TobbeO skrev:Akkaman, hur gör man med urkopplingsventilen, ska den vara i läget att den frikopplar, då verkar lådan jobba för motorvarvet sjunker när man lägger I handbromsen. Om ventilen är i andra läget hur påverkar det cirkulationen i lådan, får man cirkulation då? Att den värmer via motorn och oljekylaren fungerar ju bara om man har cirkulation
När har jag cirkulation I lådan och kan lämna den så I 30 min
Urkopplingsventilenaktiveras väl bara av bromspedalen. Om du har två bromspedaler, hö-vä sida så har jag förmig att urkopplingsventilen går på den vänstra pedalen men jag är lite osöker på det.
När det gäller urkopplingsventilens funktion så frilägger den kopplingspaketen i power-shift växellådan när man bromsar fast maskinen vid skoplyft av grus/jord/sten samtidigt som man gasar upp varvtalet på hydraulpumpen utan att man behöver lägga växeln i neutrallläge.
En annan viktig funktion för urkopplingsventilen är att ge bromsarna bättre effekt vid hastig inbromsning. Om maskinen rullar så är det två olika rörelseenergi elelment som ska bromsas in. Den viktigaste är maskenens egen totala rörelseenergi. Men den roterande rörelseenergi massan i hela drivlinan ska också bromsas in. Om man kopplar ur transmissionen så går inte bromseffekten åt att bromsa drivlinans
converter och kopplingspaketen i
powershift växellådan.
Att koppla ur vid hastig inbromsning är ett råd som man alltid gett vi både bilkörning och lastblskörning.