fretchi skrev:Kan du inte bogsera med motorn igång får du nog bereda dig på att det kan bli en vinglig och tungstyrd färd.
Om du tänker på styrningen så har maskinen en
Orbitrol med "non-reaction" med vilket menas att de styrande hjulen INTE flyter med ratten opåverkad. Så om inte shockventiler eller inre
läckage gör att hjulpositionen ändras (vilket säkert kan ske i mindre grad vid svängning av hela bogser ekipaget) så kommer den bogserade maskinen att följa med. Sen har det betydelse i vilken ände man bogserar. Man bör bogsera i änden med lastapparaten av flera olika anledningar. Med en förare bakom ratten (starkt rekommenderat) på den bogserade maskinen så sitter föraren rättvänd och kan med ratten till viss grad styra hjulen utan att servopump eller dieselmotor är igång, dessutom fäljer den bogserade maskinen bätter med de styrande hjulen i aktern. De styrande hjulen rättar så att säga in sig lättare för att följa färdriktningen. Det går väldigt tungt att hjälp-styra på det viset när maskinen står stilla pga friktion mot underlaget men det går lättare och lättare ju högre hastighet man har. Se till att föraren bakom ratten har starka armar...