Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Problem (?) med oljetryckslampa för transmission + tankmätare 641

20 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

Wizzman (trådstartaren)

#1 » 20:44:33, 17-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller på och undersöker 641:an som jag köpt.
Lampan för motoroljetryck och laddningslampan tänds ju när man vrider på tändningen, och slocknar när man startar motorn precis som på vilken bil som helst.

Lampan för oljetryck och oljetemp i transmissionen tänds däremot inte när man vrider på tändningen. Ska någon av dem göra det? När det gäller tryckmätaren har jag kollat - glödlampan är hel och det är ingen jord till lampan, alltså är inte givaren "sluten" (om det funkar som oljetryckslampan för motorn).

Tankmätaren funkar inte på maskinen. Någon som vet hur den ska vara inkopplad? Nåt vanligt fel jag kan kolla?
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR



Skogsjonas

#2 » 12:06:22, 18-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag bytte tankmätaren på min skotare som har samma motor. Felet på min mätare var att den var uppnött. (En glidsko skapar kontakt mot lindad tråd och tråden var avnött.) Jag beställde en begagnad hos TK-traktordelar.

/Jonas
Hemek 650, MF 65, Rottne SMV Rapid, LM 840
LM 1240, Grålle, Yamaha Viking 1988, Lynx Boondocker 2011, Renault Kangoo, Citroen Berlingo, VW Transporter (x7), VW LT35, Volvo D6 (kom och köp!), Opel Vectra, Volvo Krabat
Skogsjonas
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:12, 23-02-2009
Ort: Kärrsjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: LM 840 kom och köp!, SMV Rapid, Takeuchi TB 070, Volvo 4400, och en massa annat skrot.

LeifAndersson

#3 » 12:24:24, 18-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oljetryckslampan för transmissionen ska lysa när "tändningen" slås på.
Kontrollera också så inte laddning och motoroljetrycks lamporna båda är kopplad till laddningen, alltför vanligt att de kopplas ihop när motorn har lågt oljetryck och vill blinka med oljetryckslampan. :sad:
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Wizzman (trådstartaren)

#4 » 20:39:55, 18-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skogsjonas skrev:Jag bytte tankmätaren på min skotare som har samma motor. Felet på min mätare var att den var uppnött. (En glidsko skapar kontakt mot lindad tråd och tråden var avnött.) Jag beställde en begagnad hos TK-traktordelar.

/Jonas


Var det själva givaren i tanken du bytte då?
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

Wizzman (trådstartaren)

#5 » 20:45:11, 18-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Oljetryckslampan för transmissionen ska lysa när "tändningen" slås på.
Kontrollera också så inte laddning och motoroljetrycks lamporna båda är kopplad till laddningen, alltför vanligt att de kopplas ihop när motorn har lågt oljetryck och vill blinka med oljetryckslampan. :sad:


Då ska jag försöka hitta givaren till transmissionsoljetrycket och se om lampan tänds om jag jordar kabeln.

Motoroljetrycket är som tur är inte ihopkopplad med laddningslampan, de lyser inte samtidigt (det tar en stund innan oljetrycket försvinner när jag stänger av den med kall motor), dessutom funkar inte lampan alls när jag kopplar bort oljetryckskontakten.

Jag hittade en passande manometer i en låda igår och kopplade in, men den verkade ha sett bättre dagar så jag litar inte riktigt på resultatet (1.7 bar på tomgång med varm motor). Har lånat hem en riktig från jobbet som jag ska mäta med i morgon.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

Wizzman (trådstartaren)

#6 » 18:40:36, 19-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu ska vi se.
Motoroljetrycket är uppmätt, med riktigt genomvarm motor är det 1,1 bar, d.v.s något under gränsvärdet (enl verkstadshandboken) på 1.25 bar på tomgång. På varv är det drygt 3 bar. Oljetryckskontakten är på 0.5 bar, så den varnar ganska långt under gränsvärdet. (Eller har nån bytt kontakt?)

Kall motor är det 3 bar både på tomgång och på varv.

Kablarna till både transmissionstrycket och transmissionstempen hänger lösa under maskinen och lamporna lyser när man jordar kabeln så kablaget är riktigt.

Jag undrar om det inte sitter fel tryckgivare - den är tvåpolig men det är bara en sladd till den. Skulle kanske funka att jorda det ena stiftet, men jag vet ju inte vid vilket tryck den larmar.

Tempgivaren verkar trasig, anslutningen ser ut att ha gått av.

Vart får man tag i nya? Har kollat både OIE, Vikabacken och BA trading. BA hade en tryckgivare i sortimentet, men de har inte specat på hemsidan om det är till transmissionen eller motorn (och det är för sent att ringa dem nu). Tempgivare hittar jag inte någon stans.

Visst är är det rätt givare jag hittat under maskinen?

Måste försöka få tag i en verkstadshandbok..

Tack för att hjälp, vad skulle man göra utan maskinisten :grin:




Bild

Bild
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

LeifAndersson

#7 » 19:28:15, 19-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

De nya tryckgivarna till transmissionen ska jordas med separat kabel till den ena anslutningen.
Med 0,5 bar som kontakttryck till motoroljetrycket lyser inte den lampan i första taget. Hittar inte vilket kontaktryck det ska vara men kan testa en givare på måndag när jag kommer till jobbet, har för mig att det ska vara c.a 1,2bar. Men det tryck du mätte upp är helt OK på tomgång, kanske lite lågt maxtryck, vill nog ha dryga 4bar där helst närmare 5.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Wizzman (trådstartaren)

#8 » 22:02:31, 19-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:De nya tryckgivarna till transmissionen ska jordas med separat kabel till den ena anslutningen.
Med 0,5 bar som kontakttryck till motoroljetrycket lyser inte den lampan i första taget. Hittar inte vilket kontaktryck det ska vara men kan testa en givare på måndag när jag kommer till jobbet, har för mig att det ska vara c.a 1,2bar. Men det tryck du mätte upp är helt OK på tomgång, kanske lite lågt maxtryck, vill nog ha dryga 4bar där helst närmare 5.


Då kanske det är så enkelt att han fick en ny givare med när han bytte till en utbytestransmission för ett par år sedan - och helt enkelt inte kopplade in tryckgivaren eftersom kablarna inte stämde längre. Ska testa att jorda ena anslutningen i morgon och koppla in lampan. Men jag vill nog ändå ta bort givaren och se vad den är märkt med för tryck. (Vet du vad det bör vara för kontakttryck för transmissionen?)

Det vore kanon om du kan kolla vilket kontakttryck motoroljetryckskontakten ska ha!

Nästa projekt blir att provtrycka spridarna. Det är ett dunkande ljud i motorn på tomgång och lågvarv som försvinner på högre varv. Det tystnar om man lossar spridarröret på fyrans cylinder - händelsevis samma som fodret är lågt på, och där kolven inte ser allt för vacker ut. Med lite tur är det en spridare som droppar eller har fel öppningstryck.

Körde en 621:a dagligen på gamla jobbet för ca 7 år sedan för att lossa lastbilar (sen fick vi en JCB 411 HT strax innan jag slutade) så det är lite nostalgi nu med denna maskinen. Jag vill dock minnas att den maskinen hade tryck- och tempmätare till convertern trots att jag vet att det var en 621:a (den hade spakarna på högersidan). Det kan dock vara så att jag blandar ihop det med den gamla 4200b:n farsan hade för några år sedan.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

LeifAndersson

#9 » 22:25:49, 19-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har helt rätt, de tidigare 621/641 var utrustade med mätare istället för lampor.
Ligger en sådan ny givare till transmissionen här i skrivbordslådan och den är märkt: 6,5 +- 10%. (inte dumt att ha kontoret hemma alla gånger!)
Senast redigerad av LeifAndersson 22:26:51, 19-04-2013, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Wizzman (trådstartaren)

#10 » 15:38:57, 20-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Du har helt rätt, de tidigare 621/641 var utrustade med mätare istället för lampor.
Ligger en sådan ny givare till transmissionen här i skrivbordslådan och den är märkt: 6,5 +- 10%. (inte dumt att ha kontoret hemma alla gånger!)


Då är det rätt givare som sitter där, för så är den också märkt.

Dessvärre verkar den vara trasig :sad:
Kopplade in en jordsladd till ena anslutningen och befintlig givarkabel på den andra idag, men lampan lyser konstant, oavsett varvtal.

Tänkte att transmissionen kanske inte är så frisk trots allt, men jag kopplade in manometern där, och det är 8 bar på tomgång. Alltså är givaren kass.

Även tempgivaren till transmissionen är kass, fast där är det den gängade delen som man ska skruva fast sladden på som gått av precis inne vid plasten.

Det blir till att ringa runt och jaga givare på måndag.

Ifall du vill sälja givaren du hittade i skrivbordslådan är jag intresserad!
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

LeifAndersson

#11 » 18:18:12, 20-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

BA Trading har tryckgivaren, tempgivaren har jag aldrig bytt............

Tillägg: Nu vet jag varför jag aldrig bytt tempgivaren, den finns på BA Trading men kostar 1500:- :huh:
Senast redigerad av LeifAndersson 18:24:59, 20-04-2013, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Wizzman (trådstartaren)

#12 » 20:28:49, 20-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade hoppats att det skulle vara den billigare tempgivaren för 350:- (artnr GI328 på BA-trading). Det finns nämligen två tempgivare om man kollar under 641, men det står inte vilken av dem som är till transmissionen.

Kollar man på 841 finns det däremot bara en, och det är samma artnr som den billigare av de två till 641:an.

Eftersom konvertern ska vara samma på 841 och 641, medans motorn inte är det hoppades jag att det skulle vara rätt givare.

Men så är det alltså inte? :sad:
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

LeifAndersson

#13 » 20:55:35, 20-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du för pilen till det röda inringade "A":et på beskrivningen på BA Tradings hemsida får du info om vad den passar till. Och tyvärr är det den dyrare som är till transmissionen. :sad:
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Wizzman (trådstartaren)

#14 » 20:35:34, 21-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Om du för pilen till det röda inringade "A":et på beskrivningen på BA Tradings hemsida får du info om vad den passar till. Och tyvärr är det den dyrare som är till transmissionen. :sad:


Ahh, jag provade att klicka på A:et, men inget hände... Nu förstår jag :grin:

Då får det bli en ny tryckgivare (den känns viktigast) och sen ett försök att laga den gamla tempgivaren på nåt vis, alternativt montera en oljetempmätare istället.

Ska ge mig på tankmätaren också har jag tänkt.

Tack för hjälpen!
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

Wizzman (trådstartaren)

#15 » 14:22:39, 01-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu sitter det en ny tryckgivare i maskinen, så nu funkar lampan.

Men, vid växling på tomgång blinkar lampan till ett ögonblick. Exempelvis om jag står still med neutral och lägger i 1:an framåt. Eller från 1:an framåt till 2:an framåt osv. Dock inte om det sker på något högre varv, t e x när man växlar från 1:an framåt till 2:an under körning.

Man känner att lampan slockar samtidigt som maskinen börjar driva (med ett mjukt ryck efter bråkdelen av en sekund).

Är det nåt att oroa sig över?
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se