Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

LM 218 som tjuvstannar

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

Zetor5611 (trådstartaren)

#1 » 21:03:35, 29-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skaffade en gammal 218 för en tid sen. Till en början gick den som en klocka men så en kväll i vintras när den stod på tomgång så börjar den gå sämre och sämre , hann in i hytten och försökte gasa upp den men det hjälpte inte den stannade. Gick sedan inte att få igång igen. Eftersom det var första vintern vi har den tänkte jag att det kanske frös i bränslet så tömde tanken , bytte bägge filterna samt tömt o gjort rent vatten avskiljaren. maskinen gick bara på blankdiesel hos förre ägaren och kör själv bara på det. Nu har jag 3 gånger luftat den och fått den att gå riktigt i ca 15-20 minuter sen börjar den gå illa ryka svart för att sedan stanna. tänker att den drar tjuvluft men var börja leta ? Vanlig 1113 motor med bosch pump. Tacksam för tips om någon haft liknande problem
Zetor5611
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:42:42, 09-01-2016
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: zetor5611 , ih276



Tracdoc

#2 » 21:38:51, 29-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla ledningen mellan tank-matarpump även anslutningarna, även tätningen i renarglaset. Är det en stål eller tyg omspunnen slang från tanken så kolla den extra noga eller byt oavsett.

2 personer gillar det här inlägget.
Tracdoc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:53, 23-02-2020
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Michael Meier

#3 » 10:13:09, 30-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och den kamdrivna matarpumpen som sitter bredvid den manuella handpumpen.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

torbjorn_forsman

#4 » 10:23:32, 30-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet med omspunna slangar är ju att gummit kan vara hur söndervittrat och dåligt som helst fastän slangen ser fin ut utanpå omspinningen.
Om man tar i en sådan slang och det sedan luktar diesel om handen behöver man inte fundera mer, det är bara att byta slang.
Man kan också ta loss slangarna, hålla för ena änden och blåsa med munnen i andra änden. Om slangen är i ordning ska man känna att det är perfekt tätt, och det får inte komma ut bubblor ur omspinningen någonstans.

Och, i och med att den ryker svart innan den stannar, det är inte något problem med lufttillförseln, t ex is i ett oljebadsluftfilter eller något som sitter löst i luftfiltret och kan blockera luftvägen ibland?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

urax

#5 » 14:35:18, 30-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

kolla kolven vid handpumpen kärvade fast på min :smile:
urax
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:59:51, 06-11-2012
Ort: strömsund
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: bm 218

Zetor5611 (trådstartaren)

#6 » 22:33:25, 30-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
Jag har stålrör med banjokoppling hela vägen, inga slangar. Kan inte se att det fuktar någonstans men får kanske ta bort rören och provtrycka dom och samtidigt byta
samtliga kopparbrickor.
Vattenavskiljaren fick jag tips om att den brukar kunna läcka luft så den är iordning och det enda jag är säker på är tätt .
Nya gummipackningar vid filterna oxå i samband med filterbytet.

Har även tagit hem packnings sats till matarpumpen men ville kolla innan så jag inte river ner den i onödan, antar att det är lite pill när man inte är proffs mekaniker.

Handpumpen funkar ju när jag luftar ( bytt själva handtaget ) men kan den ändå läcka igenom luft ?

Har varit blind på att det är bränsleproblem så inte ens tänkt på luften ska se hur det ser ut med oljenivå mm i luftburken
Zetor5611
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:42:42, 09-01-2016
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: zetor5611 , ih276

torbjorn_forsman

#7 » 23:31:53, 30-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det någon sugsil i tanken som kan vara igensatt? Det leder ju i så fall till onödigt mycket undertryck i bränsleledningarna från tanken när matarpumpen ska försöka suga fram bränsle. Likaså om det skulle vara stopp i tankventilationen så det blir undertryck i tanken. Det märks i så fall tydligt om du tar av tanklocket direkt när motorn har stannat.

Om det är en sån där Bosch-tillverkad kolvpump som matarpump/handpump, så kan den mycket väl läcka luft och/eller bränsle fastän den fungerar som pump ändå.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ähee

#8 » 10:05:01, 31-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

En till sak att tänka på om det är en Bosch kolvpump är att handpumpen kan fungera även om inte matar pumpen fungerar när motorn går.

Har haft några stycken kolvpumpar där kolven har fastnat. Har då tagit loss och isär för att smörja och trycka på kolven fram och tillbaka för att få den att röra sig, ev även värma lite försiktigt.
Naturvårdsverket en samlingsplats för aktivister. :myzsko:

1 person gillar det här inlägget.
Ähee
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:48, 22-10-2019
Ort: Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor

Michael Meier

#9 » 11:34:27, 31-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

På något vis torde du veta om den kamdrivna matarpumpen gör det den ska, ett sätt är att se/höra om det finns ett överskott på bränsle i lågtryckskretsen.

Typ öppna returledningen på en hög nivå, koppla på en transparent slang som du hänger i en båge över motorhuven, då kan man få lite svar angående mängden som pumpas.

Tröstlöst att skruva lite här och rensa lite där.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

SwedEh

#10 » 14:08:50, 31-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Majoren uppförde sig likadant tidigare och felet berodde på att den drog in luft i bränslet mellan matarpump och tank. Felet var dels dåliga gängor plus lite dålig passform på vattenavskiljaren. En sån med glaskoppen fäst med en bygel och skruv undetill. Där hade vattenavskiljaren böjt sig lite där den ska sluta tätt mot glaskoppen.

Luftrenare med oljebad har jag upptäckt att de kan bli lite "skojiga" vintertid. Skit fukt och kyla gör att luften får lite svårt att ta sig igenom. Så, rengöring och ny olja innan vintern är ingen dum ide.
Användarvisningsbild
SwedEh
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:31, 16-06-2010
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Wheel Horse
Jonsered ict13
Ferguson "Grålle"
Fordson Super Major
En bunt motorsågar och gräsklippare (några fungerar)
Dogford (Numera lik)

Draghundar
Fyrhjuling, en röd med "oljedrift"

dea

#11 » 17:44:49, 31-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kommer det luft när du har luftat?
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641

SwedEh

#12 » 20:42:32, 31-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, När den stannade var det bara att lufta, sen gick det att köra ibland tio minuter, nån gång kanske en halvtimme eller så.. men det blev inte så många gånger innan jag åtgärdade felet. Efter det har jag bara behövt lufta vid filterbyte.

Vid felsökningen tog jag en spolarvätskebehållare från en vw bubbla, dvs som en liten tank man kan trycksätta.. kopplade in den på röret efter matarpumpen, i med en skvätt diesel och pumpa i lite luft. Då gick det att köra hur länge som helst.. (så länge det fanns bränsle i den stora tvåliters tanken) Sen var det ju solklart vilken sida felet fanns...
Användarvisningsbild
SwedEh
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:31, 16-06-2010
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Wheel Horse
Jonsered ict13
Ferguson "Grålle"
Fordson Super Major
En bunt motorsågar och gräsklippare (några fungerar)
Dogford (Numera lik)

Draghundar
Fyrhjuling, en röd med "oljedrift"

Zetor5611 (trådstartaren)

#13 » 22:49:17, 07-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Varit mycke annat ett tag så inte varit inne här på några dagar.
Tackar för alla tips det är värdefullt .
Ja det kommer luft när jag luftar så till helgen gör jag ett test med separat tank så borde det ju gå att se om det är sil vakum eller läcckage på ledningarna fram
eller om det är matarpumpen som bråkar.
Återkommer när jag testat
Zetor5611
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:42:42, 09-01-2016
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: zetor5611 , ih276


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se