Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Blir tokig på HT-65 låda i Volvo LM 841

18 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

Traktis (trådstartaren)

#1 » 10:53:44, 04-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan

Jag har förstått att här i det här forumet finns mycket kunnigt folk med erfarenhet av den här typens växellåda så jag hoppas att jag skulle få hjälp här.

Har en Volvo LM 841 -72 årsmodell som beter sig konstigt, jag skulle behöva lite råd nu för vi börjar ha slut på fantasi var vi ska leta.

Lastaren har börjat bete sig konstigt. Ungefär över en natt så har maskinen slutat dra till och från sedan i somras.

Det känns som maskinen inte har märkt att man växlat endera framåt eller bakåt och maskinen står enbart på ställe för att med ett ryck/rivstart fara i väg till synes helt slumpmässigt.

Man kan få vänta en god stund ibland, hjälper inte med att gasa eller starta om motorn. Det kan hända när som helst med varm eller kall låda när man börjat arbeta på morgonen eller mitt i arbetsdagen. Men känns som att det händer oftare med kall låda.

Saker vi har kollat
-Alla tryck i lådan är mätta och är helt ok enligt Volvos verkstadshandbok. Trycket stiger i lådan till 12bar på mätaren i hytten när man lägger i växel och gasar lätt. Vi neutralt läge är mätaren alltid på 12bar.
-Urkopplingsventilen fungerar som den skall och hänger inte upp sig det är vi till 99% säkra på
-Oljan och filtren är bytta med rak 10w det har varit den olja i tidigare oxo när den fungerat.
-Bromsarna ligger inte på.
- Ingen stor skillnad på hög eller låg låda, kanske aningen mera förekommande på höga lådan.

Och det är inte som att lådan slirar, inget tjut eller missljud utan mera som en fördröjning mellan spak och lådan när den inte drar. Rycker inte ens när man lägger i växel och maskinen rullar fritt nerför fast växel är i.

Valtra service var på gården i annat ärende och tyckte det lät som ventil fel eller i växelväljaren.

Den kan jobba en hel dag och den drar som bara s*t*n både på vägbygge och i gödsellager med fulla skopor utan problem.
På kvällen när djuren skall ha mat så kan det vara ett himla jobb att få flyttat 4 rundbalar in i foderblandaren.

Härom körde jag skopan in i ett halvfruset lastbilslass grus och när de kedjade hjulen fick grepp om marken skuffade jag hela högen framför mig galant så drar gör den när den vill, på kvällen när jag skuffade fram foder åt djuren med den så märkte jag att den "slirade" fram, svarade inte på gas utan rullade sakta fram oberoende varvtal på motorn. Nästa morgon kall ur hallen fungerade den hur bra som helst.

Hoppas nån kan ge en vink var vi ska söka felet för jag har plöjt igenom webben utan vidare resultat. Alla hänvisar enbart till bromsens urkopplingsventil men vi är ganska säkra på att den inte är felet.

Vi har även haft isär växel väljare paketet, alltså den klump som fram och bakspakens stag är fast i och hittade inget synligt fel, bytte ändå alla o ringar och packningar när vi monterade tillbaka allting.

Maskinen går dagligen året runt och det börjar vara irriterande när en så viktig maskin inte går att lita på… Aldrig varit liknande problem inte ens i -15grader tidigare vintrar. Speciellt frustrerande när timavlönat folk sitter i den och den står stilla... Eller när den sluta fungera inne bland kossorna.

Har satsat helt nya bromsar inklusive axlar, ny dörr, nya bakdäck, nytt elsystem samt startmotor och kuggkrans + arbete det här året så skulle vilja ha några år till från den.

Sen så är den ju ganska häftig i sig och skulle där av vilja ha den kvar i aktiv tjänst :vissla: :cool:

Tack på förhand.
Traktis
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:26:24, 20-01-2022
Ort: Pargas Finland
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktor: Valtra T-190 -04
Lastare: Volvo LM 841 -72



fretchi

#2 » 11:03:42, 04-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det temperaturberoende på något sätt? Händer det mer/bara vid varm/kall motor?
Rengjordes sugsilen när ni bytte olja?

Låter ändå väldigt mycket som urkopplingsventilen, har någon stått och kollat på ventilen under tiden den dummat sig?

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Bygert

#3 » 11:16:43, 04-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Koppla bort eller blockera urkopplingsventilen är ju en tanke. Växelväljarventilen, var den ordentligt dissekerad så det inte ligger nåt skräp i den? Det behövs inte mycket för att spöka till det.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Traktis (trådstartaren)

#4 » 12:59:24, 04-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan

Jag inbillar mig att det inte är temp beroende, motorn har gått hela morgonen idag 4h ungefär och maskinen har arbetat med ströjobb och rört sig hur bra som helst, nu plötsligt så dummade den ner sig totalt och lådan känns varm och temp metare har lite rört sig. Andra gånger kan de vara tvärt om att bara den blir varm så går den som tåget å kall så dummar den sig.

En sak som verkar göra att den dummar sig mera är om man kör neråt i en backe och vill baka tillbaka uppför mitt i baken, då är det som det oftast inte går att backa. Man får tok gasa och sakta släppa gas för att just innan tomgång koppla och börja backa.

Överlag om jag minns rätt så var det i backar som problemet började märkas. Det var i somras den dagligen åkte med foder å vatten en sträcka som slutade i en nerför backe och när man skulle tillbaka uppför så gick det inte verken framåt eller bakåt minns jag. Det här var i 30 graders värme och som sagt gått en bit på väg redan. Sug röret vid pumpen är kollat oxo.

Ibland upplever vi oxo att det hjälper även på planmark att tok gasa och sakta släppa varven för att då vid något skede koppar den men ett klunk å drar iväg. Men aldrig när man gasar upp motorn att den kopplar.


Finns hur många historier som helst när den används så mycket men slumpmässigt och dåliga/bra dagar verkar den ha.

Urkopplingsventilen har ny fjäder, även prövat superstark fjäder iaf den skulle vilja trycka ut sig själv, reglaget under ratten är allt uppspänt och buntband runt rattstången att den säkert inte skall glida ner, har prövat båda lägen. Även en snubbe har legat under maskin och följt med vad som händer med den när den dummat sig och han påstår att den hålls inne hela tiden.

När man har växelväljare i så är trycket 4 bar ungefär och lite gas stiga upp till 12 bar men så skall det väl varar? Och när man har N i så är det konstant 12 bar.

Växelväljarventilen var i så små bitar som möjligt, förstod jag. Jag själv har inte tid att skruva så en annan som har lämplig hall/verkstad och som skruvat en hel del på äldre maskiner gör det åt mig.

Nu prövar vi köra utan filter iaf där skulle vara nån övertrycksventil som spökar men tyvärr har den som sagt dummat sig idag igen.
Traktis
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:26:24, 20-01-2022
Ort: Pargas Finland
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktor: Valtra T-190 -04
Lastare: Volvo LM 841 -72

MN

#5 » 16:58:41, 04-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

4 bar räcker inte.
MN

1 person gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Scania bonden

#6 » 19:21:12, 04-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Å det är inte så enkelt som att det är glapp någonstans? typ en liten sprint i ett hål som någon enstaka gång fasnar på en kant som gjort hålet ovalt?
Axel W
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

Yanne

#7 » 19:30:51, 04-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska det verkligen vara tryck i neutralläge, tror inte det är det på min 840.
Yanne
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:26:29, 25-11-2016
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Belos 272 o 252.

MN

#8 » 08:38:49, 05-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Senare HT65 har kopplingstryck även i neutral.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Traktis (trådstartaren)

#9 » 14:00:23, 05-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja enligt service boken så är trycken okej.
Vi har haft löst alla stag och inte hittat märkvärt glapp heller... De tänkte jag oxo om det var något lurt med staget från växelväljaren men inte verkar det så rikigt.

Blir väl att få tag på en utbyteslåda från Sverige, har sett att det finns fabriksrenoverade till salu hoss er. Samtidigt tror jag inte lådan i sig själv är slut heller utan det är som trycket försvinner på något konstigt sätt...
Traktis
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:26:24, 20-01-2022
Ort: Pargas Finland
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktor: Valtra T-190 -04
Lastare: Volvo LM 841 -72

MN

#10 » 14:49:18, 05-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag förstår inte hela problematiken. Är trycket ALLTID nere på 4 bar på ALLA växlar? På tomgång? Och ökar ALLTID till 12 bar med mer varv? Vad är trycket när den inte vill röra sig (tomgång och med varv)?
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Traktis (trådstartaren)

#11 » 19:31:54, 05-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trycket är 4 bar när man lägger i växel och vid gas stiger det till 12 bar på alla växlar. Och i fritt är det alltid 12 bar. Problemet är att lastaren inte rör sig till och ifrån fast trycken är okej och andra gånger rör den sig hur bra som helst.
Traktis
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:26:24, 20-01-2022
Ort: Pargas Finland
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktor: Valtra T-190 -04
Lastare: Volvo LM 841 -72

868Renoverare

#12 » 23:10:44, 05-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej !! God fortsättning. Gummitätningarna i ansättningskolvarna mitt på kopplingsaxlarna blir stenhårda och kantiga av ålder och värme. Detta kan medföra att drivningsbortfall uppstår vid antingen kall eller driftvarm transmission.

3 personer gillar det här inlägget.
868Renoverare
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:01:54, 27-04-2012
Ort: Norrland

gustav9797

#13 » 10:58:56, 06-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Omega 917?
Värt ett försök om man inte kommer vidare.
Den kanske iallafall går ett tag så ni kan planera in renovering/byte av låda vid lämpligare tillfälle.

1 person gillar det här inlägget.
gustav9797
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:12:11, 25-03-2013
Ort: Nässjö
Sverige

MN

#14 » 11:32:20, 06-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att alla växlar krånglar på samma sätt tycker jag låter märkligt. Hävdar fortfarande att 4 bar är för dåligt. 100% säker att det inte hög-låg, 2 eller 4-hjulsdrift som spökar?
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Hymax

#15 » 14:08:48, 06-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

868Renoverare skrev:Hej !! God fortsättning. Gummitätningarna i ansättningskolvarna mitt på kopplingsaxlarna blir stenhårda och kantiga av ålder och värme. Detta kan medföra att drivningsbortfall uppstår vid antingen kall eller driftvarm transmission.


Låter logiskt.
Har du haft isär en liknande låda och sett att det blir så med gummitätningarna?
Jeep driver med alla !
Hymax
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:30:35, 07-07-2007
Ort: Orust
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Jcb JZ 70, CaseIH Maxxum 5150 Pro


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se