Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Oljedropp växellåda

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

J_M_K (trådstartaren)

#1 » 18:56:17, 31-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Jag håller på att rundsmörja min 218td och märkte att det droppar under växellådan. Det verkar vara där drivaxeln är infäst i lådan. Det är mest där bilden är tagen, men också lite på andra sidan. Jag har sett att det är fuktigt där, men nu la jag ut en plast och då syns det tydligt att det är olja. Jag antar att det är ett skapligt projekt att byta den packningen? Jag provade att dra åt bultarna, men de rörde sig inte. Är det bara att bita i det sura, eller finns det något annat att göra?

Fråga två.. Kollade stickan till växellådan som var nästan helt torr. Fyller jag på olja där muttern sitter enligt bild två?

Tack!
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
J_M_K
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:34:06, 26-07-2018
Ort: Gävleborg
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: lm 218



Scania bonden

#2 » 19:46:55, 31-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jepp det är oljepåfyllningen, Det finns en uppepå växellådan också, där "spaken" går in . Vad det gäller tätningen på innerdelen av trumpeten är det e.g inget svårt, men ganska tungt och du blir smutsig...
Så länge det läcker inne är det relativt lätt, det är tradigare när det läcker i ytterändan av trumpeten, då är det tyngre.
Axel W
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

J_M_K (trådstartaren)

#3 » 22:00:25, 31-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanon, tack! Går det att anta vilken packning eller dylikt som behöver beställas?
J_M_K
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:34:06, 26-07-2018
Ort: Gävleborg
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: lm 218


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Leif Larsson och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se