Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Bogsera baklastare med hydraultransmission

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

klorion (trådstartaren)

#1 » 19:37:07, 10-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Är det någon som kan svara på om det är lämpligt att bogsera en BM 641 utan att den tar skada?
klorion
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 07:38:12, 28-10-2013
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Belos 272
Volvo BM 646
Volvo BM 650
Volvo BM 640



akkamaan

#2 » 21:53:12, 10-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är många olika detaljer i drivlinan som utsätts för slitage och påfrestningar vid hög hastighets bogsering. Det vikigaste är ju naturligtvis att ha hydraultransmissionen i neutralläge så att inte varvtal drivs in i momentomvandlaren och ev dieselmotorn.Det finns ju en hög/låg växel som ska läggas i neutralläge samt lägg ur 4-hjulsdriften. Nu har du bästa förutsättningarna, speciellt om du inte bogserar med hög hasighet och under lång tid...
Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

klorion (trådstartaren)

#3 » 15:43:27, 13-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket tack!
klorion
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 07:38:12, 28-10-2013
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Belos 272
Volvo BM 646
Volvo BM 650
Volvo BM 640

fretchi

#4 » 15:58:34, 13-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan du inte bogsera med motorn igång får du nog bereda dig på att det kan bli en vinglig och tungstyrd färd.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

akkamaan

#5 » 17:43:16, 13-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

fretchi skrev:Kan du inte bogsera med motorn igång får du nog bereda dig på att det kan bli en vinglig och tungstyrd färd.

Om du tänker på styrningen så har maskinen en Orbitrol med "non-reaction" med vilket menas att de styrande hjulen INTE flyter med ratten opåverkad. Så om inte shockventiler eller inre läckage gör att hjulpositionen ändras (vilket säkert kan ske i mindre grad vid svängning av hela bogser ekipaget) så kommer den bogserade maskinen att följa med. Sen har det betydelse i vilken ände man bogserar. Man bör bogsera i änden med lastapparaten av flera olika anledningar. Med en förare bakom ratten (starkt rekommenderat) på den bogserade maskinen så sitter föraren rättvänd och kan med ratten till viss grad styra hjulen utan att servopump eller dieselmotor är igång, dessutom fäljer den bogserade maskinen bätter med de styrande hjulen i aktern. De styrande hjulen rättar så att säga in sig lättare för att följa färdriktningen. Det går väldigt tungt att hjälp-styra på det viset när maskinen står stilla pga friktion mot underlaget men det går lättare och lättare ju högre hastighet man har. Se till att föraren bakom ratten har starka armar...
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

fretchi

#6 » 19:35:03, 13-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja jag tänker på styrningen, men då framför allt på att en bakhjullstyrd maskin kräver mycket rattande/finlir för att gå rak och att styrningen kommer vara väldigt tung. Två egenskaper som inte går ihop särskilt bra.

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se