Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Ta över/köpa gård, satsa eller kombinera med heltidsjobb? Tips och råd..

66 inlägg • Sida 2 av 5
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Hälsing (trådstartaren)

#16 » 23:28:08, 02-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://www.hemnet.se/bostad/gard-brons ... 8-10913835
Modernare ladugård men där i prisklassen och areal.
Annat som spelar in också men det tål att jämföras med
Hälsing
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:04:17, 09-10-2014
Ort: Hälsingland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: HarWestern *Case IH 1056 XL -91*
Every trailboss rides on a XL.

Veklyv´n min då, Hakkipilke



Joelsson97

#17 » 19:01:57, 22-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket intressant. Är själv i 20års åldern och arrenderar för tillfället ca 55ha av 4 olika gårdar med allt vad det innebär... uppdatera gärna med hur det går! Följer med stort intresse.


Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Joelsson97
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:22:38, 26-12-2015
Ort: Nybro
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH jx1070u
Volvo bm 320
Aktiv överum 1110

Trigon

#18 » 00:44:45, 28-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet inte om du hunnit längre än till tankestadiet ännu? Jag är själv i en liknande situation som TS och har funderat en del kring detta. Nu har jag ingen aning om växtligheten så långt norrut och vad som går att jämföra med vad. Men om man jämför din beskrivning av gården du funderar på att ta över och mjölkgården i länken till Hemnet så känns det som att man får rätt mycket mer på den gården på Hemnet. En annan tanke är att du väl ändå borde få någon form av rabatt om du ska ta över just den gården du nu är intresserad av, annars kan du ju lika gärna köpa vilken gård som helst som är till salu? Den enda andra fördelen du möjligen kan ha än priset om du ska ta över den gård du vill är ju om det finns några dolda fördelar där som inte skulle synas direkt i ett tänkt försäljningspris men som du snappat upp i och med att du känner till den gården väldigt bra. Ägaren verkar ju vilja ha någon som dig som är villig att ta över, och driva gården vidare som den är och jag har svårt att tro att såna personer står i kö för att ta över gården om du skulle tacka nej. Ska nuvarande ägare dessutom bo kvar på obestämd framtid så måste det ju räknas som en ganska stor ekonomisk nackdel för dig, då måste du ju ordna ett annat boende till dig själv om du nu inte ska bo i nån sorts generationsboende?

Det finns en del skattemässiga saker att tänka på om man sen kommer så långt som till att göra ett övertagande. Om man på ett eller annat sätt lyckas få ner den formella köpeskillingen under taxeringsvärdet så räknas det som gåva och säljaren behöver då inte betala någon skatt på vinsten.
http://www.lrfkonsult.se/varatjanster/generationsskifte/generationsskifte-kop-eller-gava
Med tanke på att nuvarande ägare antagligen ägt gården bra länge och därmed sannolikt har ett mycket lågt ingångsvärde och vinstskatten på näringsdelen vid en fastighetsförsäljning verkar ligga på 27% https://www.danskebank.se/sv-se/Skog-och-Lantbruk/Skog-och-gard/Att-tanka-pa/Att-salja-gard/Pages/Skatter.aspx så kan det finnas mycket pengar att spara här som inte måste betalas in till staten. Lyckas man dessutom komma ner under 85% av taxeringsvärdet slipper dessutom köparen att betala stämpelskatten på 1,5% som ju också blir en del pengar som kan sparas. Nackdelen med att det räknas som gåva är bland annat att du övertar ingångsvärdet och kanske inte kan göra skogsavdrag och dylikt.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Bacon

#19 » 10:39:15, 28-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är ca 10 år äldre än du och vi köpte gården 2011. Jag röstar för månskensbonneri i kombination med heltidsarbete. Det är inga problem att få lönsamhet i olika jordbruksrelaterade projekt, man kan sälja köttlådor, mjölk, ägg, hö, spannmål, ved, virke mm. Man kan reparera traktorer, maskiner och bilar åt folk om man vill det och man kan ha lite entreprenadverksamhet, köra i skogen åt folk mm. Men om man räknar ihop vad det verkligen ger på ett år så är det mycket svårt att få ihop hälften, kanske en fjärdedel av vad ett riktigt arbete ger. Är man så driven att man får ett jordbruk att gå runt så kan man inom ett större företag gå hur långt som helst, speciellt om du har högskoleutbildning.
Det finns andra aspekter också, vi har småbarn nu och jag var föräldraledig förra vintern, "ska du vara hemma med tösen, åh vad mysigt" sa chefen. Skicka blommor och grejer. Det kommer inte korna att göra.
Men att bo och ha familj på en gård med lite verksamhet är oslagbart på alla sätt, framförallt ekonomiskt iallafall för min del.
Senast redigerad av Bacon 12:08:14, 28-06-2017, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

magloman

#20 » 11:32:32, 28-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ingen egen erfarenhet av bondelivet men jag skulle skippa all form av djurhållning och satsa på vad du kan odla o sälja. Spannmål eller foder till andra gårdar sen ved o skog osv. Sen givetvis köra på timme åt andra. Vill du ha djurkontakt kan du säkert få timmar av andra gårdar då o då. Det bör gå runt. Lagårn kanske hyra ut som nåt annat då. Säsongsförvaring?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

hobbymekk

#21 » 21:29:43, 30-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänker lite på huset, du kommer bli hyresvärd och ansvara för att allt funkar. Jag tycker du skall avtala att dom betalar tex 6000/ månad i kallhyra. Ok att du då får betala ett högre pris för gården (marknadspris) , men dom kan få hyresbidrag. Och du får en grundinkomst. Alternativt räknas hyran av på gårdens pris. Säg 15 år X 12månader X 6000:- = 1 080 000 billigare skall du få gården om dom skall få bo i 15 år, men då har jag inte räknat med ränteeffekter osv...
Sedan kanske det finns möjlighet att göra i ordning någon mer bostad som du kan hyra ut, för att få in pengar. Alternativt hyra ut stallplatser osv... Sedan kan du arrendera ut den mark du inte hinner odla på ledig tid, och kör "vanligt" jobb på dagarna så har du nog snart ekonomi till att satsa på bonneriet. Fördelen med vanligt jobb är om du tex blir sjuk... Så se först till att jobba upp lite marginal

1 person gillar det här inlägget.
hobbymekk
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:16:33, 19-04-2017
Ort: Borås
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: JCB 803 -94
Huddig 960 -96
Valmet 405

Scania bonden

#22 » 22:03:37, 30-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En stor och underskattad fördel med att ha djur i byggnaderna är att dom blir underhållna, om det sen är mjölk eller kött spelar mindre roll.
Ta en fundering och ett varv till, mjölken ger pengar kvickt, köttet tar minst 14-15 månader innan du kan casha in. Hur många slakterier har du att deala med i din omgivning? Jag har under 2016-2017 haft mer i tillägg än avräkning..... Typ 18kr/kg i avräkning å 25kr i div tillägg som kommit en vecka efter avräkningen!
Axel W

1 person gillar det här inlägget.
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

PeterR

#23 » 22:48:52, 30-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att Du ska köpa gården är en "No brainer" om Du kan få lån. Att investera i en fastighet är historiskt sett väldigt fördelaktigt. Det kan nog vara svårt att få tillräcklig avkastning utan djur på en gård i den här storleken, och då ger mjölk avsevärt snabbare och högre omsättning. Jag tror också att om Du väljer att bruka gården utan djur och hämta inkomst från annat håll, så är nog inte en anställning det bästa. Bättre flexibilitet till gårdens fördel kan Du få om Du hittar någon nisch som passar i verksamheten. Typ maskinstation eller annan entrepenad. Då kan man styra tiden bättre.
Om Du nu satsar på djur i en eller annan form, så anser åtminstone jag att ett stort intresse, driv och framförallt kunskap är en förutsättning för att få lönsamhet. Avsaknad av någon av dessa delar är orsaken till budskapet som trummas ut från vissa håll idag. Om Du tänker satsa på mjölk så bör mekaniseringen vara mycket hög och bra för att kunna sköta fler än 35 kor på ett bra och lönsamt sätt. Jag har sett alltför många sikta på fler kor istället för optimerad produktion för de befintliga djuren, med följd att arbetsbördan blivit övermäktig och lönsamheten låg. Jag tror dock inte att det går att skära guld med täljkniv som förr. Summera får Du göra när Du pensionerar Dig (och jag tror Du vinner då!)

Det var mina fem ören...
Lycka till!!
/Peter R

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Hälsing (trådstartaren)

#24 » 10:16:15, 02-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stort tack för att ni tar er tid och svarar riktigt! :buga:
Det har hänt lite nu under sommaren, sedan jag skrev inlägget.

Jag har nu två nya jobb utöver det jag gör på gården i fråga.
Kör på F-skatt ca 75% (blir lite mer under perioder) på ett lantbruk i byn med 130kor i robotstall som maskinförare/djurskötare.
Jobb finnes i framtiden då ägaren är 36år och föräldrarna är 70+.
Jag och en djurskötare jobbar där.

Sedan har jag på f-skatt fått viss % som skotarförare, röjare, huggare hos en entreprenör jag röjt mycket åt tidigare som nämnts.
Jag och ägaren av maskinen kommer att köra.
Variationsrikt med röjning, huggning och skotning.

En kombination som jag gillar bäst och f-skatt är en fördel.

Utöver detta: jag pressade ensilage där vi arrenderar, granngårn.
Ägaren som är 70år kom ut och klagade på att det var drygt att röja gräs och säger "jag och frugan ger det här 3år till och sen tar vi vårt pick och pack. Ungarna vill inte ta över då de bor i stockholm.
Jag svarar "Ja Du får säga till då, det är alltid bra med alternativ då jag är ute efter en gård och inte har något annat klart.
Ägaren svarar att det skulle han göra och ville prata med mig om saken då han tycker jag skött marken bra och fortsätter med att det är för få unga som verkar vilja hålla på med jordbruk och att någon hästgård ville han inte att det skulle bli.
"Jag menar här ska det ju bo någon ung som vill hålla på med jordbruk och djurhållning"

Vi fortsatte att prata om marken och skicket på hus och ladugård.
Fin Hälsingegård med jordvärme och pedant underhållet.
Ladugården har det inte varit djur i sedan 1955.
På den tiden 14 kor.
Den står rakt och fint med fräscht tak iallafall som en staty i dagens samhälle!
Marken som hör till är ca 15ha åker. (liknande på andra gården)
Ingen skog då ungarna har den, vilket kanske kan vara en fördel till en början, det blir ju lite billigare.
Blir ju några skiften till salu ibland att öka värdet med i efterhand.
Hemskiftet på ca 45 ha kanske går att köpa av ungarna om man hör sig för med dem.

Första tanken var en enkel hall på baksidan av ladugården med dikor.
Maskiner kan jag ju komma undan billigt med att hyra/låna från gården med 130kor.

Värde på den gården är runt 2.000.000 - 2 500.000

Gla sommar på er!

3 personer gillar det här inlägget.
Hälsing
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:04:17, 09-10-2014
Ort: Hälsingland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: HarWestern *Case IH 1056 XL -91*
Every trailboss rides on a XL.

Veklyv´n min då, Hakkipilke

Nisse_R

#25 » 20:24:04, 02-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Roligt att läsa om fler unga här i Hälsingland som vill bli bönder. Själv så sa jag upp mej från jobbet i våras då jag kände att jag vilja lägga mer tid här hemma på gården. Vi är mitt uppe i ett generationsskifte här på gården. Vi har strax över 40 dikor och ca 100hektar åker är i pengar ca halvtidsjobb men sysselsättning som ett heltid. Men var inte rädd för mjölk kor har en kompis som har 22kor och lever på det, fråga mej inte hur men han började arrendera föräldra gården för 10 år sedan och det funkar bra för honom.

Själv tänker jag försöka leva på gården plus att jag ska ha fler ben att stå på inom t.ex. skotarförare och entreprenad.

Mvh Nisse

Ps vart i Hälsingland finns du?

2 personer gillar det här inlägget.
Nisse_R
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:26:05, 26-06-2013
Ort: Bollnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case ih 5150
Case ih mx135
Ponsse Buffalo

Nickebonne

#26 » 22:43:52, 02-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Får du låna och kan göra en kalkyl som verkar hålla så kör på, gårdar har alltid varit för dyra men om 10 år är de alltid billiga, det gäller bara att överleva tills dess. Att ränta nu är låg är bra och att den som en naturlag ska upp mot 3-5% inom överskådlig tid är strunt. Isåfall stiger inflationen och priserna på virke, spannmål mjölk o kött ökar också. De nivåer på lån du pratar om får du inte en 1 rumslägenhet halvcentralt i Stockholm för och en lägenhet drar inte in en krona...
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?

3 personer gillar det här inlägget.
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs

Nickebonne

#27 » 22:46:53, 02-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Däremot skulle jag avstå från att sätta upp med mjölkkor, 30-40 kor är tråkigt men sant ingen framtid om man har hela arbetslivet framför sig och investeringen i lagård o djur blir trots allt ganska betydande. Fortsätt med legoarbete och driv ditt eget i den takt och form du ids med.
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?

1 person gillar det här inlägget.
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs

Trigon

#28 » 20:08:34, 05-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hälsing skrev:Stort tack för att ni tar er tid och svarar riktigt! :buga:
Det har hänt lite nu under sommaren, sedan jag skrev inlägget.

Jag har nu två nya jobb utöver det jag gör på gården i fråga.
Kör på F-skatt ca 75% (blir lite mer under perioder) på ett lantbruk i byn med 130kor i robotstall som maskinförare/djurskötare.
Jobb finnes i framtiden då ägaren är 36år och föräldrarna är 70+.
Jag och en djurskötare jobbar där.

Sedan har jag på f-skatt fått viss % som skotarförare, röjare, huggare hos en entreprenör jag röjt mycket åt tidigare som nämnts.
Jag och ägaren av maskinen kommer att köra.
Variationsrikt med röjning, huggning och skotning.

En kombination som jag gillar bäst och f-skatt är en fördel.

Utöver detta: jag pressade ensilage där vi arrenderar, granngårn.
Ägaren som är 70år kom ut och klagade på att det var drygt att röja gräs och säger "jag och frugan ger det här 3år till och sen tar vi vårt pick och pack. Ungarna vill inte ta över då de bor i stockholm.
Jag svarar "Ja Du får säga till då, det är alltid bra med alternativ då jag är ute efter en gård och inte har något annat klart.
Ägaren svarar att det skulle han göra och ville prata med mig om saken då han tycker jag skött marken bra och fortsätter med att det är för få unga som verkar vilja hålla på med jordbruk och att någon hästgård ville han inte att det skulle bli.
"Jag menar här ska det ju bo någon ung som vill hålla på med jordbruk och djurhållning"

Vi fortsatte att prata om marken och skicket på hus och ladugård.
Fin Hälsingegård med jordvärme och pedant underhållet.
Ladugården har det inte varit djur i sedan 1955.
På den tiden 14 kor.
Den står rakt och fint med fräscht tak iallafall som en staty i dagens samhälle!
Marken som hör till är ca 15ha åker. (liknande på andra gården)
Ingen skog då ungarna har den, vilket kanske kan vara en fördel till en början, det blir ju lite billigare.
Blir ju några skiften till salu ibland att öka värdet med i efterhand.
Hemskiftet på ca 45 ha kanske går att köpa av ungarna om man hör sig för med dem.

Första tanken var en enkel hall på baksidan av ladugården med dikor.
Maskiner kan jag ju komma undan billigt med att hyra/låna från gården med 130kor.

Värde på den gården är runt 2.000.000 - 2 500.000

Gla sommar på er!


Det låter ju som att du har några alternativ och inte behöver stå med mössan i hand och hoppas på just en särskild gård. :thummar:
Många andra har säkert andra åsikter, men jag tänker nog som du med skogen att den binder väldigt mycket kapital och ger inte så stor avkastning i förhållande till risken man tar med stora lån, och även om man sköter den bra så ger den goda skötseln inte utväxling förrän väldigt långt fram i tiden. Själv har jag 17 ha åkermark och de enda träd jag äger är de som står på tomten. Men det är klart att om du skulle få ett riktigt bra pris på gården du pratar om i början på tråden så är det väl inget att vara ledsen över att du får en massa skog till bra pris, speciellt om man som du verkar vara intresserad av den. :thumme:

Jag vet inte vad du har för familjeplaner, men det är helt klart ingen nackdel om gården man köper har ett trivsamt bostadshus som är välhållet och skapligt i ordning, så man inte måste ge sig på en totalrenovering där när man är mellan 20 och 35 år och det kanske dyker upp barn som brev på posten helt plötsligt. Pyssel med ekonomibyggnaderna kan ju oftast vänta om man råkar få en period med mycket arbete och familjeliv, men ett utrivet kök behöver gärna bli färdigt rätt fort, åtminstone om man inte bara bor själv där.

Vad är det för bördighet på jordarna där du håller till? Odlas det annat än vall mer än undantagsvis och vad kan man vänta sig för avkastning på välskötta grödor? Vad kostar åkermarken normalt sett per hektar?
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

gaffa

#29 » 20:15:44, 05-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser man i detta perspektiv http://www.skanegardar.se/fastigheter/fredriksro/ så är väl alla andra ställen bättre? Begärt pris 472/ha och ålderdomliga, icke användbara byggnader. Efter budgivning slutar det någonstans runt 550/ha.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Trigon

#30 » 20:21:05, 05-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja även med så lite som en ränta på 1-2% så blir ju den årliga markkostnaden rätt saftig med såna priser... :insomnia:
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se