Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Stridis husprojekt

401 inlägg • Sida 7 av 27
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

jebu

#91 » 11:56:54, 21-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lökväxter hade jag bra erfarenhet av, då det begav sig.
http://greenspire.se/tips-mot-sorkar-i-tradgarden/

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
jebu
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:08:00, 11-12-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Biltema-cykel 'Yosemite'



Stridis2 (trådstartaren)

#92 » 22:07:42, 21-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag upplever det som att när jag körde över med teleskoparen så komprimerade jag själva gången och lite av marken precis bredvid. Det blev inga tydliga märken efter gångarna, men innan jag körde över kunde man på flera ställen se var marken var lyft.
Ett sätt som jag tycker är suveränt att jämna till gräsmattan är med hjälp av vertikalskärare. Är det en knuta som sticker upp så fräser man av denna. Sedan får man kratta ut den överflödiga jorden. Därefter kan man toppdressa med lämpligt material om man har tid och lust. Men om man försöker jämna med de högsta topparna kvar så går det åt enormt mycket mer material.

Tyvärr så blir det lite kinkigare att använda vertikalskärare om man har robotgräsklippare... :mrgreen:

Jag har faktiskt en fundering på att plocka av Y-slagorna på betesputsen och ersätta dem med knivar i stil med vertikalskärarens. Därefter köra över hela gräsmattan. Vi får se om tid och lust infinner sig. :vissla:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

magirus

#93 » 00:43:34, 22-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grön Betong= långtidslösning :mrgreen:

5 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

Stridis2 (trådstartaren)

#94 » 19:03:45, 23-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med tanke på vilket underarbete hårdgjord yta kräver så är det nog lättare att lägga om gräsmattan varje år. :vissla:

En granne till mitt föräldrahem fick för sig att han skulle asfaltera gårdsplanen. Han berättade detta stolt för min far som dömde ut projektet. -Inga problem, tyckte grannen. Min bror jobbar med asfalt så jag får det billigt. -Visst, tyckte min far, men hur är det med underarbetet? Plus de stora träden som står på gårdsplan? Där hade grannen inget bra svar, men asfalten blev lagd. Om vi säger som så att idag är inga problem att bryta fotlederna på den gårdsplanen... :mrgreen: Fruktansvärt ojämnt och håligt. På de värsta ställena är det gissningsvis 75% lutning. :uupps:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

CountyBruff

#95 » 20:15:53, 23-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske lite överdrivet men berättar ändå:
Grävde ner några bevattningsanläggningar i befintlig golfbana, vissa ytor blev rejält spåriga
då jag körde med friska jordbruksdäck. Greenkeepern körde över området med en spikvält
och sedan med en slät betongvält, några dagar senare såg man inga spår, bara prima gräsmatta.

3 personer gillar det här inlägget.
CountyBruff
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:41, 28-01-2014
Ort: Södermanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ALLT SÅLT

Stridis2 (trådstartaren)

#96 » 18:37:55, 24-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Husbygget, ja. Sakta men osäkert går det framåt. I blivande hallen har det gamla trallgolvet plockats bort, riktat golvbjälkarna, byggt trossbotten, dragit elrör, klätt väggarna med diffusionsöppen vindduk och skruvat upp råspontsbrädor med 30 cm avstånd. Sedan kom isoleraren och sprutade allt med cellulosaisolering. Denna gång blev det svenska Icell som levererade materialet. Trevligt med inhemskt producerat material.
Observera den exklusiva lofttrappan... :mrgreen:

20160503
Bild
Bild


Golvvärmeslangen lagd. Den ligger i plåtar som ska sprida värmen. Plåtarna ligger på brädor som i sin tur ligger på kottlingar som vi monterade mellan bjälkarna innan isoleringen. Då var det bara att skotta undan lagom mycket isolering, lägga på brädor och plåtar när detta var dags.

20160504
Bild


Ceminwoodskiva (cementbaserad spånskiva) lagd på den yta som ska bli hall. Jag la på en gammal plastmatta jag hade för att inte smutsa ner skivorna innan jag hinner göra klar hallen. Som ni ser så är inte ens all råspont uppspikad på väggarna, men hallen är lågprioriterad just nu. Isoleringen och golv var viktigt för att lätt kunna gå där och få varmare inomhus, både på bottenvåningen och loftet. Men sedan så har övervåningen klart högre prioritet.
Efter att bilderna togs så har jag lagt ett provisoriskt golv i blivande toaletterna av gammal råspont. Detta för att inte isoleringen ska flyga runt så mycket.
Jag har även lyft in lofttrappan igen. Lite lättare att använda denna än den förra. :vissla:

20160518
Bild
Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Stridis2 (trådstartaren)

#97 » 07:48:41, 28-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dags för loftet igen. Som ni kanske kommer ihåg så har jag lagt hela golvet men inte pluggat eller slipat detta. Därefter spikade jag panel i taket, vilket också är klart. Då är det bara att bita i det tjuriga äpplet och ta tag i pluggningen, vilket är ett mycket drygt jobb. Golvbrädorna är fästa genom att man har försänkt ett 20 mm hål, därefter borrat frigångshål genom hela brädan för att slutligen lägga i en 18 mm bricka och skruva fast med träskruv med kullrig skalle.
Tyvärr hade jag inte haft tillräckligt med brickor när vi la golvet, så första delen var att byta ut felaktiga brickor samt efterdra alla skruvar. Det är ca 2000 hål i den del jag har lagt nu, och det är många moment som ska göras. :sad:
Därefter skulle jag börja plugga. Jag hade fått en massa 20 mm tjocka rundstavar i bok som jag skulle använda. Jag tillverkade en jigg som jag satte upp i en pelarborrmaskin med en 10 mm pinnfräs i. På pinnfräsen satte jag ett borrstopp, alltså en stålring med stoppskruv så det bara gick att försänka till ett visst djup. Försänkningen är för att skruvskallen ska gå upp i denna så man får ner längre plugg med längre limyta och så den styr bättre. Satte upp en pinne i jiggen och försänkte, nästa pinne osv tills alla var försänkta. Från början hade jag tänkt att jag skulle hålla pinnen för hand, men det hände flera gånger att fräsen högg och skickade iväg pinnen så änden blev skadad. Efter ett tag gick jag över till att hålla pinnarna med polygrip istället och då gick det bättre.
I vilket fall, när jag hade försänkt alla pinnar började limningen. Stryk på och jämna ut lagom mycket lim på en pinne och slå ner den i hålet. Torka bort överflödigt lim från golvet, limma nästa plugg osv. När alla stavar var limmade var jag tvungen att vänta minst fyra timmar för att limmet skulle torka. Därefter sågade jag av alla pinnar med en japansåg. Sedan var det bara att börja om från början med att försänka. :???:
Efter ett kort tag insåg jag att de pinnar jag hade inte skulle räcka till halva golvet ens. De pinnar jag hade var specialgjorda på ett snickeri som var nerlagt, så där kunde jag inte skaffa fler. Snabbt kastade jag mig ut på nätet och började leta, men det var inte så lätt att hitta som jag hade trott. Men till slut hittade jag en liten hobbyaffär som sålde, och till ett förvånansvärt bra pris också. Beställde 15 (?) enmeterspinnar, det som jag trodde skulle gå åt. Tyvärr så hade de bara två! :uupps: Skulle få inom en vecka från sin leverantör, men det tog nästan en månad! :huh: Jag fick i alla fall de två pinnar de hade till att börja med. Till slut fick jag i alla fall alla pinnarna. Tyvärr så var de mycket ljusare än de gamla, så golvet blev inte alls så snyggt. De ljusa pluggarna syns inte alls så tydligt som de mörka. Jag var jättebesviken, funderade på om jag kunde skaffa andra pinnar någon stans, eller om jag kunde betsa dessa, men till slut gav jag upp. Man kan inte lägga hur mycket tid, arbete och pengar som helst på smådetaljer.
Nu blev det istället en kamp om att få de mörka pinnarna att räcka i det rum där jag hade börjat. Det gick till slut, men jag har inte material kvar till en enda mörk plugg till! :mrgreen:
Bara jobbet att plugga tog ca 40 timmar effektiv arbetstid.

20160621
Bild
Bild
Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

17 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

ner

#98 » 11:06:11, 28-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilket jobb du gör! Ser ut att bli ett väldigt snyggt golv det där! Har du nån bild där man ser pluggningen över en större yta?

Det är bara att buga för den insats du gjort och gör.
ner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:54, 07-05-2010
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Lastbil

Stridis2 (trådstartaren)

#99 » 14:47:05, 02-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för de värmande orden. :buga: Alltid kul att höra att någon uppskatta det man sitter och plitar ner.

Jag tror det är lättare att bygga hus som jag gör än att försöka förstå sig på min mobil! :huh: Köpte för ett år sedan en Runbo F1 eftersom den skulle vara så extremt stryktålig (relativt sett), IP67-klassad och dammtät. Telefonen har strulat som bara den, jag har haft den inne på service fyra (?) gånger och fått telefonen utbytt två. Efter senaste bytet har jag inte kunnat koppla upp den mot datorn förrän för några dagar sedan. Telefonen har inbyggt SD-kort, men då kom jag bara åt telefonens interna lagring. Nu var jag uppe och röjde lite på loftet för att kunna ta bilder på hur det ser ut med pluggarna. Då hamnar plötsligt korten på ett annat ställe i telefonen som jag inte kommer åt via datorns filhanterare! :uupps: Jag funderar allvarligt varje dag på att kolla telefonens styrka genom att köra över den med en truck, mellan hammare och smidesstäd osv.
Jag lyckades, på något vis, ändå få över bilderna, så här är ett par. Den första är rummet med mörka pluggar, den andra med ljusa.

20170302
Bild
Bild

Edit: Lagt till datum på korten.
Senast redigerad av Stridis2 23:10:19, 03-03-2017, redigerad totalt 1 gång.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Holger

#100 » 15:15:21, 02-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag säger bara: vilken tråd!
Sträckläst den nu :buga:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

ner

#101 » 17:57:16, 02-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och: Vilket golv! Snyggt!

3 personer gillar det här inlägget.
ner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:54, 07-05-2010
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Lastbil

dejvi

#102 » 22:15:15, 02-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snyggt jobb! Kan du berätta lite mer om tanken med pluggningen, ska själv lägga in ett trägolv så småningom, har inte sett det där sättet tidigare, men såg ju intressant ut.

Känns ganska bekant från när jag jobbade som båtbyggare, blev nog några tiotusen pluggar på trädäcken på båtarna... Golvet får häftig karaktär!

Har alltid skruvat i sponten själv...

Skickat från min LG-D855 via Tapatalk

2 personer gillar det här inlägget.
dejvi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:17, 06-12-2010
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: -

Stridis2 (trådstartaren)

#103 » 23:03:59, 03-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, vad ska jag säga om pluggningen? Menar du om varför vi skruvade uppifrån eller hur pluggningen utfördes?

En bred bräda rör sig mer än en smal. 1% på en 50 cm bred bräda är mycket mer i mm räknat än vad 1% är på en 10 cm bräda.
Som jag har förstått det hela så håller det inte att bara skruva i sponten när man lägger så här breda brädor. Då får man bara stöd på en sida och sponten ska hålla ner den andra. Men om man har otur så släpper sponten lite när det är extra torrt i huset, och risken att sponten spricker ökar.
De jag har pratat med som är mycket kunnigare i byggnadsvård och gammal byggnadsteknik än vad jag är säger att antingen skruvar och pluggar man som jag har gjort, eller så spikar man med synliga spik med smidd skalle uppifrån. Men i båda fallen så har man två fästpunkter per regel brädan ligger på. Nackdelen, som jag tycker, med synliga spik är dels att spikskallarna kommer sticka upp lite grann och dels att golvet går aldrig att slipa. Eftersom vi har gjort dessa golvbrädor själva så var de inte perfekta så slipning var nödvändigt efter att vi lagt det.

Det som är nytänk på läggningen av mitt golv är dels hur vi har fogat kortändarna på brädorna mot varandra (som jag skrivit om i inlägg #58 och #59), att jag har använt stora brickor för att fördela trycket från skruvarna ner mot brädorna samt försänkningen i pluggen för att få ner den längre i brädan genom att skruvskallen går upp i pluggen. Detta gjordes framför allt för att få längre limyta, men även för att pluggen ska styra bättre i hålet.

Med facit i hand så skulle vi ha sågat brädorna markant tjockare än vad vi gjorde. Även om brädorna inte slog sig speciellt mycket när de torkade så fick de hyvlas ner mycket för att få den jämna pga bredden. Ju tunnare brädor desto mindre kunde man borra ner för pluggningen och desto kortare blev pluggen.

Är det något annat du (eller någon annnan) undrar över så bara fråga. Jag ska göra så gott jag kan för att försöka förklara.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Stridis2 (trådstartaren)

#104 » 00:54:17, 05-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha, när jag nu har spoilat (heter det så???) om vad som kommer att hända på övervåningen med de förra korten så får vi titta på något annat.
Man kan ju inte bara jobba inne när det är fint väder ute. Vi byggde ju båleväggar runt gamla uterummet i vintras. De är gjorda i ek och har varit obehandlade tills nu. Frun gjorde en insats med roslagsmahogny. Om någon inte vet vad det är så blandar man drygt en tredjedel trätjära, drygt en tredjedel linolja och drygt en tredjedel balsamterpentin. Får ta en större spann, bara, så man får plats med allt. :mrgreen: Skämt å sido, som frukthandlaren sa, men det är ett jätteenkelt sätt att behandla trä. Man bara penslar på så mycket som träet kan ta emot. Blir det för mycket penslar man ut det innan det torkar och blir hinna. När träet är nytt så får man göra det ofta, men ju fler gånger man gör det desto mer sällan behövs det behandlas. Inte behövs det mycket förarbete heller innan nästa behandling, mest att borsta bort löst skräp.
Så här snyggt blev det efter första strykningen. :grin: Jämför gärna med bilderna i inlägg #81.

20160628
Bild
Bild
Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

13 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Stridis2 (trådstartaren)

#105 » 23:50:05, 05-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kommer en till spoiler alert!
Som de skarpsynta såg på första bilden om pluggningen så är Dotter2:s rum redan gipsat och håller på att spacklas. Och i kväll har jag satt upp den allra sista råspontsbrädan i Dotter1:s rum. :hurra:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se