Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Hjälp med långsam lyft/tilt upp Bm 642 -82!

51 inlägg • Sida 3 av 4
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

Tom N

#31 » 19:34:59, 22-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:Troligen för att det ska bli lättare att fylla skopan med massor. Om man drar i tilte med man lyfter så ska lyften sakta ner eller tom stanna. Sen när man släpper tilten så kommer lyften tillbaka automatiskt...
Nånting i den stilen..


Det låter som en rimlig förklaring!
Nu har jag aldrig kört lastmaskin i någon större utsträckning men det känns lite som en lösning på att knappt existerande problem. Detta borde ju förarna själva kompensera för genom olika körstilar och preferenser tycker man!?

Jac skrev:
Jag ser på 620/640 schemat så är alla funktionerna i tandem. Jag tror att en ren tandemventil är enklare att gjuta och därmed billigare.
I tillägg så fanns det nog inte så många ventiler att välja på när 620/640 kom ut 1965. På 620/640 schemat så finns det inte heller några lastbackventiler, varken en gemensam eller individuella, troligen beror detta också på att 1965 var länge sedan...

Jag har en misstanke om att ventilen på 621/641 är sektionsbyggd och att man då medvetet har valt bort parallellkanalen för att den ska bete sig likadant som 620/640. Bara en gissning...


Jag tycker det låter som att du är bra på att gissa :grin:
Tom N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:49, 12-04-2020
Ort: Marks Kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Buster 400



fretchi

#32 » 20:37:03, 22-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

osla skrev:Fast för mig som kör lastmaskin på jobbet så känns det helt fel att lyften ska stanna tills man släpper tilten, med dagens volvo så blir det så om än det inte är gjort med mening eftersom tilten är svag på volvo med tp länk så det minsta man går in i högen för hårt så orkar inte tilten. Jag vill gå in i högen och samtidigt lyfta och tilta lite utan att det ska stanna något för att slippa massa extra ryck och gung i maskinen, sen vill man ju som skala av högen lite mer uppåt också så man inte bara äter sig in i ett hål i högen längst ner tills det tillslut rasar över skopan


På en baklastare med hydraulspakar vars slaglängd motsvarar ett kortare stenkast kan en normalbyggd människa bara välja en spak i taget att manövrera. Så det man gör är att man klickar fast lyften i lyftläge, sedan när du tiltar bromsar lyften in, och vice versa. Med servohydrauliska spakar där du kan manövrera varje spak med varsitt finger är det så klart en annan femma.

4 personer gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Jac

#33 » 21:22:13, 22-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tom N skrev:
Jac skrev:....
Jag har en misstanke om att ventilen på 621/641 är sektionsbyggd och att man då medvetet har valt bort parallellkanalen för att den ska bete sig likadant som 620/640. Bara en gissning...


Jag tycker det låter som att du är bra på att gissa :grin:


Gissningar har den egenheten att dom kan vara fel. Jag fyllde på mitt inlägg med lite mer text och bild, det visade sig vara tvärtom...
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Tom N

#34 » 21:50:39, 22-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter Fretchi:s inlägg trillade poletten ner varför den funktionen är användbar. Ibland är man mer trögtänkt än man önskar :smile:

Jac, efter din komplettering är det ju tydligt att generationerna skiljer sig en del, men det känns ju rimligt ändå med din teori kring tillverkningsprocessen ifall man ser till 620/ 640.

Intressant är det hur som helst!

1 person gillar det här inlägget.
Tom N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:49, 12-04-2020
Ort: Marks Kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Buster 400

Jac

#35 » 22:02:23, 22-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att 641/642 maskinerna funkar enligt schemat har vi väl fått bekräftat. Spörs om vi har nån frivillig 620/640 förare som kan dra fullt med bägge spakarna. Gärna en frivillig 218 förare också, misstänker det är samma på dom.

Alltså, börja med skopan ca plan (så man har lite att gå på innan cylindrarna går i ändestopp), sen dra fullt bakåt med bägge spakarna för att se vilken funktion som går och vilken som står.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#36 » 02:05:59, 23-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

fretchi skrev:Jo man kan köra tilt och lyft samtidigt, men då tilten har lättare last går oljan hellre den vägen.


Har du testat nyligen med fullt utslag på bägge spakarna? Kan ju vara olika ventilpaket.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

osla

#37 » 11:43:40, 23-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

fretchi skrev:
osla skrev:Fast för mig som kör lastmaskin på jobbet så känns det helt fel att lyften ska stanna tills man släpper tilten, med dagens volvo så blir det så om än det inte är gjort med mening eftersom tilten är svag på volvo med tp länk så det minsta man går in i högen för hårt så orkar inte tilten. Jag vill gå in i högen och samtidigt lyfta och tilta lite utan att det ska stanna något för att slippa massa extra ryck och gung i maskinen, sen vill man ju som skala av högen lite mer uppåt också så man inte bara äter sig in i ett hål i högen längst ner tills det tillslut rasar över skopan


På en baklastare med hydraulspakar vars slaglängd motsvarar ett kortare stenkast kan en normalbyggd människa bara välja en spak i taget att manövrera. Så det man gör är att man klickar fast lyften i lyftläge, sedan när du tiltar bromsar lyften in, och vice versa. Med servohydrauliska spakar där du kan manövrera varje spak med varsitt finger är det så klart en annan femma.


Att spaken fastnade i lyft hade jag missat, då blir det ju lite skillnad. Men det går att köra med långspakar och köra bägge funktionerna, men visst är det bökigt
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

processengine

#38 » 21:32:58, 24-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant tråd! Vad skulle ni säga att är normal tidsåtgång för en 641 att köra upp lastaren från backen till maxhöjd med tom skopa. Dels på tomgång och dels på arbetsvarv?
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre

akkamaan

#39 » 23:26:13, 24-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

processengine skrev:Intressant tråd! Vad skulle ni säga att är normal tidsåtgång för en 641 att köra upp lastaren från backen till maxhöjd med tom skopa. Dels på tomgång och dels på arbetsvarv?

Ge mig pumpdeplacementet och pumpvarvtalet samt cylinderdiameter och slaglängd på lyftkolvarna Så kan jag beräkna detta på exakt "20 sekunder"
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Michael Meier

#40 » 07:11:43, 25-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

: )

Ta sänktiden efteråt, när du har volymen uträknad.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

akkamaan

#41 » 08:25:50, 25-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev: : )

Ta sänktiden efteråt, när du har volymen uträknad.

Sänk tiden är knepigare då även gravitionen är inblandad plus att sänktiden ofta är begränsad med en strypning för att förhindra fritt fall.
Väntar fortfarande på ingångsdata för min beräkning
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

processengine

#42 » 08:58:38, 25-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har inte möjlighet att bidra med några exakta data tyvärr, finns ingen varvräknare på 641:an och jag
har ingen aning om var lyfttubernas volym finns specad. Återkommer om jag hittar uppgifterna.
.
Tänkte närmast om någon hade en uppfattning om vad som är normalt och rimligt att förvänta sig på en 40-50 år gammal maskin.
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre

MN

#43 » 09:15:23, 25-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

processengine skrev:Jag har inte möjlighet att bidra med några exakta data tyvärr, finns ingen varvräknare på 641:an och jag
har ingen aning om var lyfttubernas volym finns specad. Återkommer om jag hittar uppgifterna.
.
Tänkte närmast om någon hade en uppfattning om vad som är normalt och rimligt att förvänta sig på en 40-50 år gammal maskin.


Mät slaglängden på lyfttuben och tubens ytterdiameter så kan man hyfsat säkert gissa innerdiametern.

MN

3 personer gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

fretchi

#44 » 09:46:08, 25-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är det väl ett år sedan jag sist körde desto mer, men uppskattningsvis 5 sek vid full gas och 15 sek på tomgång, ändläge till ändläge, känns som ett rimligt antagande.

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

MN

#45 » 09:49:21, 25-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Från 622/642

Bild

Om tomgångsvarvet är 600 rpm så multiplicera tiderna med 3,8

MN

2 personer gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se