Hoppsan, dubbelbromsen som fanns på en del sena 841! Den bromsen är djävulens påfund! Blev dubbelt så effektiv och tre gånger så jäklig att skruva i! Det är bara att lossa bultarna som sitter i "ring" på det yttre locket och riva sig inåt bit för bit. Den som konstruerade den bromsen skulle ha spöstraff och sedan rullas i tjära och fjädrar. 841 ansågs ha för dålig bromsverkan och detta stolleprov blev Volvos lösning på det problemet. Har man sedan skulle få två helt oberoende bromsar på varje
hjul att jobba tillsammans synkront funderar nog många på än i dag. En vanlig lösning på de problem den konstruktionen medförde var att den yttre bromsen helt enkelt kopplades ur, då fick man
ungefär lika dåliga bromsar som på tidiga 841 och 840. Men det var ändå en klar förbättring när dubbelbromsen var omöjlig att få jämn bromsverkan på redan efter kort tid. Eller om man så vill: Den bromsen var redan svår att få jämn bromsverkan på tidigare och det blev minst dubbelt så jäkligt med dubbelbromsen. Och just det fenomen du råkat ut för fick man liksom på köpet om maskinen stod ett tag, och naturligtvis så lyckades man placera parkeringsbromsen på den inre bromsen som är svårast att komma åt.
Men lossade man justermuttrarna på den inre bromsen och inte med allt för mycket våld sedan knackade dragstången inåt kunde man få bromsen att släppa om man hade en bra dag!