Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Volvo BM 218 TD dieseltanken läcker

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

olav (trådstartaren)

#1 » 16:44:35, 04-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvo BM 218 TD Dieseltanken läcker ?
Hej, är ny här.Läste och försökte hitta hjälp på forum men hittade .
Dieseltanken läcker i botten av tanken ,hål vid rörstumpen som är svetsade i tankbotten.I ändan av rörstumpen är avtappnings propp.
Troligen har det legat vatten i tankbotten under längre tid och sen rostat sönder.
Kan, Ni som kan så mycket av den här typen av Baklastaren,ge råd hur svårt det är att demontera tanken för ev reparation eller byta hela tanken.
Hur mycket måste man riva innan man kan skruva lös tanken.
-Vid ev byte av ny tank ,är det likadana tankar i alla baklastarna,eller skall man hitta tank som passar bara till BM 218.
-Var kan man köpa en ny tank.Och vad det kostar ?

Goda råd är guld värd, traktor står ute under bar himmel. Och närmare
1 m snö.

Mvh. olav
olav
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:05:10, 12-12-2012



stefansmark

#2 » 20:43:07, 04-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag var du skulle jag i sann åsa-nisse andra tappa ur tanken och laga med kemisk metall.
Sedan skulle jag skotta snö resten av vintern och laga tanken till sommaren istället..
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

olav (trådstartaren)

#3 » 14:38:21, 05-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

stefansmark skrev:Om jag var du skulle jag i sann åsa-nisse andra tappa ur tanken och laga med kemisk metall.
Sedan skulle jag skotta snö resten av vintern och laga tanken till sommaren istället..


Tack, "stefansmark"för tipset .Har redan provat med kemisk metall men det lyckades inte. Skadan är så omfattande att man måste demontera tanken för rep ev.byta till en ny tank.

Viktikaste var att få svar till nedanstående frågor:

Kan, Ni som kan så mycket av den här typen av Baklastaren,ge råd hur svårt det är att demontera tanken för ev reparation eller byta hela tanken.
Hur mycket måste man riva innan man kan skruva lös tanken.
-Vid ev byte av ny tank ,är det likadana tankar i alla baklastarna,eller skall man hitta tank som passar bara till BM 218.
-Var kan man köpa en ny tank.Och vad det kostar ?
-Kanske någon har en riktning hur tanken är lättast att demontera.

Mvh.olav
olav
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:05:10, 12-12-2012

LeifAndersson

#4 » 15:42:36, 05-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen annan baklastare har samma tank som 218, däremot har jag sett baklastare med röda tankar så från någon 350/600 passar det. Problemet är att det är 4st olika tankar i dessa, och man får ingen hjälp av reservdelsnumret när det inte stämmer med något på jordbrukstraktorerna. Men som sagt jag har likväl sett flera baklastare med utbytta röda tankar som kommer från 350/600. Kan vara något fäste eller mindre detalj som modifierats på baklastarna, men tydligen går det bra att montera en röd tank ändå.

Tillägg: Demonterar du bara huvplåten så är det inga problem att lossa tanken.
Senast redigerad av LeifAndersson 15:45:45, 05-02-2013, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

olav (trådstartaren)

#5 » 16:18:11, 05-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Ingen annan baklastare har samma tank som 218, däremot har jag sett baklastare med röda tankar så från någon 350/600 passar det. Problemet är att det är 4st olika tankar i dessa, och man får ingen hjälp av reservdelsnumret när det inte stämmer med något på jordbrukstraktorerna. Men som sagt jag har likväl sett flera baklastare med utbytta röda tankar som kommer från 350/600. Kan vara något fäste eller mindre detalj som modifierats på baklastarna, men tydligen går det bra att montera en röd tank ändå.

Tillägg: Demonterar du bara huvplåten så är det inga problem att lossa tanken.


Mycket tack Leif Andersson det var bra information :shake_hands:

Tackar och bockar mvh. olav
olav
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:05:10, 12-12-2012

Eje Forsmark

#6 » 18:59:54, 05-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Eller så använder du tillfälligt ett gammalt knep ta en hård vanlig tvål och gnugga där det läcker så slutar det läcka tills du har tid eller vädret blir bättre håller rätt länge om det inte utsätts för vatten.
Användarvisningsbild
Eje Forsmark
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:31, 06-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: LM 218 TD
Volvo T22
BM 230 viktor
PV544
DL 650
Fiat 60-90
Albin 25
Volvo N10
Volvo f85
Åkerman H3mb

Adde Tidaholm

#7 » 19:22:48, 05-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan ju även ta en jeep dunk och svetsa 2 anslutningar på den och sedan spänna fast den därbak
Adde Tidaholm
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:43:59, 21-01-2008


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: pbv301, Tjo och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se