Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

Kolla upp våra kategorier Annonstips och Avyttringar!

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Skillnader på 840 och 841?

35 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

gaffa

#31 » 22:19:11, 10-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den högra bromsen på bilden ligger till, men det vet du nog redan...
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes framsida
Maskin: Volvo Typ 230
Åkerman H7C
Johnston Harvester
MF 135
MF 35
Fordson

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


LeifAndersson

#32 » 22:28:11, 10-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hoppsan, dubbelbromsen som fanns på en del sena 841! Den bromsen är djävulens påfund! Blev dubbelt så effektiv och tre gånger så jäklig att skruva i! Det är bara att lossa bultarna som sitter i "ring" på det yttre locket och riva sig inåt bit för bit. Den som konstruerade den bromsen skulle ha spöstraff och sedan rullas i tjära och fjädrar. 841 ansågs ha för dålig bromsverkan och detta stolleprov blev Volvos lösning på det problemet. Har man sedan skulle få två helt oberoende bromsar på varje hjul att jobba tillsammans synkront funderar nog många på än i dag. En vanlig lösning på de problem den konstruktionen medförde var att den yttre bromsen helt enkelt kopplades ur, då fick man ungefär lika dåliga bromsar som på tidiga 841 och 840. Men det var ändå en klar förbättring när dubbelbromsen var omöjlig att få jämn bromsverkan på redan efter kort tid. Eller om man så vill: Den bromsen var redan svår att få jämn bromsverkan på tidigare och det blev minst dubbelt så jäkligt med dubbelbromsen. Och just det fenomen du råkat ut för fick man liksom på köpet om maskinen stod ett tag, och naturligtvis så lyckades man placera parkeringsbromsen på den inre bromsen som är svårast att komma åt.:sad:
Men lossade man justermuttrarna på den inre bromsen och inte med allt för mycket våld sedan knackade dragstången inåt kunde man få bromsen att släppa om man hade en bra dag! :svettas:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

gaffa

#33 » 22:40:08, 10-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan man inte koppla bort den inre bromscylindern så att den bromsen bara används till handbromsen? Varför är det förresten alltid de inre bromsarna som går i "baklås"?
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes framsida
Maskin: Volvo Typ 230
Åkerman H7C
Johnston Harvester
MF 135
MF 35
Fordson

LeifAndersson

#34 » 23:09:44, 10-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att det är den inre bromsen som fastnar är för att endast den påverkas av parkeringsbromsen och att det är den som ställer till "blockeringen" i de flesta fall.
Men hela tillkomsten av dubbelbromsen är så korkad så det är nästan världsrekord i feltänk. Att bromsarna var klen på i synnerhet den tunga 841 är helt sant, men det beror i huvudsak på att endast framaxeln är bromsad med allt vad det innebär! Att då försöka lösa bromsproblemen med att göra framaxelns bromsar dubbelt så effektiv är inte så smart om man tänker till lite! När det egentligen var bromsar på bakaxeln som skulle varit lösningen! Med Volvos tänk där så skulle det med andra ord funka lika bra med gigantiska bromsar på en axel på ett långtradarekipage också och låta de andra vara frirulande, eller kanske inte va?
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Husråa

#35 » 23:13:49, 24-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

har en senare 840 ..kommer ihåg att på jobbet hade vi en liknande men den hade styrbroms var det kanske en 841?
Husråa
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:50:52, 18-03-2009
Ort: Krokvåg jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: MB Trac 800-80,Valmet 500-68, Belarus 505,T31Lowrider Allis chalmers D grader (väghyvel)-49 ? BM 230 Bamse -59 Spindelgrävare Kamo X3-?


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: pnilz och 3 gäster



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Briggsparts

Klaravik

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

UniCarriers

Rotec

Lunna Teknik

https://www.AUTOdoc.SE

SSL Certificates