Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Kapa ny snökedja

14 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

jhasselg (trådstartaren)

#1 » 16:37:54, 15-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan. Tänkte höra med er som har mer erfarenhet. Jag har köpt nya Griper X kedjor från Hammars verkstad och var ut å skulle montera dom idag. Det är till framdäcken på min 841'a i dimension 18.4-34. Men kedjorna är för långa så dom överlappar varandra i mitten med 3dm. Så då undrar jag, ska man behöva kapa ett par nya kedjor som jag faktiskt beställt till dimension 18. :huh: 4-34????? Jag köpte ju nya för å slippa strul...:-(


Gå till lösningen
jhasselg
 



PerJohansson

#2 » 16:44:32, 15-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl bara att reklamera...
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

jhasselg (trådstartaren)

#3 » 16:49:54, 15-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok. Så då är kapningen inget som är "vanligt" och man måste räkna med att göra alltså...
jhasselg
 

kb

#4 » 17:04:56, 15-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går det inte att göra dom bredare så att de blir kortare? Men det kanske är för mycket fel...
Snökedjans flexibilitet i förhållandet bred/kort till smal/lång, gör handhavandet smidigt vid montering på såväl nya som slitna däck.
Användarvisningsbild
kb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:47:28, 21-10-2011
Ort: Umeå
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH JX60

jhasselg (trådstartaren)

#5 » 17:10:06, 15-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det hade nog gått om det var sidorna som var fel längd. Men nu är det ju mitten och den påverkas ju inte om man ändrar bredden.
jhasselg
 

jhasselg (trådstartaren)

#6 » 17:11:52, 15-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmmmm tror jag....
jhasselg
 

Fredrik_

#7 » 17:13:04, 15-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lämpligt är nog att börja med att fråga leverantören, så man inte kapar sönder en kedja som blivit fellevererad!
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

jhasselg (trådstartaren)

#8 » 17:25:22, 15-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, jag får ringa dom på måndag. Synd, hade gärna åkt ut i snöstormen och glänst lite med kulturarvet 841.
jhasselg
 

kb

#9 » 18:33:47, 15-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är http://www.hammars.se/Entrepenad/GriperX.htm så ändras längden i mitten, dvs avståndet mellan två ringar i längsled, om du drar isär två ringar i sidled. Det är ju det som är "grejen" med X-kedjorna.

Slitmattans mönsteruppbyggnad i X-formation ger kontinuerligt markgrepp och minimerar vibrationer. Snökedjans flexibilitet i förhållandet bred/kort till smal/lång, gör handhavandet smidigt vid montering på såväl nya som slitna däck.
Användarvisningsbild
kb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:47:28, 21-10-2011
Ort: Umeå
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH JX60

jhasselg (trådstartaren)

#10 » 22:48:55, 15-12-2012
  • Ta bort lösnings-märkning Överför markerat ord till lexikonet

Hmmm inser att du har rätt. Tack för tipset. Jag får nog ut å prova igen å då får man försöka bredda den lite. Men det blir imorgon.


Detta inlägg har valts som lösning

jhasselg
 

Mats i Myrhult

#11 » 10:43:27, 16-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag köpte nya snökedjor för några år sedan, inte Hammars, kom inte kedjorna som avtalat. Missad leverans helt enkelt.
När de sedan kom var de till en dimension större. Efter lite förhandlande med leverantören fick jag bra rabatt och så kapade jag kedjorna, flyttade någon tvärlänk på sidokedjan.
Har fungerat bra. Nu har de slitits så det är dags att flytta ett fäste igen för att jag ska kunna spänna ordentligt.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Åsa-Nisse

#12 » 10:52:50, 16-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte enkelt att hitta rätt dimension på kedjor för däcken är så olika fast det står samma dimension på dom.
För några år sedan köpte jag matti broddkedjor i dim 12,6-36 och monterade på 14.00-24. Passar perfekt.
Däremot "rätt"kedjedimension var alldeles för breda och gick nästan ända ned till fälgen.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

jhasselg (trådstartaren)

#13 » 19:45:59, 25-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kollade med Hammars och det visade sig att jag fått rätt kätting. Så idag var det bara att ta tjuren i hornen och pröva igen. Med lite annan teknik så fick jag till slut på dom. Tycker fortfarande att dom är onödigt långa men nu funkar det i alla fall. Jäklar va fint 841'an driver.

Tack för alla tipsen.
jhasselg
 

jhasselg (trådstartaren)

#14 » 19:50:41, 25-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bifogar bild på skottningen.

Så en konstig grej, såg ut som en liten flammande låga under luftfiltret. Har hört attdet kan vara nåt med kallstartsanordningen......ska det va så tro?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
jhasselg
 


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: R. Lind och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se