Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Startmotor klickar på LM 218 TD

17 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

pelgaker (trådstartaren)

#1 » 19:23:30, 11-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Har haft en LM 218 TD några år och den har gått som en klocka.

Senaste månaderna har den blivit mer och mer svårstartad på så sätt att startmotorn endast "klickar" när man trycker på startknappen. Provar man att starta upprepade gånger så går den igång till slut.

Har provat flertalet saker som jag funnit här på forumet:
- Bytt batterier
- Bytt startmotor till en https://www.vikabacken.se/product/start ... -1053-1113
- Bytt kablage mellan batteri och startmotor (50mm2)

Dessvärre kvarstår felet.

Jag har provat att dra runt motorn manuellt genom att dra i fläktremmen, det går men är mycket tungt.
Kuggkransen ser ok ut tycker jag.

Vore tacksam för fler förslag på hur jag kan felsöka vidare. Det känns spontant som att startmotorn inte orkar dra runt motorn?

Tack!

// Peter
pelgaker
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:50:07, 03-08-2013
Ort: Skurup
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 218 TD



Hymas 89

#2 » 20:56:22, 11-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser att du bytt +kabeln mellan batteri och startmotor. Hur är det med - kabeln, jorden?
Resultatet blir inte bra. Man gör det bra.

2 personer gillar det här inlägget.
Hymas 89
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:48, 01-09-2015
Ort: Åmål
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hydrema 906 D
BM 800
BM600
Artic Cat 550 traktorreggad

torbjorn_forsman

#3 » 21:23:47, 11-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om den klickar är det mest troligt att den får dåligt med manöverspänning till solenoiden (den klena kabeln till solenoiden, kl 50).
Mät spänningen mellan manöveranslutningen och startmotorns stomme vid startförsök, om den är mer än någon enstaka volt lägre än batterispänningen så bör man nog söka fel i den kretsen. Kanske spänningsfall i tändningslås/startknapp eller någon förreglingsbrytare, dålig kontakt i någon kabelskarv etc.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

pelgaker (trådstartaren)

#4 » 16:32:16, 12-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stort tack för svar!

Mekat vidare lite idag och kopplade en brytare direkt mellan plus-polen på startmotorn och manöveranslutningen på densamma för att minimera spänningsfall men dessvärre utan resultat.
Gjorde ett par filmer, en på hur det låter när startmotorn klickar och ett på startmotorn demonterad. Ger detta några ledtrådar eller har ni ideer på annat jag kan testa?

Minus-kabeln mellan batteri och minus-pol på startmotorn är också bytt sedan tidigare.

Klickande startmotor
https://youtube.com/shorts/xxwvoMa18IY

Demonterad startmotor
https://youtube.com/shorts/K4bxccO0ohg

Kuggkransen
Bild
pelgaker
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:50:07, 03-08-2013
Ort: Skurup
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 218 TD

Mattias_E

#5 » 16:48:34, 12-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har samma problem på IH:n. Kan starta kanon ett antal gånger för att vid nästa försök bara stå och klicka. Spelar ingen roll om jag trycker startknappen som tidigare ägare har satt dit eller jag byglar framme på startmotorn. Har vid två tillfällen lossat på +-matningen från batteriet framme på startmotorn och spänt igen och då har den hoppat igång direkt. Kontaktytorna ser fina ut så och batteriet är helt nytt så jag antar att det mest är tillfälligheten som spelat mig ett spratt här.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

osla

#6 » 17:14:23, 12-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får jag gissa så är den nya startmotorn någon Kina tillverkat som är kopierat från hur originalet ser ut, jag gissar alltså på att den nya starten inte är iordning
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

Ähee

#7 » 18:54:07, 12-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

När startmotorn är lossad på film, första gången så går startmotorn långsamt och andra gången snabbt,
Någonstans försvinner spänningen till startmotorn, eftersom du har gått igenom strömkablarna så tror jag på att solenoiden i startmotorn har skitiga kontaktytor,
Det är lätt att komma åt och putsa dem under stora locket, däremot är det troligtvis inte så populärt om du vill reklamera startmotorn att du varit där inne och pillat,

Den gamla startmotorn kanske har samma fel?
Göra rent kontaktytor på dens solenoid?

Edit har du en huvudbrytare som kan krångla?

Solenoiden kan ev vara justerbar, och det är isåfall möjligt att kopparblecket som ska sluta kontakten precis knappt når fram långt nog.
Naturvårdsverket en samlingsplats för aktivister. :myzsko:
Ähee
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:48, 22-10-2019
Ort: Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor

pelgaker (trådstartaren)

#8 » 21:58:29, 12-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stort tack igen, detta är verkligen ett fantastiskt forum!

Det känns verkligen som det är själva startmotorn som strular och idag kopplade jag förbi allt och körde nya och nyladdade batterier och nya kablar direkt mot starten (byglade även förbi huvudbrytaren) utan framgång.

Får bli att kolla i den gamla startmotorn enligt Ähees förslag och testa att skruva tillbaka den igen. Men det tar nog några dagar innan jag hinner. Återkommer med rapport!

/ Peter

1 person gillar det här inlägget.
pelgaker
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:50:07, 03-08-2013
Ort: Skurup
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 218 TD

torbjorn_forsman

#9 » 22:22:37, 12-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har förresten nyligen råkat på ett liknande problem. Tidvis klickande startmotor (eller rättare sagt hördes det inte ett ljud från den) på grannens bil, en VW Golf från mitten av 90-talet. Jag hade mätt en del och trodde mig vara säker på att det ibland inte kom fram manöverspänning till startmotorn - alltså säkert krångel med tändningslåset. Eftersom det är rätt svåråtkomligt på en sån där bil, blev det en separat startknapp istället. Det fungerade bra ett par dar men sen började startmotorn klicka igen. Mer mätningar, nu kunde jag fastställa att det verkligen kom fram spänning och solenoiden drog rimlig ström, men inget hände ändå. Alltså definitivt fel på startmotorn! Till saken hör att startmotorn byttes för något år sedan mot en som var köpt på skroten och till råga på allt visade sig vara en anonym piratstartmotor. Det har visat sig att den brukar komma igång om man knackar lätt på solenoiden. Det blir nog till att renovera originalstartmotorn och sätta tillbaks den.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

MN

#10 » 05:59:09, 13-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänderna på kuggkransen är uppsmidda med åsar! Fram med filen.
M
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

processengine

#11 » 20:22:34, 13-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

När startmotorn klickade back in the days knackade man på den med hammaren, eller via nån järnstång om man inte kom åt. Oftast funkade det sedan. Då visar det ju om problemet är ström eller manöverrelaterat eller beror på startmotorn, om kolen hängt sig tex.
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre

torbjorn_forsman

#12 » 20:55:02, 13-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Moderna (sent 80-tal och framåt) startmotorer som kan vara försedda med permanentmagneter bör man inte knacka på. Åtminstone inte hårt. Magneterna kan spricka eller lossna från statorhuset då. Där får man nöja sig med att knacka på solenoiden.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

processengine

#13 » 21:46:27, 13-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Moderna (sent 80-tal och framåt) startmotorer som kan vara försedda med permanentmagneter bör man inte knacka på. Åtminstone inte hårt. Magneterna kan spricka eller lossna från statorhuset då. Där får man nöja sig med att knacka på solenoiden.

Så kan det vara, man får väl ha lite känsla när man knackar :smile2:
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre

InläggDetta inlägg har raderats av processengine den 21:47:30, 13-11-2023.
Anledning: Dublett

valberga

#15 » 16:49:50, 14-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tittade på filmen nu och som jag hör det så släpper du startnyckeln när du hör klicket.
Skulle vara intressant att få veta vad som händer, om du håller kvar nyckeln ,i startläge efter du hört klicket.
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli

1 person gillar det här inlägget.
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se