hans@imazo.se skrev:Flamstarten som den heter fel av mig, läcker utan att elen är inkopplad om käglan hängt sig. Jag har lärt mig detta den hårda vägen på en D60 motor med trycksmord
insprutningspump, vi bytte
matarpump,och skickade till och med insprutningspumpen till
renovering. Inget hjälpte förrän vi fick tips av en äldre traktormekaniker att det kunde vara flamstarten. På en Boxermotor kan det egentligen inte vara något annat som orsakar spädning av oljan om den går rent på alla cylindrar och spridarna är fräscha. Insprutningspumpen har väl ingen förbindelse med motoroljan och matarpumpen sitter på insprutningspumpen och den har eget oljebad.
Jo, åtminstone på 1113A-motorn så smörjs insprutningspumpen av motoroljan. Det är ju Simms-pump på dessa istället för Bosch(?) som de tidigare motorerna hade. Såhär står det i instruktionsboken.
Frågan jag ställer mig är om det är möjligt för dieseln att läcka igenom insprutningspumpen till motoroljan nånstans?
Jag skruvade loss glödstiftet/ventilen till flamstarten idag men hittade inga tecken på
läckage. Ventilen såg torr och fin ut.
Jag prövade också att låta motorn gå på tomgång med ventilen bortskruvad för att se om det tryckte igenom
bränsle då, men inget resultat. Möjligen kanske undertrycket i insuget suger bränsle genom ventilen när den sitter monterad men det känns långsökt...
hans@imazo.se skrev:Om den svartryker kraftigt kan ju även det vara orsaken.
Kallstarten hängt sig, eller påställd pump, fel insprutningstidpunkt, felaktiga
spridare, tätt
luftfilter, mm
Hur kolla om kallstarten hängt sig? Jag förstår inte riktigt hur man aktiverar den från första början
I instruktionsboken står följande:
Isåfall har jag nog en "senare" maskin, vad det nu innebär.
Jag kan nämligen inte hitta någon knapp på stopp-armen att trycka på. Själva armen går att röra lite ut och in men det påverkar inte motorgången.
Luftfiltret är den vanliga oljebadsrenaren. Rätt mängd
olja finns i koppen och den byttes senast i vintras. Så tätt filter borde inte vara problemet.
Maskinen känns ju ändå rapp, om man kan beskriva en gammal converter-härk så
Inga problem att fylla skopan osv.
Därför vore det konstigt om insprutstiden är fel, det borde väl påverka motorgången ordentligt?
Påställd däremot kan den ju mycket väl vara... Är det något som är lätt att kontrollera? Jag vill inte vara och pilla på pumpen så jag fördärvar nåt
Nya spridarspetsar är ju rätt billiga så det blir nog ett byte av dem oavsett