Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vintern,köra upp temp i konvertern.

28 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

TobbeO (trådstartaren)

#1 » 20:01:03, 08-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! För att få upp tempen i konvertern. Vet någon om det är en bra eller dålig ide att på vintern starta 620:n, ställa högre tomgång med handbroms i växel ur och urkopplingventil i läget så den "frikopplar" då får man ju tryck och cirkulation I lådan, bygger det temp?
Handbroms I eller ur?
Är det effektivt att göra så?
Kan det skada något om man står för länge?
Eller ska man lägga ur hög/låg växeln och ha konvertern i framåt.
Eller är det bättre att lägga ur handbromsen och ha hög tomgång bara.
Tips mottages.
Senast redigerad av TobbeO 21:49:23, 08-10-2023, redigerad totalt 1 gång.
TobbeO
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:14:43, 11-02-2020
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 620



osla

#2 » 20:12:09, 08-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Allt som gör att det bygger tryck borde ju ljumma på oljan lite iaf. Har även hört versioner att lägga i växeln och låta den stå och jobba mot växel, men det känns ju lite hårt eftersom man vill få oljan varm innan man börjar belasta kopplingar mm, iaf vill då jag det.
Sen kan jag tillägga att caterpillar min faktiskt ljummar på oljan på tomgång i friläge, brukar starta den och låta den gå 30-40 min innan jag börjar köra och då är tråget på lådan många pluss grader fast det är 10-15- ute

1 person gillar det här inlägget.
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

dea

#3 » 20:20:23, 08-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

På 641 an så har jag ställt hög/låg i neutral och sedan framåt med dragen handbroms. Har känts som det gör skillnad iallafall

1 person gillar det här inlägget.
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641

akkamaan

#4 » 21:08:20, 08-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så klart kommer inte momentförstärkningen i convertern att fungera som de ska om oljan är kall och "seg". Har hållit på med en stor flotta skogsmaskiner med converter hela vintrar i 20+ års tid och har alltid gett rådet att gör alla nödvindiga kollar innan du startar upp maskinen. Se till att maskinen är parkeringsbromsad. och låt den gå på ett förhöjt tomgångsvarvtal i 10+15 minuter. Fortsätt under tiden med resten av kontrollerna du behöver göra, samt ta dig en slurk varmt kaffe ur termosen medan du funderar ut "vad du behöver göra under arbetsdagen".
En mycket bra hjälp att komma igång snabbare är att använda motorvärmare med timer/tidur eller remotekontroll med app på telefonen. Om dieselmotorn blir varm snabbt så kommer convertern att följa med eftersom konverterkylaren ofta är integrerad med motorkylaren.
Om du behöver convertern att bli varm så fort som möjligt så gör man det bäst genom att direkt börja köra under låg belastning. Halva den uttagna motoreffekten kommer då att gå åt till att värma converteroljan. Inget kan ta skada genom detta förfarande. Ju mera kconvertern slirar nder varmkörning desta snabbare blir oljan varm, Runt 85 grader Celcius är normal drifttemperatur på converteroljan
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

TobbeO (trådstartaren)

#5 » 21:22:47, 08-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Akkaman, hur gör man med urkopplingsventilen, ska den vara i läget att den frikopplar, då verkar lådan jobba för motorvarvet sjunker när man lägger I handbromsen. Om ventilen är i andra läget hur påverkar det cirkulationen i lådan, får man cirkulation då? Att den värmer via motorn och oljekylaren fungerar ju bara om man har cirkulation
När har jag cirkulation I lådan och kan lämna den så I 30 min
TobbeO
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:14:43, 11-02-2020
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 620

torbjorn_forsman

#6 » 22:01:32, 08-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rent allmänt är det en dålig idé att varmköra en motor på tomgång. Bättre att den får göra nyttigt arbete så snart den tål belastning efter kallstart, så att gångtiden innan den är uppe i full arbetstemperatur blir så kort som möjligt. Akkamaans förslag om rejäl motorvärmare (t ex dieseleldad värmare eller en kraftig slangvärmare med termostat och cirkulationspump), som kan få upp kylvattentempen till åtminstone 60 °C innan start, är mycket bra!

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

fretchi

#7 » 22:03:52, 08-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Krångla inte till det. Motorvärmare i ett par timmar i kyla. Starta som vanligt och låt motorn gå på förhöjd tomgång i 15-20 minuter innan du drar iväg. Svårare än så behöver man inte göra det. Convertern snurrar ju och oljan pumpas runt oavsett om man har växel i eller ej.

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

akkamaan

#8 » 22:11:40, 08-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

TobbeO skrev:Akkaman, hur gör man med urkopplingsventilen, ska den vara i läget att den frikopplar, då verkar lådan jobba för motorvarvet sjunker när man lägger I handbromsen. Om ventilen är i andra läget hur påverkar det cirkulationen i lådan, får man cirkulation då? Att den värmer via motorn och oljekylaren fungerar ju bara om man har cirkulation
När har jag cirkulation I lådan och kan lämna den så I 30 min

Urkopplingsventilenaktiveras väl bara av bromspedalen. Om du har två bromspedaler, hö-vä sida så har jag förmig att urkopplingsventilen går på den vänstra pedalen men jag är lite osöker på det.
När det gäller urkopplingsventilens funktion så frilägger den kopplingspaketen i power-shift växellådan när man bromsar fast maskinen vid skoplyft av grus/jord/sten samtidigt som man gasar upp varvtalet på hydraulpumpen utan att man behöver lägga växeln i neutrallläge.
En annan viktig funktion för urkopplingsventilen är att ge bromsarna bättre effekt vid hastig inbromsning. Om maskinen rullar så är det två olika rörelseenergi elelment som ska bromsas in. Den viktigaste är maskenens egen totala rörelseenergi. Men den roterande rörelseenergi massan i hela drivlinan ska också bromsas in. Om man kopplar ur transmissionen så går inte bromseffekten åt att bromsa drivlinans converter och kopplingspaketen i powershift växellådan.
Att koppla ur vid hastig inbromsning är ett råd som man alltid gett vi både bilkörning och lastblskörning.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

akkamaan

#9 » 22:25:15, 08-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här en LÄNK till en instruktionsbok för din hydraultransmission där allting förklaras hur hela transmissionen fungerar
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

TobbeO (trådstartaren)

#10 » 23:37:46, 08-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack alla ,med Fretchis ,Forsmans svar och Ackermaans svar/länk (Har nu läst på)så fick jag svar på frågorna och förstår att det cirkulerar hela tiden genom värmeväxlaren
Motorvärmare och lättare varmkörning blir kanon.

Vad tror ni om en oljevärmare till konvertern, är det överkurs? Har nämligen över en till en Bubbla.
TobbeO
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:14:43, 11-02-2020
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 620

akkamaan

#11 » 23:58:03, 08-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

TobbeO skrev:Vad tror ni om en oljevärmare till konvertern, är det överkurs?

Kanske ett roligt projekt men det är "over thinking" och kommer inte att göra dig lyckligare, snarare mera bekymmer
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

TobbeO (trådstartaren)

#12 » 00:05:07, 09-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då skrotar vi det. Tack

1 person gillar det här inlägget.
TobbeO
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:14:43, 11-02-2020
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 620

osla

#13 » 06:30:59, 09-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan ta ett exempel från jobbet, vi hade en L60F som alltid stod ute året om, i slutet hade den gått 20-25 tusen nånting och den transmission var inte kry, den drev betydligt mycket sämre än maskinerna som stått inomhus hela livet fast dom gått mellan 30-50 tusen timmar. Och varm gick den vid hjulning och att det var just den maskin som stått ute, så jag menar att det är viktigt med varm körning av lådan.
Och motorvärmare är obligatorisk

1 person gillar det här inlägget.
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

akkamaan

#14 » 06:42:03, 09-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sak som kanske inte fungerar som det ska när det är iskallt i converter och växellåda kan vara frihjulet på ledskenan i convertern. Om inte frihjulet kan ta spjärn då då det går tungt så blir det ingen momentförstärkning och maskinen úpplevs som svag. Att frihjulet blir slitet och "släpper" är inte ovanligt på äldre maskiner.
Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

fretchi

#15 » 10:48:32, 09-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

På en gammal maskin är det väl inte säkert det sitter någon frihjulsfunktion i statorn. Den är väl egentligen bara till för att ge motorbroms.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se