Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Spola igenom convertern på nåt sätt?

24 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

osla

#16 » 14:41:46, 21-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skillnaden är säkerligen att under dom 50 år som gått så har någon hemmapulare bytt startmotor till billigaste eftermarknads skräpet som finns, som då har all möjlig brist på kvalité. Sen har säkert någon glömt nån bult på lådan så det regnar in. För det fungerade ju för 50 år sen då dom kom från fabrik
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590



kimmen

#17 » 15:09:54, 21-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du ska byt olja, kan man då inte göra som man gör med automatlådor på bilar, man kör ut oljan, under tiden fyller man på ny olja tills den ser bra ut som kommer ut
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

bkv22 (trådstartaren)

#18 » 15:59:28, 21-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

osla skrev:Skillnaden är säkerligen att under dom 50 år som gått så har någon hemmapulare bytt startmotor till billigaste eftermarknads skräpet som finns, som då har all möjlig brist på kvalité. Sen har säkert någon glömt nån bult på lådan så det regnar in. För det fungerade ju för 50 år sen då dom kom från fabrik


Mja, den som köpte den ny och som har ägt den tills jag köpte den var ett företag, en s k grusgrop. Och startmotorn är mycket riktigt bytt (minst) en gång och till en Mahle, inget skräp. Den sitter med tre muttrar och det är svårt att göra fel och även om man skulle strunta i en mutter kommer inget vatten in.
Däremot kan säkert något som missats på själva kåpan vid nåt tillfälle orsakat att det kommit in vatten.

Byta olja under drift...nja...vi pratar om 20 liter och det känns inte som rätt metod. Man oljan flyter ju på vattnet så det första som kommer ut borde vara det som är mest vatten i.
** KUNNSKAP ÄR MACKT ** :cool:
bkv22
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:45:13, 14-02-2018
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM641

Hymas 89

#19 » 18:58:48, 21-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag för 20 år sedan gick igenom isen med traktorgrävaren, blev det vatten i konverten.
Jag tömde ur oljan och fyllde på ny, lossade ena slangen till oljekylaren.
Startade maskinen och olja kom ur slangen, stängde av motorn fyllde på olja startade igen. Fortsatte tills det kom ren olja ur slangen.
Detta var en JCB3D från 1977, om det funkar på din maskin vet jag ej. Men det fungerade på min.
Resultatet blir inte bra. Man gör det bra.
Hymas 89
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:48, 01-09-2015
Ort: Åmål
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hydrema 906 D
BM 800
BM600
Artic Cat 550 traktorreggad

torbjorn_forsman

#20 » 19:55:48, 21-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mahle var ju ursprungligen en ren mekanikfirma som bl a gjorde aluminiumkolvar och filter. Senare har de utvecklats till en "kartongfirma" som säljer alla möjliga fordonsreservdelar från billiga tillverkare men under eget namn, ungefär som t ex Biltema. Så jag skulle inte ta för givet att en startmotor som det står Mahle på är särskilt högklassig.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

osla

#21 » 21:10:47, 21-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte bultarna till startmotorn som menas då vatten kommer in i transmission en, det är bultar för eventuella fästen eller där lådan kanske bultas ihop på något sätt, eller en avbruten avluftningshatt
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

fretchi

#22 » 22:37:53, 21-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

bkv22 skrev:
QV_ skrev:Eftersom en BM 641 är rätt gammal och oljan är grå så har inte servicen skett enligt planen.
Att då saker går sönder är ju inte tillverkarens fel, utan brukarens.


Den kanske har körts 25 timmar sen jag köpte den och då var den inte grå. Man ska väl knappast behöva byta oljan var 20:e timme?
Det jag vill pålysa är ett konstruktionsfel, vatten i oljan bör inte behöva göra att en startmotor går sönder och man borde ha gjort den tätare eftersom vatten och fukt uppenbarligen kan komma in i den på annat sätt.

Har sett konstruktioner där startmotorn i princip är lägsta punkten (på bilen) och den är konstant utsatt för både vattenstänk, damm och annat och ändå håller den galant år ut och år in. Så visst går det.


Och jag har en likadan maskin och oljan är lika röd och fin som när jag bytte den för 5 år sedan. Trots att den står ute året om. Uppenbarligen står ju något inte rätt till med din maskin. Kolla upp de tidigare nämnda punkterna där det ev. kan läcka in vatten.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

QV_

#23 » 11:45:31, 22-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

samt att "brukare" skall läsas som någon som ägt maskinen. Det behöver alltså inte vara nuvarande ägare som gjort något fel. Det kan mycket väl vara fel där som inte ännu är hittade från något tidigare "fulmeck".

Jag har fortfarande 3-4 fel kvar på fruns A3 som är lokaliserade men inte åtgärdade.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

kimmen

#24 » 12:32:55, 22-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lådan ventileras någon stans, hur ser det ut där, suger den in regnvatten?
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se