Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

LM640 funderingar och fix

49 inlägg • Sida 3 av 4
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

Stefan240 (trådstartaren)

#31 » 14:08:41, 16-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM425 skrev:
Stefan240 skrev:Dessutom är det något skumt med matarpumpen för hur jag än gjorde så fick jag inte handpumpen att fungera. Eller jo, den fungerar med pumpen lös, men såfort man skruvar dit den på blocket bli armen helt slak... Och jag har 99%säker på att jag satte ihop den likadant som originalet :huh:


Kollade du hur kamnocken som påverkar armen stod när du monterade?

Står kamnocken så den är i sitt högsta läge när du monterar eller ska handpumpa finns det inget slag kvar på pumpen. Snurra motorn ett halvt varva så blir det bättre.


Den tanken slog mig, och Jag testade att dra runt motorn men jag kunde inte känna någon skillnad i motstånd på handpumpen överhuvudtaget... Helt lealös oavsett. Men med pumpen lös i handen funkar den klockrent.
Maskinen går lika fint som innan dessutom.
Stefan240
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:59:39, 28-11-2022
Ort: Torsås, Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania R520 lastväxlare
BM Volvo LM640



BM425

#32 » 15:18:07, 16-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan240 skrev: Jag slängde i backväxeln naturligtvis men med bromspedalen nertryckt är ju driften urkopplad..


Det ska sitta en liten spak (kanske vid rattstången) där du kan välja om driften ska kopplas ur eller inte. Följ rören från bromspedalen så bör du hitta den ventilen.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

Stefan240 (trådstartaren)

#33 » 18:25:15, 16-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM425 skrev:
Stefan240 skrev: Jag slängde i backväxeln naturligtvis men med bromspedalen nertryckt är ju driften urkopplad..


Det ska sitta en liten spak (kanske vid rattstången) där du kan välja om driften ska kopplas ur eller inte. Följ rören från bromspedalen så bör du hitta den ventilen.


Jo den funktionen känner jag till, men jag har inte lyckats pröva det.
Reglaget sitter nämligen tvärfast, helt omöjligt att rubba för handkraft! Prövade att dra med en tång men det känns som att knoppen kommer flyga loss...
För den ska väl bara dras rakt ut? Eller ska den vridas på något vis också?
Stefan240
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:59:39, 28-11-2022
Ort: Torsås, Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania R520 lastväxlare
BM Volvo LM640

Stefan240 (trådstartaren)

#34 » 12:05:03, 02-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet med diesel i motoroljan hemsöker mig fortfarande...
Jag har kört kanske 2 timmar sen renovering av matarpumpen och oljebyte, och nu är oljenivån på stickan långt över Max-strecket igen.

Vad ska jag gå på härnäst?
Finns det någon förbindelse mellan insprutningspump och motoroljan?
Spridare som står och läcker?
Stefan240
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:59:39, 28-11-2022
Ort: Torsås, Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania R520 lastväxlare
BM Volvo LM640

Valtravän

#35 » 20:56:52, 02-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du följer stången ner under hyttgolvet så ser du att det är som en vanlig "ballofix", och de kärvar....
Ang diesel i motoroljan så borde det var matarpumpen som läcker diesel till motoroljan. Insprutarna har inte den volymen av diesel och så länge du kör så brinner bränslet i dem upp.
Du ångrar det inte idag eller i morgon, men snart och resten av ditt liv......
Användarvisningsbild
Valtravän
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:30:03, 10-05-2013
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo

Stefan240 (trådstartaren)

#36 » 22:13:36, 02-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej jag får gå på upptäcktsfärd under golvet och se vad jag hittar :grin:

Matarpumpen har jag ju renoverat, men det blev ju inte helt perfekt eftersom handpumpen inte ville vara med efteråt... Får väl skruva isär den igen och kolla noggrannare och hittar jag inget fel får jag köpa en ny.
Jag behöver ha maskinen i sommar och vill inte behöva byta olja 1 gång i veckan :???:

Så det kan inte vara själva insprutningspumpen? Har kikat i verkstadshandbok och sprängskisser men blir inte klok på om dieseln och motoroljan kan få kontakt den vägen..

Kan ju nämna i sammanhanget att maskinen ryker ordentligt svart vid gaspådrag, kall som varm. Det är naturligtvis ingen miljömaskin, men det känns lite väl mycket...
Far min har haft ett gäng Boxer 350/600 och ingen av dem har svartrykit såhär ens vid hårt arbete så jag misstänker att pumpen är lite uppställd, eller så är något annat tokigt :vissla:
Stefan240
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:59:39, 28-11-2022
Ort: Torsås, Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania R520 lastväxlare
BM Volvo LM640

Valtravän

#37 » 18:45:13, 03-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svartrök är uppbrunnet bränsle, vitrök oförbränt, typ kallstart och blårök är motorolja. Troligen så är den påställd. En liten översyn av insprutarna är aldrig fel om det svartryker.

Man kan tänka att det är matarpumpen, av erfarenhet som läcker diesel. Insprutningpumpen är en otippad kandidat.
Du ångrar det inte idag eller i morgon, men snart och resten av ditt liv......
Användarvisningsbild
Valtravän
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:30:03, 10-05-2013
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo

hans@imazo.se

#38 » 20:34:20, 03-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du startpilote på den? Startpilote är ett glödstift som sitter i insuget och bränner diesel när du förvärmer innan start. Dessa kan börja läcka diesel i insuget och på så vis späda motoroljan. Det brukar även ge ljusa stickande avgaser. Prova i så fall att plugga bränsleledningen till startpiloten.
hans@imazo.se
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:04:38, 17-11-2013
Ort: Vara
Maskin: Volvo Bm 4300
Valmet 502

torbjorn_forsman

#39 » 09:17:19, 04-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

hans@imazo.se skrev:Har du startpilote på den? Startpilote är ett glödstift som sitter i insuget och bränner diesel när du förvärmer innan start. Dessa kan börja läcka diesel i insuget och på så vis späda motoroljan. Det brukar även ge ljusa stickande avgaser. Prova i så fall att plugga bränsleledningen till startpiloten.


Nej, Startpilote är en annan slags kallstartanordning, som pumpar in eter (ungefär som startgas) i insugningröret under start, den var så gott som standard på svenska försvarets dieselfordon från 60-70-talet. Den du nämner är en flamstart, sådana tillverkades av många olika underleverantörer under olika varumärken men den kallades aldrig Startpilote.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stefan240 (trådstartaren)

#40 » 10:27:18, 04-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

hans@imazo.se skrev:Har du startpilote på den? Startpilote är ett glödstift som sitter i insuget och bränner diesel när du förvärmer innan start. Dessa kan börja läcka diesel i insuget och på så vis späda motoroljan. Det brukar även ge ljusa stickande avgaser. Prova i så fall att plugga bränsleledningen till startpiloten.


Motorn är utrustad med vad instruktionsboken kallar Thermostart, och den ska fungera som du beskriver.

Jag är hyfsat säker på att åtminstone det elektriska är bortkopplat så den kan inte vara aktiverad konstant.
Men jag får väl skruva ur ventilen och se om den läcker, det blir ju en enkel fix isåfall. Bara plugga ledningen :razz:
Jag har inte tänkt köra nåt speciellt vintertid så jag klarar mig nog ändå.
Stefan240
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:59:39, 28-11-2022
Ort: Torsås, Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania R520 lastväxlare
BM Volvo LM640

hans@imazo.se

#41 » 12:16:35, 04-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Flamstarten som den heter fel av mig, läcker utan att elen är inkopplad om käglan hängt sig. Jag har lärt mig detta den hårda vägen på en D60 motor med trycksmord insprutningspump, vi bytte matarpump,och skickade till och med insprutningspumpen till renovering. Inget hjälpte förrän vi fick tips av en äldre traktormekaniker att det kunde vara flamstarten. På en Boxermotor kan det egentligen inte vara något annat som orsakar spädning av oljan om den går rent på alla cylindrar och spridarna är fräscha. Insprutningspumpen har väl ingen förbindelse med motoroljan och matarpumpen sitter på insprutningspumpen och den har eget oljebad.
hans@imazo.se
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:04:38, 17-11-2013
Ort: Vara
Maskin: Volvo Bm 4300
Valmet 502

hans@imazo.se

#42 » 12:29:15, 04-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om den svartryker kraftigt kan ju även det vara orsaken.
Kallstarten hängt sig, eller påställd pump, fel insprutningstidpunkt, felaktiga spridare, tätt luftfilter, mm
hans@imazo.se
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:04:38, 17-11-2013
Ort: Vara
Maskin: Volvo Bm 4300
Valmet 502

Stefan240 (trådstartaren)

#43 » 21:29:41, 06-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

hans@imazo.se skrev:Flamstarten som den heter fel av mig, läcker utan att elen är inkopplad om käglan hängt sig. Jag har lärt mig detta den hårda vägen på en D60 motor med trycksmord insprutningspump, vi bytte matarpump,och skickade till och med insprutningspumpen till renovering. Inget hjälpte förrän vi fick tips av en äldre traktormekaniker att det kunde vara flamstarten. På en Boxermotor kan det egentligen inte vara något annat som orsakar spädning av oljan om den går rent på alla cylindrar och spridarna är fräscha. Insprutningspumpen har väl ingen förbindelse med motoroljan och matarpumpen sitter på insprutningspumpen och den har eget oljebad.


Jo, åtminstone på 1113A-motorn så smörjs insprutningspumpen av motoroljan. Det är ju Simms-pump på dessa istället för Bosch(?) som de tidigare motorerna hade. Såhär står det i instruktionsboken.
Bild
Frågan jag ställer mig är om det är möjligt för dieseln att läcka igenom insprutningspumpen till motoroljan nånstans? :???:

Jag skruvade loss glödstiftet/ventilen till flamstarten idag men hittade inga tecken på läckage. Ventilen såg torr och fin ut.
Jag prövade också att låta motorn gå på tomgång med ventilen bortskruvad för att se om det tryckte igenom bränsle då, men inget resultat. Möjligen kanske undertrycket i insuget suger bränsle genom ventilen när den sitter monterad men det känns långsökt...

Bild

hans@imazo.se skrev:Om den svartryker kraftigt kan ju även det vara orsaken.
Kallstarten hängt sig, eller påställd pump, fel insprutningstidpunkt, felaktiga spridare, tätt luftfilter, mm


Hur kolla om kallstarten hängt sig? Jag förstår inte riktigt hur man aktiverar den från första början :screwy:
I instruktionsboken står följande:

Bild

Isåfall har jag nog en "senare" maskin, vad det nu innebär.
Jag kan nämligen inte hitta någon knapp på stopp-armen att trycka på. Själva armen går att röra lite ut och in men det påverkar inte motorgången.

Luftfiltret är den vanliga oljebadsrenaren. Rätt mängd olja finns i koppen och den byttes senast i vintras. Så tätt filter borde inte vara problemet.

Maskinen känns ju ändå rapp, om man kan beskriva en gammal converter-härk så :razz: Inga problem att fylla skopan osv.
Därför vore det konstigt om insprutstiden är fel, det borde väl påverka motorgången ordentligt?
Påställd däremot kan den ju mycket väl vara... Är det något som är lätt att kontrollera? Jag vill inte vara och pilla på pumpen så jag fördärvar nåt :sad:

Nya spridarspetsar är ju rätt billiga så det blir nog ett byte av dem oavsett :thumme:
Stefan240
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:59:39, 28-11-2022
Ort: Torsås, Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania R520 lastväxlare
BM Volvo LM640

jampo

#44 » 03:33:52, 16-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade liknande problem min 218 med samma pump och motor.
Upptäckte att motoroljan ökade.
Fanns 2 alt. Hydralpumpen till styrservon el spridarpumpen.
Jag lät dieselpumpservice gå genom spridar pumpen.
Resultatet blev bra, slutade blanda ut motoroljan.
Det va int billigt men blev bra.
jampo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:18, 19-12-2015
Ort: Norrbotten
Sverige
Blogg: Visa blogg (2)
Maskintyp: Traktor
Maskin: bm218,Fiat 45-66DT

Stefan240 (trådstartaren)

#45 » 09:15:52, 27-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dags att uppdatera lite kanske...

Har kört en del med baklastaren sen jag bytte matarpumpen, och jag kan konstatera att oljan fortfarande späds ut :???:
Men det sker inte lika fort längre, och jag tycker inte att oljan luktar diesel som innan.
Är det servopumpen som är boven? Hydraulolja får man slå på några liter ibland men maskinen är inte 100% tät överallt :blinkis:
Går det att byta packningar i servopumpen eller är det bara att beställa ny? Förfarande vid byte?

När jag var ute och körde sist kunde jag också konstatera att hydraulpumpen som tidigare släppte ifrån sig en oljedroppe då och då numera droppar konstant... :sad:
Får nog bli en arbetsinsats på den i vinter.
Jag hoppas att det räcker med att byta packboxar i den för en ny pump ligger lite utanför budget...
Är det mycket jobb att plocka bort pumpen och plocka isär den? Var hittar man packboxar osv?
Stefan240
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:59:39, 28-11-2022
Ort: Torsås, Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania R520 lastväxlare
BM Volvo LM640


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se