TD är en
Converter. Finnessen är att du inte behöver slira på kopplingen när du skall bröta dig in i en jordhög tex, TD tar hand om den saken så det är bara att gasa.
Med TD skall du öht slira så lite på kopplingen som möjligt och låta TDn göra jobbet.
Det står visserligen i instruktionsboken att man skall "undvika segdragning" och vara "hårdare på gasen" och det är väl för att undgå risk att turbinen/TD blir övehettad och bränner fast.
Vid finlir under lasthantering är det knappast det något problem och du kan med fördel köra på bara 3:an eller 2:an och ligga och smyga med lågt varv mellan
broms och gas som en automatlåda.
På 620, 640 osv så sitter det en mycket större converter som kopplar ur när du trampar på bromsen. Den funktionen finns inte på TD utan den ligger och "slirar" hela tiden.
Om du vill veta om din TD fungerar, eller om den blivit stelopererad, vilket är ganska vanligt, så lägger du i 5:an på lågt varv, släpper upp kopplingen med foten på bromsen och ser vad som händer. Har du en fungerande TD så står maskinen stilla och puttrar snällt. När du släpper bromsen och gasar så smyger maskinen iväg.
Eftersom en TD har en relativt liten volym så behöver du heller inte vänta på att oljan skall bli varm för att den skall dra bra, så som på som 620 eller 640.