Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Spola igenom convertern på nåt sätt?

24 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

bkv22 (trådstartaren)

#1 » 21:04:42, 11-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min Mahle startmotor på min 641:a började bråka och har gjort det ett längre tag. Hängde sig och började dra sämre så jag lämnade den till en snubbe som kan dessa utan och innan.
- Tyvärr, den är slut som artist sa han, knappast värd att renovera. Det som har hänt är att det kommit in vatten i den och detta har fått den att rosta och väntar man för länge så blir lager och annat permanent skadat.
Jaha, bara att byta då.
- Men sa han, du kommer att få detta problem igen om du inte byter olja i convertern. Det är vatten i den - kan både vara kondensvatten och inträngande vatten - och detta hamnar då i startmotorn. Packningarna och o-ringarna i startmotorn klarar den feta oljan men inte vatten, speciellt inte om den är i uppvärmd form = ånga så det är av yttersta vikt att byta oljan regelbundet.

Och det måste dessutom göras två gånger; först tar man ut filtret och rengör det och sätter tillbaka det. Sen varmkör man den och tappar ut oljan och rengör filtret igen. Sen varmkör man den igen och tappar även ut den oljan. Sen i med ny olja och ett nytt filter. Då är man i mål.

Hm. En dunk olja på 20l (10W-30, Agrol) kostar en tusenlapp så det vore ju skönt om man slapp två omgångar. Finns det nåt sätt att få convertern ren från vatten på ett annat, enklare sätt? Jag kollade just och oljan är alldeles grå så den är garanterat vattenskadad...
** KUNNSKAP ÄR MACKT ** :cool:
bkv22
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:45:13, 14-02-2018
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM641



torbjorn_forsman

#2 » 21:27:44, 11-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oljan är inte förstörd bara för att den är vattenblandad, det går bra att koka ur vattnet. Finns beskrivet i tidigare trådar.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

bkv22 (trådstartaren)

#3 » 22:30:57, 11-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK, men det verkar rätt omständligt och slabbigt. Sen måste man ha tillräckligt stort kärl för ändamålet samt lite andra pinaler. Jag är faktiskt beredd att satsa på ny olja men jag såg gärna att jag klarade mig med en dunk.
** KUNNSKAP ÄR MACKT ** :cool:
bkv22
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:45:13, 14-02-2018
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM641

Michael Meier

#4 » 22:36:51, 11-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Även om det känns svettigt kostsamt med oljebyten för att få ur vattnet, plus startmotorbyte ( ) .. klarar du dei med en dunk extra, välj det framför att fortsätta köra med vattenberikad olja.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

fretchi

#5 » 23:09:48, 11-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Två dunkar olja är billigt jämfört med en utbytes hydraultransmission. Just sayin'

2 personer gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

osla

#6 » 18:33:52, 12-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nackdelen med att äga maskiner, dom kostar i underhåll. Se det som att det kommer göra maskinen gott och du kommer slippa bekymmer. 2 tappningar med lite körning mellan dom är nog det minsta för att få ur det mesta av vattnet.
Sen vill jag minnas att jag läst om något med avluftningen av lådan, om det var hatten som var borta, eller om det kunde vara borta nån bult på ovansidan av lådan. Oavsett vilket så var slutklämmen att vatten utifrån (regnvatten, snö som smälter mm) rinner in i transmission en. Så det kan ju vara läge att se över det också så slipper du det kanske igen. Det är här på maskinisten jag läste det, men jag kommer inte ihåg vilken maskin det gällde, men bm baklastare är jag ganska säker att det gällde
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

bkv22 (trådstartaren)

#7 » 19:07:15, 12-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, faktum är att jag funderar på att låta den stå till våren då man kan göra det utan att behöva frysa. Har också läst nåt om avluftning och regnvatten men jag tror det var på större maskiner.
Att oljebytet blir av råder inget tvivel men jag funderade på om det fanns någon genväg för att slippa göra av med två uppsättningar olja.

Sen har jag funderat på det han sa (som var väldigt erfaren hörde man): mellan startmotorn och convertern är det väl i runda slängar över en halvmeter så hur kan vatten i denna ta sig hela vägen till startmotorn? :klia: Det sitter ju dessutom ett stort svänghjul i vägen och enda öppningen på startmotorn är där bendixdrevet tittar fram.
Utveckla gärna.
Senast redigerad av bkv22 19:17:07, 12-12-2023, redigerad totalt 2 gånger.
** KUNNSKAP ÄR MACKT ** :cool:
bkv22
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:45:13, 14-02-2018
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM641

fretchi

#8 » 19:15:57, 12-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Convertern sitter i anslutning till svänghjulet och dräneras via transmissions/sprängkåpan. Så startmotorn är mer eller mindre stänksmord. Därför krävs oljetätad startmotor.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Turbodiesel

#9 » 19:33:56, 12-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Startmotorn sitter princip i en oljestorm, du har helt öppet mellan växellådan & svänghjulskåpan. Oljan återförs till växellådan av svänghjulets fläktverkan.

Det har å andra sidan ingen betydelse, är oljan grå så finns där vatten.

Var det startens elmotorsida som var rostig, då gissar jag däremot att vattnet tagit sig in i den utifrån, som vanligt. Det händer även på vanliga 'torra' startmotorer som sitter oskyddat.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

bkv22 (trådstartaren)

#10 » 22:16:13, 15-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

fretchi skrev:Convertern sitter i anslutning till svänghjulet och dräneras via transmissions/sprängkåpan. Så startmotorn är mer eller mindre stänksmord. Därför krävs oljetätad startmotor.


Hur menar du dräneras? Convertern är väl ett slutet system likt en automatlåda på en bil? Oljestorm? Delas alltså oljan i konvertern med det man på bilar kallar sprängkåpan? På en bil är detta ett tomt men ändå skyddat utrymme, det ska alltså inte kunna komma in varken vatten eller olja där. Men det gäller alltså inte denna konstruktion? :huh:

Sen råkar jag ut för ett annat problem. Tydligen ska man inte sätta i den nya startmotorn förrän man dränerat den från olja två gånger. Men hur ska man då kunna starta upp och varmköra den mellan gångerna, man har ju ingen reservstartmotor för detta ändamål direkt?
** KUNNSKAP ÄR MACKT ** :cool:
bkv22
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:45:13, 14-02-2018
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM641

Turbodiesel

#11 » 23:00:12, 15-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Startmotorn överlever några varmkörningar utan problem.

Svänghjul, startmotor & converter är våtlöpande (oljebad i olika grad) på många maskiner, men torra varianter som på bilar förekommer.

Leta noga för att försöka hitta var vattnet tar sig in, kolla speciellt ovanpå svänghjulskåpan, där finns några fästhål som ofta saknar skruvar. Samt att avluftningshatten är hel, och inte är belamrad med skit runt om.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

pbv301

#12 » 12:39:36, 18-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min erfarenhet är att vattnet som förstör startmotorerna på 621/641 kommer droppande via hålet för avgasröret i motorhuven.

/awwd
pbv301
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:02, 20-11-2012

bkv22 (trådstartaren)

#13 » 11:52:34, 21-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

För mig låter allt detta rätt konstigt, startmotorer till olika fordon har gjorts i 100 år eller mer och på många fordon sitter dom alldeles vansinnigt utsatt till utan att det utgör något större problem där men på just dessa modeller har man inte lyckats göra dem helt täta så att vatteninträngning kan ske. Borde vara en bit-av-kaka för tillverkarna tycker man.
** KUNNSKAP ÄR MACKT ** :cool:
bkv22
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:45:13, 14-02-2018
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM641

QV_

#14 » 12:40:54, 21-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom en BM 641 är rätt gammal och oljan är grå så har inte servicen skett enligt planen.
Att då saker går sönder är ju inte tillverkarens fel, utan brukarens.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

bkv22 (trådstartaren)

#15 » 13:36:57, 21-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:Eftersom en BM 641 är rätt gammal och oljan är grå så har inte servicen skett enligt planen.
Att då saker går sönder är ju inte tillverkarens fel, utan brukarens.


Den kanske har körts 25 timmar sen jag köpte den och då var den inte grå. Man ska väl knappast behöva byta oljan var 20:e timme?
Det jag vill pålysa är ett konstruktionsfel, vatten i oljan bör inte behöva göra att en startmotor går sönder och man borde ha gjort den tätare eftersom vatten och fukt uppenbarligen kan komma in i den på annat sätt.

Har sett konstruktioner där startmotorn i princip är lägsta punkten (på bilen) och den är konstant utsatt för både vattenstänk, damm och annat och ändå håller den galant år ut och år in. Så visst går det.
** KUNNSKAP ÄR MACKT ** :cool:

1 person gillar det här inlägget.
bkv22
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:45:13, 14-02-2018
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM641


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: kymi och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se