Det är vanligt med en viss begreppsförvirring om
enkelverkande och flytläge.
1. Enkelverkande funktion: Var ett tillval, men de flesta
baklastare (from 621/641 och framåt) verkar ha detta. En dragreglage till vänster (i färdriktningen) om stolen. Gör lyfthydrauliken enkelverkande, dvs när lyftspaken trycks framåt så sjunker aggregatet av egen vikt (= snabbare än i
dubbelverkande funktion då aggregatet trycks neråt med hydraulkraft). Tillåter endast att aggregatet rör sig uppåt efter markens ojämnheter om lyftspaken står i nolläget.
För att ytterligare komplicera så är det vanligt att packningarna runt "kulan" i kulventilen som sköter denna funktion går sönder. Då går det inte att få dubbelverkande funktion överhuvudtaget.
2. Flytläge: Alla (åtminstone from 621/641) har
flytläge när lyftspaken trycks i sitt främsta läge. Ursprungligen fanns här ett låsläge (fjäderbelastade kulor runt sliden i ventilpaketet), men då detta var en dålig konstruktion (rost?) där spaken till slut fastnade permanent i detta läge så är kulorna bortplockade på de allra flesta maskiner idag. Flytläget tillåter att aggregatet "flyter" upp och ner med markens ojämnheter.
/pbv301