Min Mahle startmotor på min 641:a började bråka och har gjort det ett längre tag. Hängde sig och började dra sämre så jag lämnade den till en snubbe som kan dessa utan och innan.
- Tyvärr, den är slut som artist sa han, knappast värd att renovera. Det som har hänt är att det kommit in vatten i den och detta har fått den att rosta och väntar man för länge så blir lager och annat permanent skadat.
Jaha, bara att byta då.
- Men sa han, du kommer att få detta problem igen om du inte byter olja i convertern. Det är vatten i den - kan både vara kondensvatten och inträngande vatten - och detta hamnar då i startmotorn. Packningarna och o-ringarna i startmotorn klarar den feta oljan men inte vatten, speciellt inte om den är i uppvärmd form = ånga så det är av yttersta vikt att byta oljan regelbundet.
Och det måste dessutom göras två gånger; först tar man ut filtret och rengör det och sätter tillbaka det. Sen varmkör man den och tappar ut oljan och rengör filtret igen. Sen varmkör man den igen och tappar även ut den oljan. Sen i med ny olja och ett nytt filter. Då är man i mål.
Hm. En dunk olja på 20l (10W-30, Agrol) kostar en tusenlapp så det vore ju skönt om man slapp två omgångar. Finns det nåt sätt att få convertern ren från vatten på ett annat, enklare sätt? Jag kollade just och oljan är alldeles grå så den är garanterat vattenskadad...