Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilket ventilpaket på LM621?

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

larslennart (trådstartaren)

#1 » 16:47:16, 04-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, jag införskaffade en LM 621 för några år sedan att ha på gården till lite allt möjligt.
Maskinen hade inga bromsar när jag fick den så fick skaffa nya slavcylindrar då det var dem som hade gett upp, golvet i hytten var också väldigt dåligt så satte in ett nytt i durkplåt. Till min sambos förtret så läckte den i stort sett i alla cylindrar och lämnade fläckar på betonggolvet i ladan så fick renovera alla när jag ändå höll på för att få lite lugn och ro med mitt projekt. Sedan var det elen där i stort sett det enda som fungerade var startknappen till motorn, satte i en ny säkringshållare med flatstift så vaknade det mesta till liv igen förutom ett par kablar som jag fick dra om, bytte all belysning till LED utom strålkastarna uppe på hytten då jag tyckte dem var för dyra så satte in vanliga H4 istället. Motor och transmission går fint, har påbörjat en service med filter och oljor men tar motorn och transmissionen till våren när det blir lite värmare tänkte jag.

Nu kommer jag till frågan i titeln, lastaren sjunker trots att alla cylindrar är nyligen renoverade, misstänker att det är ventilpaketet som behöver ses över men när jag har kört lite finlir med maskinen har jag stört mig lite på spakarna till ventilpaketet och dess glapp och funderat på om man kan sätta i ett annan ventilpaket med joystick istället. Tyvärr så kan jag väldigt lite om hydraulik och vänder mig därför till kunniga här på forumet:
Går det bra att sätta in ett modernare ventilpaket med joystick istället för original?
Vill gärna ha med tredje funktion då detta finns på maskinen idag trots att jag använder den sällan.
Är det någon här som har gjort något liknande på sin baklastare och har tips?
Om det går vilket paket skulle då passa med pumpen?
Hydraul pumpens kapacitet är 145l/min med arbetstryck på 115kp/cm2 har jag läst mig till.

Tack på förhand.
larslennart
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:41:02, 12-02-2020
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Lm 621 -74



Jac

#2 » 16:58:25, 04-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta har diskuterats tidigare i olika trådar.
Jac @ 640 baklastare, flytta lastarspakar till andra sidan i hytten?

Behöver inte nödvändigtvis byta ventilpaket, i någon av länkarna nämns en ombyggnad där små cylindrar kopplas in på spaklänkaget eller bakpå ventilen. Dessa små cylindrar körs sedan av servospakarna.
Låter enkelt men det ansågs fortfarande dyrt och omständigt.
Behövs servotryck också, ackumulator med tryckreduceringsventil som matas från pumpen när man drar i en spak bör funka men det måste finnas nån manuell funktion kvar så man kan ladda den när man startar från noll.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

larslennart (trådstartaren)

#3 » 17:19:51, 04-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Jac, läst igenom trådarna nu och det låter som en dyr och invecklad historia, upp mot 50tusen stod i en tråd. Då är det ju betydligt billigare med ett nytt ventilpaket som styrs med joystick. Om nu det finns sådana ventilpaket som är kompatibla med maskinen att få tag i??
larslennart
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:41:02, 12-02-2020
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Lm 621 -74

Jac

#4 » 09:37:41, 06-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns ventilpaket i passande storlek som är gjorda för servostyrning men dom kostar också pengar. I tillägg blir det mycket meck att få ordning på alla rör, evt. byta delar av det mot slangar. I tillägg är det inte säkert du får lika bra köregenskaper, lastarens originalpaket har nog slider med krypspår anpassade för lastare, köper du ett universal ventilpaket så får du inte det.
Du behöver fortfarande servotryck ack inkl. ventiler.

Jag kan inte se att komponentkostnaden skulle bli lägre om man byter ventilpaket.

Kostnaden som står i tråden var väl med arbetskostnad men det blir säkert några tiotusenlappar iallafall.

Du kan ju dra iväg ett mail til ES-Hydagent eller nån sån och höra vad dom vill ha för en hög med delar.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Tom N

#5 » 19:47:23, 06-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Joystick kan man ju också åstadkomma med vajer-styrning exempelvis. Ett lastarpaket med joystick-styrning borde inte springa iväg så jäkligt, även om hydraulkomponenter överlag har en tendens att göra hyfsade hål i plånboken.

Sen om det finns gott om lastarpaket som sväljer 145 l/min har jag ingen uppfattning om.

Sen kanske det även skulle gå att knåpa dit vajerstyrning på ett originalpaket? Originalprylarna är ju oftast det som är bäst lämpade för uppgiften ändå. Ett begagnat kanske går att uppbringa ifall det gamla är kass?
Tom N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:49, 12-04-2020
Ort: Marks Kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Buster 400

Jac

#6 » 12:04:16, 07-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var nämnt i nån av dom tidigare trådarna i länksamlingen, att manövrera dom redan ganska tungmanövrerade ventilerna med wire är nog ett steg i fel riktning.

Ett lastarpaket hade absolut varit en bra start men jag har inte klarat att finna något i närheten av 145 lpm.


En möjlighet skulle kunna vara att få tag på ventilpaket från nån skrotad modernare Volvo lastmaskin med servospakar.
Vet dock inte hur hyggliga komponentpriser är från en skrot.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#7 » 17:21:11, 07-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tidig L50 ser ut att ha passande storlek på ventilpaket och har servospakar: https://www.volvoce.com/global/en/produ ... eries/l50/
Även L60E: https://www.volvoce.com/global/en/produ ... ries/l60e/


Ett sånt här ställe skulle man kunna fiska på: https://www.warwick-ward.com/parts/used ... -blocks/78
Ser ut som dom har ett L60E ventilblock

Edit: L60E är ju såklart för ny, den har variabel pump och LS ventil. Ska du använda den ventilen så måste du byta pumpen också…
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

akkamaan

#8 » 03:53:17, 08-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

larslennart skrev:Nu kommer jag till frågan i titeln, lastaren sjunker trots att alla cylindrar är nyligen renoverade, misstänker att det är ventilpaketet som behöver ses över men när jag har kört lite finlir med maskinen har jag stört mig lite på spakarna till ventilpaketet och dess glapp och funderat på om man kan sätta i ett annan ventilpaket med joystick istället. Tyvärr så kan jag väldigt lite om hydraulik och vänder mig därför till kunniga här på forumet:
Går det bra att sätta in ett modernare ventilpaket med joystick istället för original?
Vill gärna ha med tredje funktion då detta finns på maskinen idag trots att jag använder den sällan.
Är det någon här som har gjort något liknande på sin baklastare och har tips?
Om det går vilket paket skulle då passa med pumpen?
Hydraul pumpens kapacitet är 145l/min med arbetstryck på 115kp/cm2 har jag läst mig till.

Tack på förhand.


Vilket serienummer har din BM LM621?
Det finns en verkstadhandbok på Downloads. Den ger lite motsägande information på hydraulschemat kontra reparationsanvisningarna för riktningsventilen. På schemat finns ingen shockventil för lyften inritad men i reparetionsanvisningen finns en shockventil för lyften på de tidigare LM621 versionerna fram till och med tillv.#2000 som har en Dowty-Husco riktningventil. Om lyften sjunker så kan det också bero på att shockventilen läcker av nån anledning. Det kan vara pga att fjädern som håller trycket har tappat spänsten, eller att det satt sig ett litet skräp under shockventilens kula/kägla. Ett annat fel kan vara att riktningsventilens slid inte centrerar sig i ett exakt neutralläge. Att sliderna skulle vara så nedslitna att att slidläckaget ökat skulle jag vilja sätta som det sista felalternativet eftersom det skulle innebär att du måste byta ut ventilpaketet. OK, en sista felkälla. Ventilblockt kan ha fått en intern spricka vilket kan vara väldigt svårt att hitta eller felsöka fram.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Jac

#9 » 13:34:43, 10-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte lite på det att nästan alla ventilproducenter erbjuder en dubbelverkande slid med flytläge...
Första tanken är att den är avsedd för lyftarmarna på en hjullastare. Kanske har den då också krypspår anpassade för detta?
Att sliden skulle ha speciella krypspår och att detta inte nämns i databladet kan tyckas märkligt men i hydraulikvärlden skulle jag vilja säga att det är helt normalt beteende...

Eller så har den bara universal krypspår plus flytläge. Kanske är det gott nog?
Kanske har dom en perfekt lastarslid men den står bara inte i katalogen? Det här är faktiskt ganska troligt.

Är man intresserad så ska man naturligtvis ta kontakt med återförsäljare och fråga så mycket så möjligt, dock så gäller det att få tag i rätt gubbe att snacka med.




OilControl D16 och Walvoil DS180 är två ventiler i rätt storlek som kan styras med servospak och det finns slid med flytläge.

Nordhydraulic RS270 och RS280 har också rätt kapacitet men säljs inte längre nya. Google säger att dom har använts på bl.a. Loglift timmerkran för lastbil, kanske går det att hitta nåt beggat och plocka bort några sektioner.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se