Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Gigantic F30 - var tar oljan vägen?

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

Jaco K (trådstartaren)

#1 » 10:39:55, 27-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Har gått och köpt mig en Gigantic F30 den knallar och går fint när oljenivån i convertern (Brockhouse ttt) är rätt, vilket ju är fullt logiskt men nu till problemet, efter att jag varit ute med den och parkerar för dagen och ska köra nästa dag så är oljenivån i convertern ca 1 liter under Low...Jag har inget läckage under maskinen, så där rinner det inte ur, är det någon som har en ide på var oljan tar vägen?

Sen en liten efterlysning, har sett på forumet att de finns de som har tillverkat nya kuggar till navreduktionen...är det möjligen någon som tillverkat några extra som man kan köpa eller någon som har en cad-fil eller liknande så man kan låta tillverka ett par?

...// Jakob
Jaco K
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:41, 04-11-2021
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35



nimbus

#2 » 11:05:56, 27-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är oljenivån fortfarande låg när den blir varm igen? oljan expanderar vid värme
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

Jaco K (trådstartaren)

#3 » 11:19:54, 27-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej tyvärr, Jag har tre streck på stickan ett där det är LOW och en som är Max Cold och en som är Max HOT, och den ligger i princip alltid under Low när den stått.
Man ska iofs kolla oljan när motorn är igång men då sjunker den om möjlig lite till då den suger upp olja i systemet...
Jaco K
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:41, 04-11-2021
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Bygert

#4 » 11:42:40, 27-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du följt upp nivåer dit oljan möjligen skulle kunna läcka över, motor, växellåda, annat ihåligt?
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Jaco K (trådstartaren)

#5 » 12:05:45, 27-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra fråga där, har tänkt tanken men inte kommit hela vägen från tanke till handling :-) ...har iallafall kollat att det inte går över olja via oljekylaren till kylvattnet. Men din tanke är klart adekvat då det luktar internläckage lång väg. En annan tanke som dragit förbi är om det kan vara så att jag aldrig fyllt i tillräckligt med olja från början så att den fyller upp internt i lite skrymslen och vrår när jag kör. Det är lite oklart när man kollar i instruktionsboken hur mycket olja det skall vara i nämligen 4-5 gallons lite beroende på sump och kylning. Så man kan ju fundera lite över hur mycket det går i convertern när den är satt i en Gigantic...
Jaco K
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:41, 04-11-2021
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

jan.svedberg68@gmail.com

#6 » 17:59:43, 27-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Kan det här vara till hjälp? Se bild från F30 Instruktionsbok och reservdelskatalog

Bild

1 person gillar det här inlägget.
jan.svedberg68@gmail.com
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:26:07, 19-08-2021
Ort: Bollnäs
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Gigantic F30

Jaco K (trådstartaren)

#7 » 20:04:26, 27-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Toppen, tackar det var lite mer precis än måttet som fanns i konverterns instruktionsbok.
Jaco K
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:41, 04-11-2021
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se