Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Skillnader på 840 och 841?

37 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

gaffa

#31 » 22:19:11, 10-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den högra bromsen på bilden ligger till, men det vet du nog redan...
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson



LeifAndersson

#32 » 22:28:11, 10-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hoppsan, dubbelbromsen som fanns på en del sena 841! Den bromsen är djävulens påfund! Blev dubbelt så effektiv och tre gånger så jäklig att skruva i! Det är bara att lossa bultarna som sitter i "ring" på det yttre locket och riva sig inåt bit för bit. Den som konstruerade den bromsen skulle ha spöstraff och sedan rullas i tjära och fjädrar. 841 ansågs ha för dålig bromsverkan och detta stolleprov blev Volvos lösning på det problemet. Har man sedan skulle få två helt oberoende bromsar på varje hjul att jobba tillsammans synkront funderar nog många på än i dag. En vanlig lösning på de problem den konstruktionen medförde var att den yttre bromsen helt enkelt kopplades ur, då fick man ungefär lika dåliga bromsar som på tidiga 841 och 840. Men det var ändå en klar förbättring när dubbelbromsen var omöjlig att få jämn bromsverkan på redan efter kort tid. Eller om man så vill: Den bromsen var redan svår att få jämn bromsverkan på tidigare och det blev minst dubbelt så jäkligt med dubbelbromsen. Och just det fenomen du råkat ut för fick man liksom på köpet om maskinen stod ett tag, och naturligtvis så lyckades man placera parkeringsbromsen på den inre bromsen som är svårast att komma åt.:sad:
Men lossade man justermuttrarna på den inre bromsen och inte med allt för mycket våld sedan knackade dragstången inåt kunde man få bromsen att släppa om man hade en bra dag! :svettas:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

gaffa

#33 » 22:40:08, 10-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan man inte koppla bort den inre bromscylindern så att den bromsen bara används till handbromsen? Varför är det förresten alltid de inre bromsarna som går i "baklås"?
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

LeifAndersson

#34 » 23:09:44, 10-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att det är den inre bromsen som fastnar är för att endast den påverkas av parkeringsbromsen och att det är den som ställer till "blockeringen" i de flesta fall.
Men hela tillkomsten av dubbelbromsen är så korkad så det är nästan världsrekord i feltänk. Att bromsarna var klen på i synnerhet den tunga 841 är helt sant, men det beror i huvudsak på att endast framaxeln är bromsad med allt vad det innebär! Att då försöka lösa bromsproblemen med att göra framaxelns bromsar dubbelt så effektiv är inte så smart om man tänker till lite! När det egentligen var bromsar på bakaxeln som skulle varit lösningen! Med Volvos tänk där så skulle det med andra ord funka lika bra med gigantiska bromsar på en axel på ett långtradarekipage också och låta de andra vara frirulande, eller kanske inte va?
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Husråa

#35 » 23:13:49, 24-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

har en senare 840 ..kommer ihåg att på jobbet hade vi en liknande men den hade styrbroms var det kanske en 841?
Husråa
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:50:52, 18-03-2009
Ort: Krokvåg jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: MB Trac 800-80,Valmet 500-68, Belarus 505,T31Lowrider Allis chalmers D grader (väghyvel)-49 ? BM 230 Bamse -59 Spindelgrävare Kamo X3-?

mats-oh

#36 » 17:31:04, 15-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker det är roligt när det blir lite nördigt eller egentligen så är det kunnighet om maskinerna.
Massor med information är det iaf och det är roligt.

På tal om styraxlar så togs väl dom till Volvo 814 från 640-840 modellerna?
Och fanns 841 med både D50 och D60 eller bara D60.
Vad jag förstår fanns aldrig Turbo utom eftermonterade.

Kan man ta en TD50 eller TD60 lastbilsmotor och bara bulta fast på 840-841 växellåda?
mats-oh
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:13:28, 16-05-2020
Ort: Klippan
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania P270

bm1113

#37 » 17:39:39, 15-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som jag misstänkte stod såhär i andra inlägget i tråden På samma sett som 846 med :grin:
LeifAndersson skrev:Tekniskt är det väldigt lite. I det stora hela är det mest hytt och manöverspakar som skiljer. Hytten är "spegelvänd" men inte bredare än på föregångaren. 840 hade D50 motor, även de första 841 hade D50(b) motor men fick från 1974 D60.

Och nej det var inte standard med turbo
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se