrgreen:

Och nu ligger man hemma sjuk såklart... Men en tanke slog mig häromdagen. Sliter det onödigt mycket att köra med fyrhjulsdriften i konstant? :klia: Tänkte om man ska köra med tvåhjulsdrift i vanliga fall och sen bara koppla på fyrhjulsdriften när det verkligen behövs? :smile:
Saftarz
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:45:11, 26-09-2020
Ort: Mörrum
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Hanomag b11


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se