Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Projekt ASJ Parca 854

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

masopeli (trådstartaren)

#1 » 21:26:53, 16-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter att ha ställt några frågor här och där i detta tacksamma forum så tänkte jag att det kanske är bättre jag delar med mig av erfarenheterna när det handlar om mitt nyförvärv.

Lite bakgrund och förutsättningar: Maskinen är en ASJ Parca 854 med en Scania-Vabis D7R40 motor och troligtvis då från tidigt 60-tal (rätta mig om jag har fel). Vid förvärv hade maskinen stått utomhus med ena dörren öppen och en av de tre topparna nermonterad. Anledningen sades vara trasig toppackning samt en trasig matarpump. I förarhytten saknar allt vett och reson, fåglarna har haft det som sommarhus. Några motorbeteckningar eller övrigt matnyttig info var ej att finna.

Maskinen utlovades fungera för övrigt, utöver standardproblemet med bromsarna.

Bifogar här några bilder och försöker därefter beskriva kortfattat vad som skett hittills i mitt projekt:


Bild

Bild

Bild

Bild


Tursamt nog har jag tillgång till Sveriges bästa fordonsmekaniker och (förhoppningsvis) en gnutta tur, så det skall nog bli liv i den här maskinen igen!

Fortsätter i nästa inlägg med en fortsatt beskrivning på hur renoveringen påbörjats!
masopeli
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:52, 17-07-2011
Ort: Helsingborg
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6140 -97



masopeli (trådstartaren)

#2 » 21:36:30, 16-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Första steget var att identifiera alla de bitar som behövde pusslats på plats för att kunna göra ett försök till att överhuvudtaget starta upp maskinen. Eftersom toppen var avmonterad vid köpet så fanns ju tyvärr inte den möjligheten.

Jag monterade ner grenrör och insugsrör på de toppar som fortfarande satt på, kunde då också konstatera att där nästan var mer sot på insugssidan än på avgassidan, vilket väl tyder på att man i princip kört utan luftrenare?!?

En del packningar följde med vid köpet (såsom packningssats för den toppen som var avmonterad samt en konstig packning som visade sig tillhöra matarpumpen). Jag åkte till Scania Helsingborg och där har dom letat med lykta och ljus i 1½ veckas tid för att hitta ersättningsartiklar till motorn.

Nya packningar har jag fått tag på de flesta, likaså o-ring till cyklonrenare. Väntar på lite nya kopparpackningar till överloppsrör, under tiden är det bara och putsa och städa. Eftersom maskinen stått utomhus utan någon presenning över så ser det rent sagt för jävligt ut överallt.

Några bilder

Bild

Bild

Väntar på det sista från Scania (för denna gången) sen har jag koll på artnr m.m. om någon skulle vilja ha reda på dessa.
masopeli
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:52, 17-07-2011
Ort: Helsingborg
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6140 -97

masopeli (trådstartaren)

#3 » 21:38:37, 16-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kommer en bild på lite delar som genomgått förvandling hittils (sorry för lite dålig skärpa)

Bild


Gällande bränslefilter så gick dom bet på det på Scania. Dock läste jag i motorhandboken att det handlar om ett filter som heter CAV typ F. Nu är jag inte någon expert på någonting som har med motorer eller sånt och göra, så jag undrar om det är någon som vet om dessa är standardiserade och någonting man skulle kunna få tag på idag?

Skall nämnas att det satt två bränslefilter i Parcan idag av typen "bränslefilter Opel från Biltema" :???:
masopeli
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:52, 17-07-2011
Ort: Helsingborg
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6140 -97

masopeli (trådstartaren)

#4 » 10:07:29, 31-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bränslefilter har nu lösts sig och lite andra småsaker finns på plats inför starttestet till helgen.

Ett stort (!) problem dock är att jag saknar en överföringskanal mellan den avmonterade toppen och toppen före, detta för att kylvattnet skall ledas mellan topparna.

Bild

Är det någon som vet vart jag kan tänkas få tag på en sådan?
masopeli
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:52, 17-07-2011
Ort: Helsingborg
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6140 -97

dimorep

#5 » 10:29:28, 31-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla med någon lastbilsdemonterare om de har någon rasad motor du kan få köpa den delen ifrån (tror inte att de skulle ta någon sådan "liten detalj" från en annars startbar motor).

Holmsjö brukar ha mycket gammalt ståendes. Annars kolla med de som sysslar med renovering av g:a lastbilar, där brukar alltid vara någon som känner någon, som i sin tur vet någon som har "just en sådan liggandes"...

En sista utväg är att tillv. detaljen själv, kanske inte helt lätt men fullt möjligt om man väljer funktion före org.utseende.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: tobbe-nil och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se