Det lär väl bli att felsöka på samma sätt som på en bil av motsvarande generation.
Känn på gaslänkaget och försök hitta det ställe som kärvar, ev returfjäder som har lossnat eller gått av etc. Kanske kan vara idé att koppla isär länkaget vid hävarmen på insprutningspump/regulator för
felsökning. Hittar du någon led eller länk som går tungt, se över hur den är gjord och bedöm vad som kan behöva göras med den (leda upp, smörja, plocka isär och putsa upp delar, rikta ev böjda hävarmar eller kanske något helt annat).
Beträffande värmeproblemet, börja med att kolla om vattenslangar/rör före och efter värmepaketet blir varma. Troligen finns det en värmekran, kolla att vajrar/länkar till den är hela och rätt justerade så kranen rör sig mellan ändlägena. Ev kan det stå
luft någonstans så att vattencirkulationen inte kommer igång, det kanske finns en luftnippel på någon hög punkt där luft kan samla sig, det borde stå i
instruktionsbok eller VHB i så fall.
Om motorns
termostat är trasig så den ständigt står öppen, så är det mycket troligt i kylan som råder nu att motorn aldrig blir så varm att det blir någon nämnvärd
värme i hytten. Dessutom kommer i så fall det mesta av flödet från vattenpumpen att gå till kylaren och det blir inte mycket varmvatten över till värmepaketet.
Tänk också på att i sträng kyla så klarar sig en dieselmotor på tomgång eller vid lätt last nästan utan vattenkylning, det är fullt normalt att motorn aldrig blir varm om man försöker varmköra på tomgång eller har dragit på hyttvärmen för fullt innan motorn är varm. Ta för vana att köra tills motorn är uppe i normal
temperatur innan du drar på värme och fläkt i hytten. Och håll koll på tempmätaren under körning, dra ner på hyttvärmen om den har tendens att sjunka.