Halloj,.första inlägget här.
Har en en gammal 218 som är ärvegods från min farfar. Den stod ute i typ 7 år och regnade in i Cyl 2 så den satt fast och ventilerna och ventilsätena fick smaka på rost.
Efter mycket om och men har jag bytt cyl 2, lämnat in toppen för planning med nya säten nya ventiler, nya toppar till spridarna samt samt kopparsätena.
Allt borde vara frid och fröjd men, den vill bara tända kontinuerligt på cylinder 1 och ger ibland liv på tvån där kolv och foder är bytt, 3ans cylinder händer inget den är bara blöt av all oförbränd diesel. Diesel får den till alla cylindrar så spridarna öppnar samt är insprutningspumpen justerad av en erfaren och allt såg bra ut där. Firman som renoverade toppen renoverade även spridarna och de hade lyckats ställe de på 190 bar så tidigare misstänkte jag insprutningspumpen men efter justering på spridarna går han som sagt på cyl 1 men inte de övriga.
När jag hade isär motorn kontrollerade jag foderhöjden, men jag hade inte uppe kolv 1 och 3 för att kontrollera ringarna vilket i efterhand var en miss( med tanke på den stod ute så länge med vatten i sig). Har en funderingen om det går att sätta ventilerna fel i toppen? Tänker firman som renoverade toppen verkar inte varit riktigt vakna vid tillfället. Skulle den ens vara möjligt? och vad skulle ske om man hade lyckats sätta insug ventil på platsen för avgas ventil eller vise versa.
Kan även tillägg att han vevhusventiler rätt bra. Under ett tillfälle med mekanikern som hjälpte mig ställa in insprutningspumpen så gick maskinen en kort stod på cyl1 och 2 när diesel var bortkopplad till treans cylinder.
Många frågor få svar, känns som toppen behöver åka av igen. Eller har ni några förslag jag kan kontrollera innan den åker av?