Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Volvo Lm 641 spolar converter olja ur filtret

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

Rydberg1985 (trådstartaren)

#1 » 23:57:43, 20-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.

Har ett mindre roligt problem med min Lm 641 -1974. Allt började under sommaren efter att jag gjort den årliga servicen och bytt från original filter hus till ett spin-on till transmission oljan. Tog med det gamla till Torne på Specma och han fixade mig nya moderna grejer.
Gjorde om fästet som satt original och monterade dit de nya. Allt fungerade bra under sommaren men tidig höst när jag planerade ut grus i regn så såg jag att de blev Olje fläckar på marken. Tog tag i det problemet och for under för att titta en annan dag och såg till min förvåning att de var färsk olja utanpå mitt nya spin-on filter. (Viste att jag dragit åt det ordentligt för hand och smort packningen som man ska) men kände ändå på filtret å de satt ordentligt. Drog lite extra med en avdragare bara för säkerhets skull. Sen använde jag inte maskinen på några veckor men trodde problemet var löst. Dock när jag skulle och leverera ved så såg jag i backkameran att de var något allvarligt lekage från traktorn i samma sekund slutade den dra.. Slog av traktorn i väg kanten och gick ut å kolla.. Det var olja överallt men misstänkte filtret / huset var problemet. Bärgade hem traktorn och fyllde på olja i convertern provade starta den och det var från mellan filtret och huset de tryckte olja. Tog lös filtret och packningen var hel. Valde ändå att sätta dit ett nytt filter för att vara på den säkra sidan. Gjorde som första gången smorde packningen drog det för hand. Såg tendenser att de vill komma ut olja där igen så drog även det lite extra med en avdragare. Har kört lite till å från med den sedan dess å allt har varit bra. Uppmärksammade en pärla under filtret för två veckor sedan torkade bort de med en trasa för att hålla koll.. Skottade gården för tre dagar sedan allt gick bra ingen olja alls. Men idag när jag startade den för att skotta så hände det igen. Det spola ut all olja mellan filtret och huset.. Börjar bli lite lätt upprörd över denna situation. Man kan inte lita på traktorn nå mera samtidigt som man drar sig för att starta den för man är inte så sugen på att köpa 20 liter olja igen..

Vad säger proffsen? Vad kan felet vara?
Någon ventil som hänger sig ibland ?
Stock i oljekylaren ?
Fel filter / filter hus?
Något annat?

Dessa är de prylar jag satt dit:
https://www.sagro.se/sv/artiklar/filterhus-1-1_4.html
https://www.sagro.se/sv/artiklar/hydraul-returfilter-1-1_4.html
Användarvisningsbild
Rydberg1985
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:50:36, 20-12-2022
Ort: Kalix, Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Lm 641



torbjorn_forsman

#2 » 09:49:55, 21-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är anliggningsytan för filtrets packning jämn och fin på adaptern? Eller finns det någon skada på den? Sitter filternippeln fast och är den exakt vinkelrät mot anliggningsytan? Stämmer diametern på anliggningsytan med filterpackningen så att hela packningens bredd vilar mot en slät yta? Passar filtrets gänga bra till nippeln eller glappar det där?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Rydberg1985 (trådstartaren)

#3 » 11:06:42, 21-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har själv varit inne på att de eventuellt är något fel på filterhuset. Har haft lös det tidigare och sett över den. Allt ser bra ut, anliggnings ytan ser rak ut och filtret känns inte så glappt på gängan även om det är en grov gänga. Gängan har mindre betydelse hur den är så filtret skall täta mot filterhuset’s kant. När jag köpte grejerna så var dom i kartong, filtret satt redan monterat på huset och var inplastat. Är de något med den så är de fabrikationsfel. Var lite upprörd tidigare och tänkte prova köpa från TK- traktor en annan modell av hus och filter, men kändes inte rätt att slänga ut ish 3000 sek plus olja om felet kvarstår och egentligen är något helt annat.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Rydberg1985
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:50:36, 20-12-2022
Ort: Kalix, Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Lm 641

Björn.O

#4 » 12:31:47, 21-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

En tryckmätning kan ju vara bra, även om det verkar osannolikt att det skulle ha blivit för högt tryck helt plötsligt.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

Rydberg1985 (trådstartaren)

#5 » 12:33:40, 21-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är sant, men vad kan i så fall ha orsakat det helt plötsliga höga trycket?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Rydberg1985
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:50:36, 20-12-2022
Ort: Kalix, Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Lm 641

MN

#6 » 12:37:42, 21-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag sticker ut och säger att du har fel grejor. Tänk vilket tryck kör du genom filtret i växelläge neutral resp fram/back. Kolla inställningarna för bypasstryck i hus och filter. Känns det som en bra kombo?

Det vanligaste brukar annars vara att filtret sprängs vid kallstart... Använd bara MANN transmissions/hydraulfilter, de har ofta betydligt högre burst pressure.

M
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Rydberg1985 (trådstartaren)

#7 » 12:54:40, 21-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan jag ha, jag vet inte själv vad problemet är därför frågar jag. Det konstiga kan väl jag tycka är att överströmmaren eller baypas ventilen i filterhuset är på 22 psi. Blir trycket högre än det så ska de bara skicka oljan vidare och inte genom filtret.. På samma sätt som om filtret blir igen satt av smuts. Har frågat lite tidigare på andra forum vad man skall ha för grejer och ingen vet riktigt och har köpt billigaste möjliga. Tänkte att om jag köper rejäla grejer så ska de fungera. Filtret skall ju tåla 160 liter per minut och som sagt ska baypasen öppna vid 22 psi.

Vet du vad trycket är i systemet ?
Original grejerna vad tål dom i psi? Hur många micron är original filtret ? Och minut liter klarar det?

Om man känner på fjädern till baypas’n på original så är den rätt slapp om man jämför med dom nya grejerna där är de nästan stumt..


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Rydberg1985
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:50:36, 20-12-2022
Ort: Kalix, Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Lm 641

torbjorn_forsman

#8 » 13:53:55, 21-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Använd inte psi som tryckenhet i civiliserade delar av världen. 22 psi motsvarar ca 150 kPa eller om man så vill 1,5 bar.
Tänk på att bypassventilen troligen bara känner av tryckfallet över filtret, den bryr sig inte alls om tryckskillnaden mellan hydrauloljan och omvärlden.

Uppgifter på hydraultryck bör stå i VHB för maskinen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

MN

#9 » 14:55:30, 21-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Filtret sitter på trycksidan i trans så med ilagd växel är det uppåt 10 bar. Kallstart och rak 10 olja kan ha svårt att smita förbi bypass.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Rydberg1985 (trådstartaren)

#10 » 15:00:32, 21-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN

Då förstår jag om grejerna inte håller i så fall.. Jag kör på rak 10w i convertern.
Du pratar om MANN filter och hus vars kan man hitta sådana?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Rydberg1985
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:50:36, 20-12-2022
Ort: Kalix, Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Lm 641

torbjorn_forsman

#11 » 17:50:15, 21-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror inte att Mann tillverkar några filterhållare. Deras filter brukar gå att köpa via vilka fordonsdelsnasare som helst. Att döma av deras korsreferenssökning så bör https://catalog.mann-filter.com/EU/eng/ ... 2012%20002 motsvara det Donaldsonfilter du har provat med.

Men 10 bar borde normalt sett inte vara något problem för ens ett vanligt bilmotoroljefilter och dess tätningsring.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Skotta

#12 » 06:56:52, 05-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Äldre tråd men, jag har samma problem på min 641a
O-ringen har tryckts ur sitt läge på filtret
Och ett skapligt läckage blev det.
Böt filter kört 1 timma och samma visa.
Överströmmningsventilen " som är fjäderbelastad i huset är trasig, där den ska sitta i fjädern så den svarta pluggen lös i filterhus.
Trycket ligger runt 10 i convertern enligt mätaren.
Har du/ ni någon lösning eller ska man sätta tillbaka orginal...
Skotta
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:20:44, 10-07-2022
Ort: Älvkarleby
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Lm641


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se