akkamaan skrev:Troligen för att det ska bli lättare att fylla skopan med massor. Om man drar i tilte med man lyfter så ska lyften sakta ner eller tom stanna. Sen när man släpper tilten så kommer lyften tillbaka automatiskt...
Nånting i den stilen..
Det låter som en rimlig förklaring!
Nu har jag aldrig kört lastmaskin i någon större utsträckning men det känns lite som en lösning på att knappt existerande problem. Detta borde ju förarna själva kompensera för genom olika körstilar och preferenser tycker man!?
Jac skrev:
Jag ser på 620/640 schemat så är alla funktionerna i tandem. Jag tror att en ren tandemventil är enklare att gjuta och därmed billigare.
I tillägg så fanns det nog inte så många ventiler att välja på när 620/640 kom ut 1965. På 620/640 schemat så finns det inte heller några lastbackventiler, varken en gemensam eller individuella, troligen beror detta också på att 1965 var länge sedan...
Jag har en misstanke om att ventilen på 621/641 är sektionsbyggd och att man då medvetet har valt bort parallellkanalen för att den ska bete sig likadant som 620/640. Bara en gissning...
Jag tycker det låter som att du är bra på att gissa