Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

bm 641

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

petter641 (trådstartaren)

#1 » 18:03:28, 19-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

har en baklastare 641 som är väldigt slö på hydraliken både lyft och tilt vad är trolig orsak? pump?
petter641
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:07:49, 26-09-2021
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Lm 641 breda hytten



SK Racing

#2 » 19:58:14, 19-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är länkaget slitet? tänker på så du får fullt flöde när du öppnar ventilerna, när jag körde på 90 talet var dom ordentligt slitna o det svetsades o borrade nya hål i lederna.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

Jac

#3 » 20:51:25, 19-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är riktigt att glappa spakar kan orsaka detta men det är inte för att ventilen inte öppnar ut till cylindern, utan det är för att den inte stänger centrumkanalen helt så att en del av oljan fortfarande kan smita rätt tillbaka till tank istället för att gå ut till cylindern.

Det kan också vara pumpen. Lyft något riktigt tungt som den inte orkar, lyft med fullt spakutslag med motorn på tomgång, samtidigt som någon känner på pumpen. Den blir stekhet på några sekunder om den är kass.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

SK Racing

#4 » 15:18:45, 21-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men är inte det ovanligt att en pump i dessa maskiner ger upp. tänker på det låga trycket o att alltid bada i olja?

Nu jobbade ju jag förvisso hos bönder där det alltid var olja i hydraliken, o oljebytet, ja det skötte ju maskinen själv :) Var alltid ren o fin olja i samtliga BM LM jag körde hela 90 talet, o det var aldrig något problem med pumpen, dock med spräckt ventilpaket som gav lite skumma "felkoder"... Men det var ju inget en en maskinvan(jag) inte kunde kompensera för, med spak o gas, o nu när jag skriver detta lite salongsberusad så kommer jag på, fan vad jag saknar den tiden.

Det ni skriver om, var min arbetsplats :) Saknar dom maskinerna :)
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

Jac

#5 » 15:40:30, 21-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har också förstått det så att dom pumparna höll länge men det betyder ju inte att dom inte kan gå sönder. En del maskiner får ju ingen service, efter ett antal år innehåller oljan kanske 20% vatten och resterna av ett filterelement som trycktes sönder för länge sedan, då är det inte kul att vara pump...
Tror vi har haft nån tråd med framgångsrikt pumpbyte på en baklastare.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se