Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Hjälp med långsam lyft/tilt upp Bm 642 -82!

51 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

Hymas 89

#16 » 11:51:59, 17-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte så e helt enkelt att, sliden trycks in i ventilpaketet för långsam funktion?
Då kan det vara smuts och eller rost i koppen som sitter i a dra sidan på ventilpaketet. Koppen som innehåller centrering fjädrar.
Jag har själv varit med om att man då inte får fullt utslag. Koppen sitter ofta med 2 skruvar som man lossar och gör rent i kopp och runt fjädrar.
Resultatet blir inte bra. Man gör det bra.

1 person gillar det här inlägget.
Hymas 89
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:48, 01-09-2015
Ort: Åmål
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hydrema 906 D
BM 800
BM600
Artic Cat 550 traktorreggad



Jac

#17 » 12:50:25, 17-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Exempel på där koppen hindrar full vandring för att den är full med rost och ävja:
[Grävmaskiner] Messersi TCH-09 - Svag drivning bakåt
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Filkar642 (trådstartaren)

#18 » 15:34:58, 17-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för svaren! Ska lossa och rengöra ventilpaketet och se om kopparna etc är fulla med rost och annat!
Blev dock lite förvirrad när akkamaan påstår att lyften ska gå ännu fortare vid maxad tilt och lyft i samma rörelse. Verkar ju istället bli så att lyften står still vid maxtilt... Eftersom att tre 642er man provat betett sig så (dom andra två är inte vägverkstraktorer) har jag dragit slutsatsen att oljan lättare går till tilten än lyften så ju mer man kör funktionerna samtidigt ju saktare går lyften och tillslut stannar den vid full tiltrörelse i samband med lyft. Stämmer det eller har nån en 642 där lastaren går fortare på lyften vid full tilt? :smile:
Filkar642
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:28, 12-08-2023
Ort: Tavelsjö
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo bm 642 och min fars bm 350 boxer

bonnen513

#19 » 20:39:23, 17-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

dags att vi letar upp ett ordentligt schema på ventilen
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Jac

#20 » 20:48:33, 17-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det låter som det sitter en stängventil på P-kanalen mellan sektionerna och att tilten står närmast pumpen.
Det blir alltså samma beteende som vid intern tandemkoppling.

Lite om intern tandemkoppling här:
Jac @ [Traktorer] Hur påverkas ett ventilpaket av att matningstrycket byter sida?

och här:
torlin @ [Allmänt] Konstanttryck eller LS?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#21 » 21:55:23, 17-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nähä, nu läste jag för snabbt igen. Det är bara intern tandem där tilten sitter först, ingen stängventil. Detta är schema för 641 men skulle tro det är samma på 642.
Bild

Från vänster så är det alltså lyftarmar(med flytläge), tilt och extrahydraulik (redskapslås).
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

osla

#22 » 06:30:24, 18-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om nu oljan ska ta lättaste vägen så borde det ju bli lyften om man kör tilten mot överströmmaren, för då har man ju max tryck där och att lyfta en tom lastare kräver ju inga tryck att raka om. Men varför det inte gör så kan jag inte svara på
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

Jac

#23 » 09:33:16, 18-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svaret syns tydligt på schemat jag postade, där är ingen P-kanal från tilt til lyft.
Det innebär att drar du full tilt så får lyften ingenting.
torlin's bilder här är bra: torlin @ [Allmänt] Konstanttryck eller LS?

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#24 » 12:05:57, 18-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att gå tillbaka om varför lyften är långsam, gör följande:
1) Lägg handen på pumpen, den bör då fortfarande vara sval och fin
2) Få tag på en medhjälpare som kan dra spaken mot FULL tilt och hålla FULLT mot ändestopp med motorn på tomgång eller strax över så att den orkar

Är pumpen dålig blir den jättevarm på några sekunder.

2 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

akkamaan

#25 » 05:14:51, 19-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

akkamaan

#26 » 05:42:51, 21-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Nähä, nu läste jag för snabbt igen. Det är bara intern tandem där tilten sitter först, ingen stängventil. Detta är schema för 641 men skulle tro det är samma på 642.
Från vänster så är det alltså lyftarmar(med flytläge), tilt och extrahydraulik (redskapslås).

Backventilerna #16 och #24 är väl återfyllnadsventiler. #16 till plussidan när man kör i flytläge och underlaget tvingar skopan uppåt vid ojämnhet. Speciellt när tilt funktionen och/eller extrahydrauliken används och avbryter pumpflödet. Strypningen till vänster om backventilen #16 verkar vara en sänkbromsventil som ska förhindra fritt fall vid sänkning av lyftarmarna.
Bild visar flytläge
Bild

Bild visar sänkning med pumpkraft dvs vill lyfta maskinen
Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Tom N

#27 » 18:49:28, 21-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Svaret syns tydligt på schemat jag postade, där är ingen P-kanal från tilt til lyft.
Det innebär att drar du full tilt så får lyften ingenting.


Det kanske är uppenbart bara att jag inte ser det. Men varför väljer man den konstruktionen gällande ventilen?
Tom N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:49, 12-04-2020
Ort: Marks Kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Buster 400

akkamaan

#28 » 22:19:50, 21-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tom N skrev:
Jac skrev:Svaret syns tydligt på schemat jag postade, där är ingen P-kanal från tilt til lyft.
Det innebär att drar du full tilt så får lyften ingenting.


Det kanske är uppenbart bara att jag inte ser det. Men varför väljer man den konstruktionen gällande ventilen?

Troligen för att det ska bli lättare att fylla skopan med massor. Om man drar i tilte med man lyfter så ska lyften sakta ner eller tom stanna. Sen när man släpper tilten så kommer lyften tillbaka automatiskt...
Nånting i den stilen..
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

osla

#29 » 17:40:35, 22-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast för mig som kör lastmaskin på jobbet så känns det helt fel att lyften ska stanna tills man släpper tilten, med dagens volvo så blir det så om än det inte är gjort med mening eftersom tilten är svag på volvo med tp länk så det minsta man går in i högen för hårt så orkar inte tilten. Jag vill gå in i högen och samtidigt lyfta och tilta lite utan att det ska stanna något för att slippa massa extra ryck och gung i maskinen, sen vill man ju som skala av högen lite mer uppåt också så man inte bara äter sig in i ett hål i högen längst ner tills det tillslut rasar över skopan
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

Jac

#30 » 18:28:37, 22-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tom N skrev: Men varför väljer man den konstruktionen gällande ventilen?


Jag ser på 620/640 schemat så är alla funktionerna i tandem. Jag tror att en ren tandemventil är enklare att gjuta och därmed billigare.
I tillägg så fanns det nog inte så många ventiler att välja på när 620/640 kom ut 1965. På 620/640 schemat så finns det inte heller några lastbackventiler, varken en gemensam eller individuella, troligen beror detta också på att 1965 var länge sedan...

Bild
Bild


Jag har en misstanke om att ventilen på 621/641 är sektionsbyggd och att man då medvetet har valt bort parallellkanalen för att den ska bete sig likadant som 620/640. Bara en gissning...
Edit: Fel gissat, 620/640 hade omvänd ordning, lyftarmarna har prioritet. Det blir bara mer och mer intressant ju mer man gräver...

620/640 började produceras 1965
621/641 började produceras 1970


På alla nya maskiner har man droppat det konceptet, idag får lyft och tilt olja parallellt på nästan alla lastmaskiner och jordbrukslastare.

Med några få undantag förstås...
Har sett datablad på några ventiler till skid-steers som är internt seriekopplade. Det innebär att har man lätt last kan man köra både tilt och lyft samtidigt, har man tung last får man bryta med en åt gången.
Har även sett en liten Walvoil jordbrukslastarventil som finns i serieutförande, då i kombination med UNF gängor i portarna så det verkar vara en grej för den amerikanska marknaden.
Walvoil har också en lastarventil med intern tandemkoppling fast istället för att tilten ligger först som på baklastarna så har man lagt lyftarmarna först. Lyften har alltså prioritet och kan blockera tilten. Dock finns där en parallellkanal med en sekvensventil så att det blir parallellt över ett visst tryck.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se