Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

218 TD drar taskigt...

21 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

myremaffian (trådstartaren)

#1 » 23:21:54, 11-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som sagt var så driver maskinen dåligt när den är kall för att sedan knappt
röra sig alls när den nått driftstemperatur...
Har bytt olja i convertern (10W) men problemet kvarstår.

Finns det någon vänlig själ som har något/några bra tips ang. detta problem?? :sad:
myremaffian
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:24, 15-11-2010
Ort: Sidensjö
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: 218 TD -63
Boxer 350 -59



Michael Meier

#2 » 23:44:53, 11-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du fyllt i rätt mängd?
Har du läckage
Hur fungerar lamellkopplingen?
Kan inte veta vad du menar med konverter, visa på en bild?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#3 » 23:46:18, 11-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

:wave: inlägg nummer ett ! Välkommen
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

burmansvägmaskiner

#4 » 11:19:07, 12-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du något kopplingsspel på pedalen Kopplingen kan ju vara slut Om man kryper under och kollar gaffeln till kopplingskåpan är den utjusterad allt som går är kopplingen slut Håkan
burmansvägmaskiner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:33:26, 26-11-2009
Ort: altersbruk
Maskintyp: Väghyvel
Maskin: MATTSSON 266 .MICHIGAN 35 .BM 430.

Martin.Eriksson

#5 » 15:33:47, 12-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det koppling på dom även om de är converter?
äre inte bara en fram back spak då?
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Truk

#6 » 15:44:09, 12-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte converter det är TD(Twindisk)

En av de större förändringarna var dock ej synlig från utsidan, den hydrauliska kopplingen "TD" (TwinDisc) fanns som tillval (LM 218 TD), fortfarande kopplad till samma femxäxlade växellåda. När BM 350 Boxer ersattes av BM 600 1967 så fick LM 218 följdaktligen 600:ans motor 1113A med SIMMS insprutningspump. När modellen las ned 1970 hade 8328 st LM 218 lämnat Lundbergs i Skellefteå.
Från http://hem.passagen.se/baklastaren/?k
I förstaud vöre hä skul gå då i såg vöre hä gick
Användarvisningsbild
Truk
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:21:26, 24-10-2008
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: 218

myremaffian (trådstartaren)

#7 » 18:27:19, 12-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hoppsan.. Twin disc skall det visst vara :smile: Men jag bytte oljan iaf blev väl runt 10,6-11 liter ungefär, så att oljan började rinna ut genom påfyllningen.
Blir lite nyfiken på om symptomen är lika när twindisken alt. kopplingen
är defekt?? Skall iaf slå ett getöga på länkaget/gaffeln när jag väl får hem maskinen. Om inte det funkar så får man väl dela på paketet å
se vad som behöver åtgärdas..
Finns det någon firma i vårat avlånga land som renoverar Twin disc??

Måste bara passa på att tacka för alla snabba svar, mycket uppskattat!!
:thummar:
myremaffian
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:24, 15-11-2010
Ort: Sidensjö
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: 218 TD -63
Boxer 350 -59

Turbodiesel

#8 » 18:32:12, 12-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att ytterligare ställa till det är det en turbinkoppling, Twin-Disc är fabrikatet..


Har förklarat skillnaden i någon annan tråd tidigare.


Hur såg oljan ut i turbinen?
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

LeifAndersson

#9 » 19:23:44, 12-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

I 9 fall av 10 är det kopplingen som slirar. När TD:n havererar skär den oftast och blir stum, då är det bara att köra som med en vanlig 218. Att den blir trött så den tokslirar är däremot mycket ovanligt. Så kontrollera kopplingen i första hand, då först att det finns spel mellan urtrampningslager och koppling. Om det finns spel vid pedalen är ointressant, utan det är spelet nere vid kopplingen som man ska fokusera på. Spel vid pedalen kan vara ett krokigt stag lika bra. Men det troligaste är att kopplingen helt enkelt är slut.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

myremaffian (trådstartaren)

#10 » 21:44:49, 12-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oljan såg väl hyfsad ut, luktade inte bränd heller men däremot så
var det en lite rödaktig nyans i den.. Misstänker att någon ev. har
tippat i ATF-olja vid ett tidigare oljebyte.
Skall iaf börja med att kolla upp länkage, lager samt koppling..

Är mycket tacksam för alla tips som trillar in!! :thumme:
myremaffian
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:24, 15-11-2010
Ort: Sidensjö
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: 218 TD -63
Boxer 350 -59

Michael Meier

#11 » 11:28:53, 13-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

myremaffian skrev:....Är mycket tacksam för alla tips som trillar in!! :thumme:


Grubbla inte så mye på vad det var för olja inuti denna koppling,

Det finns en mängd oljesorter/viskositeter att laborera med om man byter användningsmiljö/område, nu sitter den i en 218, använd rekommenderad olja, så slipper du grubbla på vad som är rätt eller fel.

Mängden är ytterst viktig för funktionen, det är mängden som gör funktionen.

Om du har svårt att definera lamellkopplingens skick, klassa den som sämre : ) helst på en lastartraktor.

Planera för att dela på maskinen för att åtgärda problemet.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Peter Persson

#12 » 11:54:51, 13-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Planera för att dela på maskinen för att åtgärda problemet.


Det fina med 218 är ju att man inte behöver dela på den för att byta lamell, man bygger en enkel ställning och drar bak motorn lite och byter, enkelt. :grin:
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350

http://www.youtube.com/user/Peter3038
Användarvisningsbild
Peter Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:17, 05-12-2006
Ort: Nyland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H12
Volvo BM 218
Volvo BM 650
Volvo BM 350
Volvo BM 430
Volvo T-24
Fordson Dexta
Claas Mercur

LeifAndersson

#13 » 12:13:50, 13-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så enkelt kanske det inte är, men tar man det bara lugnt och följer anvisningarna i verkstadshandboken så fixar de flesta det. Fördelen är som Peter säger att om man ställer lite behöver man inte lyfta ur mororn, men hela motorn måste lösgöras och dras bakåt. Det är lite bökigare på en TD, men det löser sig bara man har tillgång till verkstadshandboken. :thumme:
Men ställ väl motorpaketet i en vanlig 218 väger 600kg och i en TD drygt 750kg, så det krävs en kraftig ställning för att kopplingen ska friläggas på ett säkert sätt. Men det går bra att svetsa ihop något av lite skrotbalkar bara att man "tar i" lite extra så det blir säkert att jobba med den hängande motorn. :thumme:
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Peter Persson

#14 » 09:53:14, 14-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ganska enkelt iaf :grin: Här är en bild på min ställning som jag byggde när jag bytte koppling på min 218

Bild

Edit: fel bild...
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350

http://www.youtube.com/user/Peter3038
Användarvisningsbild
Peter Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:17, 05-12-2006
Ort: Nyland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H12
Volvo BM 218
Volvo BM 650
Volvo BM 350
Volvo BM 430
Volvo T-24
Fordson Dexta
Claas Mercur

Truk

#15 » 10:06:49, 14-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Peter Persson skrev:Ganska enkelt iaf :grin: Här är en bild på min ställning som jag byggde när jag bytte koppling på min 218

Bild


Det svåra är att jag ser inte ställningen :klia:
I förstaud vöre hä skul gå då i såg vöre hä gick
Användarvisningsbild
Truk
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:21:26, 24-10-2008
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: 218


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se